A negyedik egy 6000 tengeri mérföldes szakasz a Volvo Ocean Race-en, Melbourne-től északra Hong Kong-ig, 2018 január másodikától. Elég csak ránézni egy térképre és egyből látszik, hogy meglehetősen sok szárazföld helyezkedik el a két pont között. Jelenleg nem biztos, hogy a szervezők korlátozzák-e majd a versenyzők lehetőségeit az útvonalon, ezért egyelőre csak általánosságban beszélhetünk róla. Lássuk, hogy mi minden várható ezen az északdél irányban haladó szakaszon.
A szakasz több éghajlati-, vagy klímazónán is áthalad. Korábban már részletesebben is elmagyaráztuk, hogy mik ezek pontosan – a föld lényegében több egymás felett vízszintesen meghúzódó, az egész bolygót átölelő övre osztható, amelyek az Egyenlítőnél tükröződve épülnek a sarkok felé.
Melbourne temperamentumos éghajlattal rendelkezik, ugyanis közvetlenül a Nyugati Viharösvény (a bolygó körül nyugat-kelet irányban örvénylő alacsony légnyomású rendszerek összessége az északi és a déli sarkvidék közelében) és a Szubtrópusi magasnyomású zóna (egy stabil, félstatikus terület magas légnyomással, amely 30 és 38 fok között fekszik) határai között fekszik. Tételezzük fel, hogy a hajók keleti irányban indulnak el a rajtvonaltól, amely esetben az első szakaszrész Victoria, Új-Dél-Wales és Queensland mellett kerüli majd meg a partot mielőtt a Korall-tengeren folytatnák az útjukat.
Erre a szakaszrészre a változékonyság lesz a jellemző, és könnyen lehet, hogy a szakasz elején a Déli-óceán felől érkező és északi irányba tartó alacsony nyomású rendszerek egy komoly löketet adnak majd a hajóknak, amelyek így egy igen kalandos menetre számíthatnak Ausztrália csücske körül. Egy másik lehetőség, hogy a magas nyomás dominál majd, amely esetben a szárazföld napi felmelegedési és lehűlési ciklusai által keltett helyi meleg szelekre kell, hogy koncentráljanak a csapatok.
Amint valamivel északabbra jutnak, hamarosan beérnek a Kereskedelmi szelek területére (közepes erősségű szelek amelyek folyamatosan az Egyenlítő felé fújnak, a déli féltekén délkeleti irányból), amelyek nagy valószínűséggel erősen befolyásolják majd a Korall-tengeren zajló versenyt.
De, méghozzá számos – a Korall-tengerről északra haladó hajóknak át kell ügyeskedniük magukat Pápua Új-Guinea és a Salamon-szigetek földdarabkái között.
A Korall-tenger északi részén a hajósok nagy valószínűséggel találkoznak majd a Doldrumokkal (egy alacsony nyomású terület amely nagyjából az Egyenlítő mentén fut körül a világ óceánjain, és viharokról, könnyű szelekről, esőről és hirtelen széllökésekről hírhedt). Ez nehezebbnek bizonyulhat majd, mint az Atlanti-óceánon elhelyezkedő átmenet (második szakasz), ugyanis a Doldrumok itt egy dupla övet alkotnak, amelyeket a keleti Kereskedelmi szelek választanak el egymástól. A közeli szigetek tovább kavarhatják az időjárást, így a Korall-tengerből való kilépés kritikus pontja lehet ennek a szakasznak. Ez többek között annak köszönhető, mert miután mindezen túljutottak, az északkeleti Kereskedelmi szelek zónájába érnek (amelyek az északi féltekén folyamatosan az Egyenlítő irányába fújnak északkeletről), ami egy egyenes gyorsulási versenyt jelent majd a célegyenesig.
Trópusi ciklonok: A szakasz januári rajtidőpontja bőven a Csendes-óceán ezen területének ciklonszezonjába helyezi a mezőnyt, így nagy esély van rá, hogy a szakasz menetét így vagy úgy befolyásolja majd egy, az óceánon őrjöngő ciklon.
Északkeleti Monszun: Amint a hajóraj elhagyja a Doldrumokat, a Pápua Új-Guineát és a Salamon-szigeteket, egyenesen északnyugatra haladnak majd az északkeleti Kereskedelmi szelek irányába. Ez a szakaszrész tehát meglehetősen gyorsnak ígérkezik, többé kevésbé egy egyenes gyorsulási versenyre számíthatunk egészen a Hong Kong-i célegyenesig.
Azonban az év ezen szakaszában a Kereskedelmi szelek ész Északkeleti Monszunná alakulnak át, amelyet a Közép-Ázsia felett összegyűlő magas nyomás óramutató járásával megegyező irányú örvénylése hoz létre. Ez a szél rendkívül erős lehet a Dél-kínai-tengeren. Korábbi versenyeken, ahol a hajóraj keletre kényszerült hajózni, ellenszéllel az Északkeleti Monszunba, ez a lépés hajó- és emberáldozatokat követelt. Most északnyugati irányba haladnak majd, ami a szakasz látványosan gyors befejezését ígéri csupán.
A verseny fennállása óta először halad végig ezen az útvonalon, ezért nincs semmilyen korábbi esemény, amiről be lehetne számolni.
A hajósok február elsején hagyják el Hong Kongot és kelnek át Kantonba, azonban ez a szakasz nem kerül pontozásra. Kantonban aztán egy pontozott kikötői versenyen, illetve egyéb vízi- és szárazföldi tevékenységekben vesznek majd részt a Kantoni Versenyfaluban. A szakasz a Hong Kongba való visszatéréssel zárul, ahol a csapatok felkészülnek a következő, hatodik szakaszra.
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!