Az Amerika Kupa a nemzetközi professzionális vitorlázás csúcsa, ahol a legtapasztaltabb kapitányok és a legjobb legénységek gyűlnek össze, hogy egy olyan környezetben versenyezzenek, ahol nagy a nyomás, állandóak a drámai események és óriási az izgalom. A versenyt néhány évente rendezik meg a címvédő otthonában, és az évek során egy igazi nemzetközi sporteseménnyé és látványossággá fejlődött, amelyet világszerte több millió szurkoló követ figyelemmel. A verseny jelentőségét tovább növeli az a tény, hogy Valenciában is megrendezésre került, mivel a versenyek történetének 1851. évi kezdete óta ez az első alkalom, hogy Európa a verseny házigazdája.
Az Amerika Kupa a modern sport legrégebbi kupája. Az Amerika Kupát kilencszer rendezték meg azt megelőzően, hogy Coubertin báró 1896-ban megszervezte a modern idők első Olimpiai Játékait. Az általános tévhit ellenére az esemény nem a nemzet nevét viseli, hanem egy forradalmian új vitorlás, az ’America’ nevét, amely 1851-ben részt vett Nagy-Britanniában egy vitorlásversenyen.
Miután az ’America’ angol vizekre ért, olyan gyorsnak bizonyult, hogy a Royal Yacht Squadron tagjai nem voltak hajlandók elfogadni Steven kihívását az egy-az-egyben versenyre. Azonban a Squadron meghívta az amerikaiakat egy, a Wight sziget körüli 53-mérföldes versenyre. A vitorlázás történetének híres versenyében 1851. augusztus 22-én az ’America’ könnyedén legyőzött tizennégy brit vitorlást. Viktória királynő, aki figyelemmel kísérte a versenyt, állítólag megkérdezte, ki lett a második az ’America’ mögött. A válasz így hangzott: „Nincsen második helyezett, Felség.” A díj egy gazdagon díszített, alj nélküli ezüst kancsó volt, amelyért a Squadron száz fontot fizetett; ez mintegy ötszáz amerikai dollárnak felelt meg akkoriban. Mivel az angol fontot néha ’guinea-nak’ is nevezték, a versenyt elnevezték “Száz Guineás Kupának.” A kupa később Amerika Kupaként vált ismertté az első versenyen győztes hajó, az ’America’ tiszteletére.
Nem csoda, hogy az emberek összekeverték a regatta elnevezésének eredetét a nemzet, Amerika nevével, mivel a New York Yacht Club időről-időre túl erősnek bizonyult a New York-ba vitorlázó, az amerikaiakat kihívó klubok számára. Az 1930. évben az esemény új színhelye Newport, Rhode Island lett, a helyszín megváltoztatása azonban továbbra sem hozott szerencsét a kihívók számára. A címvédő egyszerűen túl jó volt. Százharminckét évre és huszonöt kihívásra volt szükség ahhoz, hogy a New York Yacht Club feladja az összes sportág történetének addigi leghosszabb győzelmi sorozatát, melynek végén a Kupát egy különös szárny-tőkesúlyos, ún. wing-keeled típusú vitorlás, az ’Australia II’ 1983-ban elhódította. A New York Yacht Club vesztesége az Amerika Kupa számára nyereséggé vált, mivel az ausztrál győzelem nyomán az esemény nemzetközi reflektorfénybe került és felkeltette a nagyközönség figyelmét. A következő eseményre, amelyet Fremantle-ben, Nyugat-Ausztráliában rendeztek, a világ minden részéből érkeztek csapatok, hogy elnyerjék a Kupát az új címvédőktől. Végül a győztes nem lett más, mint Dennis Conner, aki a kupát 1983-ban elvesztette, és most visszanyerte a San Diego Yacht Club számára szupergyors tizenkét méteres vitorlásával, a Stars & Stripes-szal.
Azóta, hogy 156 éve megrendezték az első versenyt a Wight-sziget körül, az Amerika Kupán a világ leggazdagabb és legkülönösebb személyiségei is elindultak. Sokuk számára a Kupa megnyerése egy életre szóló, megszállottan kergetett célt jelentett, amelyet csak kevesek tudnak elérni. A versenyen olyan emberek vesznek részt, akiknek mindenük megvan és hozzászoktak ahhoz, hogy mindenben sikeresek, amibe életük során belefognak. Ez egyszer azonban egy olyan küzdőtéren vannak, ahol senki nem garantálja sikerüket. Az Amerika Kupa versenysorozat első versenyszámában valójában senki sem tudja, ki lesz jobb. Nincsenek szürke területek, van egy győztes és van egy vesztes, és nem lehet elrejtőzni sehol. Ez az igazi kihívás. Rengeteg dolog van, amit jól kell csinálni. Kell tudni vitorlázni, kell a jó kondíció, technológia, jó szervezés és vezetés. És mindezeket összerakni elég nehéz dolog, bárkiről legyen is szó.
Szerző: az Allianz a vitorlázás nagykövete, az Amerika Kupa győztes Gary Jobson.
A kihívó BMW csapat teszteli többtestű Amerika Kupa hajóját