6 500 tengeri mérföldről van szó, amelyek közül egyik sem lesz egyszerű. A hajóraj Fokvárosból indul a Jóreménység fokának irányába, majd ezt követően balra kanyarodva keleti irányban továbbhaladnak a Déli-óceánon.
Mélyen behajóznak majd a Nyugati Viharösvény hullámai és viharai közé, mielőtt visszakanyarodnának északi irányba, hogy átkelhessenek a Nagy Ausztráliai-öblön, majd később a Bass-szoroson áthaladva Melbourne-be érkezhessenek.
Egykor valóban így volt – amikor a hajók még 8-10 csomóval haladtak lényegében semmit sem tehettek az őket kergető időjárási rendszerek ellen, amelyek előbb-utóbb utolérték volna őket. Manapság a hajók már elég gyorsak, hogy lépést tudjanak tartani a viharrendszerekkel, a hajók pontos pozicionálása pedig komoly odafigyelést igényel.
A rajton és célon kívül valójában csak egy – a korábban említett Nyugati Viharösvény, ahol szélsőséges időjárás, viharok és alacsony légnyomás örvénylik nyugat-keleti irányba a bolygó körül. Habár a Déli-óceán ezen része lesz a legjelentősebb az egész szakaszban, a rajt és a cél szintén kihívást jelenthetnek.
Fokváros elég messze fekszik északon, hogy kihasson rá a St. Helena High (az Atlanti-óceán déli részén fekvő stabil, félig statikus Szubtrópusi magasnyomású zóna), ezért az első rész – a Fok-félszigettől délre a Jóreménység fokáig és tovább – gyakran csak enyhe szelekkel tud szolgálni. Feszült résznek ígérkezik, ugyanis a verseny itt arról szól, hogy ki ér először a Nyugati Viharösvényt és ragad meg egy keleti irányba tartó alacsony nyomású rendszert az Ausztráliába vezető útra.
Röviden: az iránytű szerint egyenesen déli irányban haladva a hajók előbb érkezhetnek az erősebb szelek területére, de így nagyobb távot kell majd megtenniük, a Melbournbe tartó út ugyanis sokkal inkább iránytűi kelet felé halad. Vajon találnak-e majd elég szelet (és így sebességet), hogy behozzák a hosszabb útirány extra mérföldjei által okozott lemaradást azokhoz a versenyzőkhöz képest, akik inkább a rövidebb utat választják?
Rengeteg múlik majd a következő érkező alacsony légnyomású rendszer megközelítésén. A dél vagy kelet felé tartó hajók sebességét pontosan össze kell majd vetniük a csapatoknak az alacsony légnyomás becsült mozgásával. Lesz tehát dolguk a navigátoroknak.
Miután a csapatoknak sikerül elkapniuk egy alacsony nyomású rendszert a Nyugati Viharösvényben, a következő feladatuk megtartani azt. A stratégiai kihívás itt az, hogy a hajó pozíciójának tökéletesnek kell lennie: túl sok szél hatására sérülhet a hajó szerkezete, túl kevéssel pedig nem tudnak majd elegendő sebességet generálni, hogy lépést tudjanak tartani a rendszerrel – és azokkal, akiknek ez sikerült. Ez a szekció kíséri majd őket a legendás Üvöltő Negyvenesek szelei és hullámai közé.
A Melbourne-i cél északabbra található, éppen a Nyugati Viharösvény és északi szomszédja, a Szubtrópusi magasnyomású zóna találkozásánál. Nagy vonalakban tehát két lehetséges megközelítés esélyes:
Az egyik: egy alacsony nyomású rendszer elég messzire merészkedhet északra, hogy átfújhasson az öblön, ezzel gyors hátszelet biztosítva egészen a Bass-szorosig. Ez egy nedves, vad résznek ígérkezik, egészen a célig, a versenyzők pedig egyáltalán nem érzik majd úgy, hogy elhagyták volna a Déli-óceánt, amíg a menedéket biztosító Cape Otway-hez nem érnek.
A másik: a másik lehetőség, hogy az ausztráliai sivatag jelentősen felforrósodik. A Nullarbor Plainsről felszálló nagy mennyiségű meleg levegő alacsony légnyomást eredményez. Ez az alacsony légnyomás aztán találkozik a Nagy Ausztráliai-öböl magas nyomással, ami elég ahhoz, hogy az összes déli-óceáni alacsony nyomású rendszert kitaszítsa az útvonalról. Ez az eshetőség legalább érdekessé tenné a szakasz végét taktikailag mint a Doldrumokat.
A 2005-06-os Fokváros-Melbourne szakaszban láthattuk a legdrasztikusabb lemorzsolódást. Két hajó alternatív útvonalon kényszerült eljutni a célig (teherhajóval és teherautóval). Két másiknak félre kellett állnia egy kikötőben Nyugat-Ausztráliában, így végül csak két hajó folytatta a versenyt és ért célba hagyományos úton. Ez a szakasz alázta meg Paul Cayard (később) nyertes csapatát az 1997-98-as Volvo Ocean Race verseny során. Egy látványos győzelmet követően az első szakaszban, végül ötödikként bukdácsoltak át a célegyenesen néhány nagy sebességű, erőteljes és súlyos ütközést követően.
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!