Robert Greenhalgh a MAPFRE fedélzetén vett részt a 2017-18-as Volvo Ocean Race-en. A tengerész még az utolsó szakasz megkezdése előtt adott interjút a versenyről, a MAPFRE és a Helly Hansen közötti kapcsolatról és a Volvo Ocean Race jövőjéről.
A 2017-18-as verseny minden egyes szakasszal egyre szorosabbá vált a csapatok között. „Ez az eddigi legszorosabb versenyünk” – mesélte Greenhalgh. „Minden idei csapat ügyes, a hajók kiegyenlítettek és mindenkinek sikerül rájönnie, hogy hogyan hozhatja ki belőlük a legtöbbet. A verseny elején volt némi eltérés a hajók sebességében, de már minden kiegyenlítődött.”
Robert szerint az egységes dizájnú hajók kiegyenlítettebbé tették a versenyt. „A fordulások és perdülések megerőltető manőverek, amelyek során nagyon sok súlyt kell mozgatnunk a hajó körül, és általában mire egy ilyet befejezünk, máris jön egy következő, és ez egyáltalán nem történhetne meg a 70-es évek Volvójában. Most, hogy csak egy design van, ha észreveszel egy kisebb szélirányváltozást, és nem teszel egy 10 fokos fordulót, le is maradsz. A 70-es években még megúsztad volna annyival, hogy ráfogod a másik csapat hajója jobban teljesít egy bizonyos szögben – el lehetett bújni a hajók közötti különböségek mögött – de ha most nem váltasz időben, akkor elcsúszol.”
„Egy klasszikus példa erre a Déli-Óceán volt, ahol mindenki a kivételi zóna szélén hajózott mert csak egy kevés szelet lehetett megfogni mélyen délen, és akiknek nem jött össze, azok lemaradtak. Ha egy csapatnak összejött, akkor a többieknek ezt kellett leutánozniuk.”
Az ilyen extrém körülmények közepette a csapat Helly Hansens felszerelésének bírnia kell a gyűrődést a hideg és a meleg környezetekben is, hiszen a manőverek minden esetben izzasztóak, de néhány pillanat múlva újra átjárhatja a csapattagokat a hideg. „Sokban különbözik attól, amink tíz éve volt, és elengedhetetlen, hogy jó felszerelés legyen a fedélzeten és szárazak maradhassunk.”
Akik látták a képeket a Déli-ócenánon készült helyzetekről, azok láthatták, hogy szárazon maradni szinte lehetetlen ilyen körülmények között.
Greenhalgh elmondása szerint a hajóorral megbízott tengerésznek van a legnehezebb dolga ilyen helyzetekben: „ott kell állniuk bedugdosniuk a vitorlákat amikor a hajó orra a víz alá merül. Egy normál műszakban mindenkit rendszeresen térdig belep a víz, és ha éppen a hajót kormányzod akkor a víz folyamatosan csapkodja a csuklóvédődet és folyamatosan véded a fejedet az egésztől. Jó felszerelésre van szükség és egy Volvo Ocean Race során általában többet használjuk a miénket, mint egy átlagember egész életében. Napi 6-8 alkalommal le- és felvesszük a felszerelésünket a műszakváltások vitorlacserék és más manőverek során éjjel-nappal. A Volvo Ocean Race kétségtelenül a legkeményebb megpróbáltatás ezeknek a felszereléseknek.”
A Volvo Ocean Race jövőjéről már a legutóbbi verseny befejezte előtt sok elmélkedést lehetett hallani, ami főleg az új formátumról és az új tulajdonosokról szólt. Greenhalgh a következőképpen vélekedett a jövőről: „Örömmel fogadnék egy egységes dizájnú, 68 lábas, nagy fóliás versenyt, egy olyan hajóval, ami 40 csomóra is képes egy 8-10 fős legénységgel. Nem tudjuk, hogy milyen lesz a fóliázás a Déli-óceánon, ezért a hajónak szépen kell tudnia vitorláznia a fólia nélkül is, ha esetleg leszakadna vagy egyszerűen csak túl veszélyes lenne vele menni – tudnunk kell nélküle is hajózni.”
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!