Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A Finn Vitorlás Szövetség az 1952-es Helsinki Olimpia előtt tervezői pályázatot írt ki. Erre a pályázatra adta be a svéd Rickard Sarby a Finn Dinghy terveit. A tesztversenyeket a prototípus fölényesen megnyerte, ezzel bekerült a hajó az olimpiára és azóta is töretlen a hajóosztály népszerűsége.
A hajó 4,5 méter hosszú, minden felszerelésével együtt 123 kg, vitorlája 10 m2. A Finn One Design jolle, ami annyit jelent, hogy szigorú előírások alapján építik és biztosítja azt, hogy a különböző helyeken épült hajók egyformák legyenek. Így a vitorlázó tudás dönt a versenyeken, nem a hajók közhti különbség.
Régen a hajótest fából készült, ma már korszerű műanyagokból. Az árbocokat először fából, majd alumíniumból, manapság karbonból gyártják.
1964-től használnak sablonokat a hajótest formájának pontos méréséhez, az alapformától 5 mm plusz-minusz eltérésnél nagyobbat nem fogadnak el.
1973-ban vezették be a Lamboley tesztet, ami a mérések további pontosítását szolgálta. Ezzel ellenőrizték azt, hogy a hajók súlypontja és a súlyeloszlás is közel egyenlő legyen. Így a hullámokon is nagyjából ugyanúgy viselkednek a hajók. A Finnek felmérési procedúrája ezek miatt igen hosszadalmas, több órát vesz igénybe.
A Finn jó nevelő eszköz, mint minden egyszemélyes hajó. Elég kicsi ahhoz, hogy könnyen manőverezzen,vízközeli élményt nyújt és elég nagy ahhoz, hogy mindent megtanítson, minden reflex a helyére kerüljön, a Finn után már bármilyen nagyhajót könnyedén elvezetünk.
Könnyen megsiklik, ami hatalmas feelinget ad a hajónak. Nagyon taktikus hajó, kicsi és fordulékony, egy jó manőverrel alig vesztünk teret és sebességet, ezért megéri feljebb állni "azért" a szélcsíkért.
A Finn nagy előnye, hogy szinte korhatár nélküli. Juniortól a veteránig versenyeznek ezzel a géposztállyal. A Finnesekről pedig méltán megállja a helyét az a kifejezés, hogy valahogy "mások". A szó legjobb értelmében.
Aki jól akar Finnezni, annak nagyon sokat kell edzenie. Fizikailag is nagy kihívás a Finnezés, de mentálisan is a topon kell lenni.
A hatvanas években a hazai versenyzők külföldön is megállták a helyüket. A korábban más hajókkal versenyzők itt is eredményesek tudtak lenni.
Tolnai Kálmán, Kovács Béla domináltak abban az időben. Utánuk egy újabb legendás korosztály következett, olyan nevekkel,mint: Fináczy György, Tuss Mikós, Wossala György.
A sok szép eredmény közül az egyik legjobb Fináczy György 1971-es EB bronzérme. György a müncheni Olimpián képviselte hazánkat, ahol a nyolcadik helyen végzett és futamot is nyert!
Az akkori juniorokról se feldkezzünk meg (21 éven aluliak). Rendszeresen jól szerepelt Haán András, Bánkuty Gábor, később Litkey Farkas, Majthényi Zsombor, Hajdú Balázs, aki azóta több Olimpián is részt vett.
1981-ben Wossala György veterán (40 év felettiek) világbajnok lett.
1997-ben Antal Gábor ötödik lett az "öregfiúk"mezőnyében. Antal Gábor a.k.a. Pata világszínvonalú hajókat és 2001 óta remek árbocokat is épít.
Van egy híres Finnes, akiről illik pár szót szólni. Ő Fa Nándor. Nándi Gál Józseffel körbe vitorlázta a Földet, majd beült Finnbe, hogy upgradelje tudását és még kétszer körbehajózta a Földet. Finnben 1983-ban és 1984-ben magyar bajnoki ezüstöt szerzett.
Külföldön talán az élő legendák közé tartozik Ben Ainslie, Michael Maier.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 4
Átlagos értékelés: 5.0
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!