Brestből indult január 7-én az úgynevezett Arkea Ultim Challenge solo-vitorlás verseny, amelyen a cél a föld megkerülése. De mit kell róla tudnod, és hogyan áll az idei verseny? Itt tudod elolvasni!
Arkea Ultim Challenge vitorlás-verseny a föld körül
Január 7-én indult Brestből az Arkea Ultim Challenge földkerülő vitorlás verseny. MAnapság egyre több a földkerülő vitorlás versenyek száma. Tavaly az IMOCA hajók részt vettek az Ocean Race versenyen, jelenleg pedig amatőr csapatok versenyeznek a Clipper Round the World Race-en, miközben a klasszikus hajók méretkeznek meg a Global Solo Challange és az Ocean Globe Race keretein belül. Most pedig az óriás trimaránok rajtolnak el, és novemberben sor kerül a Vendée Globe versenyre.
Hat versenyző vállalkozik a kihívásra, lényegében az egész Ultim mezőny szólóvitorlás versenyre indul. Ez az első alkalom, hogy a világ legnagyobb és leggyorsabb óceánjáró vitorlásai szólóvitorlás versenyen vesznek részt.
Ellentétben olyan sebességi rekordkísérletekkel, mint a Jules Verne Trophy, ahol a versenyzők megvárják, amíg a csúcsidő futásához legideálisabb időjárási feltételek kialakulnak, ezúttal a rajt időpontja előre meghatározott volt.
Az érvényes szóló földkerülő csúcsidőt 2017-ben François Gabart (FRA) állította fel a 30 méteres Macif trimaránnal, 42 nap, 14 óra, 40 perc és 15 másodperc alatt. Ezt a hajót most átkeresztelték, és Marchand versenyezik vele, így a Macif trimarán ismét izgalmas résztvevője a verseny mezőnyének.
Résztvevők
A versenyzők és hajóik neve (építési év, tervező, hossz/szélesség adatok):
- Charles Caudrelier (FRA), Maxi Edmond de Rothschild (2017 Verdier 32/23)
- Thomas Coville (FRA), Sodebo Ultim 3 (2019 VPLP/egyéb, 32/23)
- Tom Laperche (FRA), Trimaran SVR-Lazartigue (2021 VPLP 32/23)
- Armel Le Cléac’h (FRA), Maxi Banque Populaire XI (2021 VPLP 32/23)
- Anthony Marchand (FRA), Actual Ultim 3 (2015 VPLP 30/22)
- Éric Péron (FRA), Trimaran Adagio (2014. évi VPLP 31/21.)
Az idei Arkea Ultim Challenge kihívások elé állítja a versenyzőket!
A Csendes-óceán elhagyatott vizein hatalmas előnnyel vezető Charles Caudrelier és az Arkea Ultim Challenge csapata egy kényszerű várakozásba keveredett. A mintegy háromezer mérföldes előnyüket őrzik, azonban a Csendes-óceán Némó Pontja után kénytelenek voltak lefékezni. Az óceán legelhagyatottabb pontjától messze eső területen a gyors tempó fenntartása veszélyeztette volna a chilei partoknál jelentkező erős szelek miatt. Jelenleg kb. 1600 mérföldre vannak a Horn-foktól, és a Maxi Edmond de Rothschild Ultim trimarán számára ez mindössze két napnyi vitorlázást jelent. (Az Indiai-óceánon 30 csomó feletti átlagsebességet sikerült elérniük!)
#https://www.instagram.com/p/C27tjGXLX0D/#
A verseny második helyezettje, Sodebo 3, az elmúlt héten technikai problémák miatt állt meg a tazmán Hobart kikötőjében. Armel Le Cléac’h a Banque Populaire-t vitorlázva jelentős északi irányt vett, hogy elkerülje a déli ciklonnal járó veszélyeket. Útvonalán átvitorlázott Tazmánia és az ausztrál kontinens között, majd a Bass Strait után északról kerülte meg Új-Zélandot, hogy békésebb vízen maradjon.
A déli féltekén, a negyvenedik-ötvenedik szélességi fokokon, az időjárás fokozatosan romlik. Általában a földkerülő versenyeket úgy időzítik, hogy a versenyzők ezen a szakaszon december-január hónapokban szeljék át az óceánt. Bár a tavasz még nem köszöntött be, az időjárás már változni kezd, és az óceán egyre kevésbé mutatja barátságos arcát.
A verseny követhető a honlap bal alsó sarkában található nyomkövető térképen.