Július 14-én rajtol a 43. Kékszalag Telekom Nagydíj mezőnye Balatonfüredről. Több mint félezer hajót várnak a legnagyobb magyar vitorlásversenyen.
Kékszalag 2011.
Sajtóinformáció
2011. július 14-én rajtolnak a Kékszalag indulói
Budapest, 2011. június 29. – Július 14-én, csütörtökön 9.00 órakor rajtolnak a legnagyobb magyar vitorlásverseny, a Kékszalag résztvevői a Balatonfüred előtti rajtvonalról. A hagyományos Balaton-kerülő regatta fővédnöke Schmitt Pál köztársasági elnök, névadó támogatója idén a Telekom. A versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség óvatos becsléssel több mint ötszáz résztvevőt vár a versenyre – hangzott el a verseny csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Új Kékszalag rekord 2011-ben?
A 43. Kékszalag Telekom Nagydíj legnagyobb kérdése újra: megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord, amelyet a Nemere II. 75-ös cirkáló tart, amely a légvonalban 145 kilométeres távot 10 óra 40 perc alatt teljesítette.
A verseny legnagyobb esélyesei persze a modern hajók, közöttük is elsőként a Budapest Bank (Lisa), amelynek kormányosa, Litkey Farkas már kilencszer nyerte meg a regattát. „Legalább ilyen fontos azonban az a sportteljesítmény, amelyet a lassúbb hajók legénysége nyújt, akik sokszor másfél-két napot töltenek az időjárás viszontagságainak kitéve a vizen” – mondta Szoják Balázs, a Kékszalag főrendezője.
Kékszalag előtt - Kékpántlika
A Kékszalagot immár negyedik alkalommal egy ifjúsági verseny, a Kékpántlika előzi meg, amelyet idén az Audi Kupáért vívnak. A Balatonfüred-Tihany-Balatonfüred távon a vitorlás utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért.
Csütörtökön rajtol a Kékszalag
A Kékszalag eseménysorozat július 13-án kezdődik a Kékpántlikával. A hagyományokkal szakítva, csütörtökön rajtol a Kékszalag mezőnye a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel számítanak az erre az alkalomra kivilágított célvonalon a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.
Vitorlás falu várja az érdeklődőket
A vitorlás verseny mellett az érdeklődőket parti programokkal is várja az eseményt szervező Stromboly Event Kft. A balatonfüredi mólónál keddtől vasárnapig vitorlás falu és borfalu valamint kézműves kiállítás, csütörtökön műrepülő bemutató várja a látogatókat. A szombati eredményhirdetést követően pedig a Class FM ’Class Nyár’ koncertsorozatának fellépői szórakoztatják a Balatonfüredre látogatókat.
Kékszalag - jótékonysági felhívás
A Kékszalag szervezői idén egy jótékony cél mellé is odaálltak. A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.
Kékszalag szponzoráicó
A Magyar Telekom kilencedik éve névadó szponzora a Kékszalagnak. A Telekom amellett, hogy a verseny infokommunikációs hátterét nyújtja, a versenyzők számára egy segélyhívó számot is biztosít, valamint sms-ben értesíti őket az időjárásról és minden a versennyel kapcsolatos fontos információról. A 43. Kékszalag idejére pályázatot is hirdet a vállalat. A
versenyben résztvevők mobileszközökkel készített videó és képanyagait várják, a legjobb felvételeket pedig jutalmazzák majd.
Tények és adatok a Kékszalagról
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
A Balatonon 1934 óta rendeznek tókerülő versenyeket. A Genfi-tavi Bol d’Or először 1939-ben, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia első mezőnye 1951-ben rajtolt. A balatoni Kékszalag vitorlás verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred. Ez a táv légvonalban 145 km. Természetesen a hajók a valóságban, a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet kell vitorlázzanak, szembeszél esetén sokkal hosszabb útra kényszerülnek. A Kékszalag limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A Kékszalagra hagyományosan júliusban egy holdtölteközeli napon kerül sor, hogy a telihold fénye segítse az éjszaka is tartó versenyben a hajósokat. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával. A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.
Az európai tókerülők versenyek történetének eddigi legnagyobb mezőnye 1990-ben a Genfi-tavon vitorlázott. 684 hajó állt rajthoz. A résztvevők száma ott azóta csökkenő: a legutóbbi Bol d’Oron 2011. június 19-én 477 hajó vett részt.
A Kékszalagot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. Ezután szintén kétévente, de a páratlan években került sor a balatoni tókerülő versenyre. 2001 óta már minden évben van Kékszalag.
A versenytávot eddig leggyorsabban 1955-ben a Nemere II. 75-ös Cirkáló teljesítette Németh István kormányzásával. 10 óra 40 perc alatt értek célba. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas kilenc győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden Kékszalagon. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. 2010-ben a rekordtartó Nemere fedélzetén vitorlázott nő csapat. Idén is lesz tisztán női egység a mezőnyben.
4. Kékpántlika Audi Kupa
2008 óta Kékszalagot megelőző napon kerül sor a Kékpántlika versenyre, amely a fiatalok, az utánpótláskorú vitorlázók, a jövő Kékszalag versenyzőinek túrafutama a Balatonfüred előtti vizeken. A 2010-es 3. Kékpántlikán öt hajóosztályban 105 hajó versenyzett.
További információk: Náray Vilmos, Live PR
Tel.: 06 1 225-7835, 06 20 369 2126, e-mail: naray@livepr.hu
Forrás: www.hunsail.hu