A verseny második szakasza egy 7000 tengeri mérföldes út dél felé, mely Lisszabonból indul november 5-én, az Afrika déli csücskén található Fokváros irányába.
Egy igazi klasszikus észak-dél irányú atlanti versenyről van tehát szó, amely több éghajlati zónán is áthalad.
A föld óceáni éghajlata egymástól elkülönülő, egymás felett és alatt vízszintesen húzódó, az egész bolygót átölelő öveket tartalmaz. Ezek az „övek” az egyenlítőtől a sarkokig rétegesen vannak elrendezve, egymás tükörképeiként. A hajósok északról délre haladó versenyük során több ilyen eltérő éghajlattal rendelkező zónán haladnak át. A zónák közötti átmeneteknél rendkívül fontos a legmegfelelőbb átkelő pontok felkutatása, a szélsőséges különbségek és a körülmények váltakozása ugyanis látványos előnyöket vagy hátrányokat eredményezhet.
Nem kell mindenhez olyan negatívan hozzáállni – egy kihívás egyszerre lehetőség is, ezen a rész pedig számos lehetőséget rejt magában. Az első ezek közül „Azores High” szubtrópusi magasnyomású zóna, amely az Azori-szigetekről kapta nevét.
A hajóraj ezzel az éghajlati zónával találkozik majd elsőként – 30-38 foknál több nagy terjedelmű, magas nyomású, stabil terület is található. A „Horse Latitudes” (azaz „Ló szélességek”) néven is ismert zóna nevét a régi vitorlás időkben kapta, amikor a magas nyomás annyira lelassította a hajókat, hogy a tengerészek kénytelenek voltak a vízbe dobni a haldokló lovakat, mert a vízkészletek nem tartottak volna ki az út végéig. Legalább is a mondák szerint.
A második óceáni éghajlati zóna (amelyet szintén az Azores High pozíciója határoz meg) a „Trade Winds” amely „kereksedelmi szeleket” jelent. Ezek a közepesen és fokozottan erős szelek az északi féltekén északkeleti irányból, a déli féltekén pedig délkeleti irányból fújnak az egyenlítő felé. Ez azt jelenti, hogy két olyan zóna is övezi a bolygót, amelyben a „kereskedelmi szelek” egy szubtrópusi magasnyomású zóna irányából az egyenlítő felé fújnak.
Az Azores High pozíciójától függően a hajórajt akár már Lisszabonban felkaphatják a kereskedelmi szelek, amelyek egészen délig kísérhetik őket szórakoztató, kiváló vitorlázó körülmények között. Azonban ha Lisszabon felett éppen magas nyomás van jelen, a hajókat gyenge szelek lassítják majd. Utóbbi esetben a verseny arról szól majd, hogy ki éri el először a kereskedelmi szeleket – stresszes és cseppet sem kellemes hangulatban.
A Kanári-szigetek és a Zöld-foki Köztársaság szigetei is keresztezik dél felé haladó a hajósok útját. Ezek a szigetek mind vulkanikus eredetűek és meglehetősen magasak is, ezért több száz kilométeren befolyásolhatják a szél erejét és irányát is. Ez számos előzési lehetőséget jelent.
A kereskedelmi szelek zónájától délre haladva a következő öv a trópusi konvergencia zóna (Intertropical Convergence Zone – ITCZ), amely egy alacsony nyomású régió nagyjából az egyenlítő mentén. A felemelkedő meleg, nedves levegő eredményezi, amelyből a trópusokon nincs hiány. Az ITCZ a viharokról, gyenge szelekről, esőkről és hirtelen széllöketekről híres – tehát egy igazán kiszámíthatatlan zóna.
Érdekesség, hogy ez a zóna teszi lehetővé a korábban említett kereskedelmi szelek kialakulását, amelyek északkeleti és délkeleti irányból hozzák a hidegebb levegőt az ITCZ-ben felemelkedő meleg levegő helyére.
Az ITCZ-n való átkelésen nagyon sok múlik, ezért ez a zóna igazán izgalmasnak ígérkezik. A siker titka a legvékonyabb átkelési pont felkutatása, amely általában nyugatabbra található, ezért a hajók ebbe az irányba haladnak majd, míg meg nem találják a legmegfelelőbb pontot, majd délre fordulnak, hogy átkelhessenek azon.
Mivel az éghajlati zónák az egyenlítő mentén tükröződnek, így az Azores High-nak is megvan a saját ikertestvére az Atlanti óceán déli részén. Az itt uralkodó magas nyomás miatt az enyhébb szelek megakadályozzák, hogy a hajók egy közvetlen vonalon juthassanak el Fokvárosba.
A csapatoknak valószínűleg a St. Helena High közepének nyugati része felé kell fordulniuk, és ezen az oldalon megkerülni azt déli irányba. Ez az útvonal szinte mindig a leggyorsabb módja az utolsó zóna elérésének.
A Nyugati Viharösvényt nyugatról keletre haladó viharok és nyomásrendszerek uralják. Északon az Arktisz, délen pedig az Antarktisz területén nyugatról keletre söpörnek végig a bolygón. A bevált taktika a szubtrópusi magasnyomású területből való kijutás és a viharösvénybe való becsatlakozás. Itt aztán a versenyzőknek egy alacsony nyomású rendszert kell találniuk, amely keleti irányba segíti őket. A rendszer a hajókat gyakran egészen a Déli-óceánig mozgatja, néha egyenesen a Table-öbölig kísérve azokat. A vihar által elsőként felkapott csapat általában győztesként kerül ki a versenyből.
Az 1997-98-ban megrendezett Volvo Ocean Race versenyen résztvevő Paul Cayard újonc és navigátora, Mark Rudiger vakmerően elszakadtak a mezőnytől, és Fernando de Norohától délre haladtak az EF Language fedélzetén. Ez a döntésük elsőként vezette őket a Nyugati Viharösvénybe, amelynek köszönhetően győztesként fejezhették be a versenyt.
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!