Hagyományosan idén is megrendezik a legnagyobb hazai vitorlás versenyt, a Balaton Kékszalagja Vitorlás Versenyt, azaz a Kékszalagot. Kapcsolódva a vitorlás versenyhez Idén is lesz Kékszalag fesztivál, amely keretén belül sok érdekes program várja az érdeklődőket a parton és a vizen is egyaránt. A részletes programleírást megtalálják a Nagy R. Attilával, a MVSZ társelnökével készített interjúnkban. A 2009-es Kékszalagot július 3-5. között rendezik meg Balatonfüreden. A Vitorlázás.hu folyamatosan készül a Kékszalagra, interjúkat közlünk az esélyes versenyzőkkel, illetve a rendezőséggel is, majd élő közvetítést adunk a versenyről illtve a verseny után beszámolókkal és képekkel jelentkezünk. Alábbi cikkünkben közöljük a 2009-es Kékszalag T-Mobile Nagydíj versenykiírását.
Balatonfüred, 2009. július 3-5.
Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ)
Kerekes Kázmér
Roberto Pedriali IJ ITA
Roumen Paunov NJ BUL, Regényi Zsolt NJ HUN
dr. Szalóczy Péter és dr. Pintér István
A versenyen a "Vitorlázás Versenyszabályai 2009-2012" (továbbiakban VSZ), az MVSZ 2009 évre érvényes Versenyrendelkezései, a résztvevő osztályok osztályelőírásai, valamint a jelen Versenykiírás és a később kiadásra kerülő Versenyutasítás (továbbiakban VU) az érvényesek. Ha a különböző nyelvű Versenykiírások között ellentmondás van, a magyar nyelvű szöveg tekintendő mérvadónak.
A verseny hirdetési szempontból „C” kategóriásnak tekintendő. Hirdetések az MVSZ 2009.évi Reklámszabályzatában előírtak szerint viselhetők. A versenyen résztvevő valamennyi hajó testének első részén, mindkét oldalfelületen el kell helyezni a verseny támogatóinak logoját is tartalmazó 120 x 40 cm méretű öntapadós matricát.
1/1. Nevezhetők a Magyar Vitorlás Szövetség által elismert hajóosztályok nyilvántartott és felmért hajói valamint külföldi lajstromban szereplő hajók a következő megkötésekkel:
Egy hajólevélhez egy felmérési bizonylat tartozhat, így értelemszerűen trapézos osztályhajó külön, trapéz nélküli bizonylattal nem rendelkezhet és nem indulhat. A 25-ös és 30-as Jolle hajók eredetileg trapéz nélküli hajók voltak. Amennyiben a hajótulajdonos leszereli az utólag felszerelt trapéz rögzítéseket, erről a nevezésnél írásos nyilatkozatot ad és lehetővé teszi az ellenőrzést, úgy nevezése elfogadható.
A Kékszalagra csak olyan hajó nevezhető, mely MVSZ hajóregiszterében szerepel vagy melynek regisztrációját legkésőbb 2009. június 26-ig az MVSZ Technikai Bizottságál hiánytalanul kitöltött regisztrációs lap leadásával kezdeményezik.
1/2. A hajóknak meg kell felelniük az MVSZ 2009. évi Versenyrendelkezései 1.2 pontjában (Részvételi jogosultság), 3. pontjában (Hatósági jelzések, osztályjelzések, rajtszám), valamint 4. pontjában (Biztonsági rendelkezések) előírt feltételeknek, továbbá fel kell legyenek szerelve a Hajózási Szabályzat által előírt éjszakai fényjelzésekkel.
A versenyen résztvevő magyar személyeknek meg kell felelniük az MVSZ 2009. évi Versenyrendelkezései 1.1. pontjában (Részvételi jogosultság) előírt feltételeknek.
Külföldi versenyzők nevezéséhez az adott ország vitorlás szövetsége által elismert valamely klubhoz vagy szervezethez való tartozás szükséges.
A hajó tulajdonosa, vagy felelős személye meghívhat a versenyre a sportágban leigazolással nem rendelkező vendéget vagy vendégeket is, az előírt minimális versenyzői létszámon felül, de a hajólevélben szereplő maximális befogadó létszámot meg nem haladva, legfeljebb két személyt.
A verseny értékelésekor a versenyhajón résztvevő rajtengedélyes külön megjelöléssel szerepel az eredménylistán, díjazásban részesülhet, és a versenyzőknek járó juttatásokat (póló, vacsora, stb.) nevezéskor megkapja.
RAJTENGEDÉLYES SPORTOLÓ NYILATKOZATA
HAJÓ FELELŐS SZEMÉLYÉNEK BEFOGADÓ NYILATKOZATA
Hajóosztályok Jelzésük Minimális létszám
Klasszikus flotta osztályok:
Összevont cirkáló osztály saját jelzésük 4 fő
(8 R, 6 R, 75-ös, 55-ös, 40-es osztályok) (8, 6, 75, 55, 40)
70-es cirkáló osztály 70 4 fő
50-es cirkáló osztály V 4 fő
30-as cirkáló osztály 30 3 fő
22-es cirkáló és Európa 30-as osztály 22, E 3 fő
25-ös Jolle C 3 fő
One Design flotta osztályok:
8 m One Design osztály 8 (8mOD logo) 3 fő
Elliott 770 osztály E770 3 fő
Sudár Regatta osztály S (Sudár logo) 3 fő
Scholtz 22-es osztály S22 3 fő
J 24-es osztály J24 3 fő
Dragon osztály D 3 fő
Sporthajó flotta osztályok:
33-as osztály 33 3 fő
Regina osztály RAX 3 fő
Nautik osztály NAU 4 fő
Sudár Sport osztály S + csík a felső latnizsáknál 3 fő
Yardstick flotta csoportok:
Yardstick I/1. csoport YS-szám: 89 és alatta fehér szalag 4 fő
Yardstick I/2. csoport YS-szám: 90-99 piros szalag 4 fő
Yardstick II. osztály YS-szám: 100–109 sárga szalag 3 fő
Yardstick III/1 csoport YS-szám: 110-115 zöld szalag 3 fő
Yardstick III/2. csoport YS-szám: 116 és felette narancs szalag 3 fő
A felsorolásban nem szereplő egytestű hajóosztályok (pl. Star és Soling) a YS számuk szerinti Yardstick csoportban kerülnek értékelésre. A külföldi lajstromban lévő hajókat a típusnak megfelelő hazai, ennek hiányában a német YS száma szerinti YS csoportban értékelik. Azon külföldi hajókat, melyeknek sem magyar, sem német YS száma sincs, egységesen a YS-I csoportban, 65-ös YS számmal értékelik. A YS csoportokban indulók, a vitorlán viselt jelzésüktől függetlenül, a fent megjelölt szalagokat kell viseljék (méret: 5-7 cm x 1 m) a hátsó- (ennek hiányában az oldal-) merevítőn.
Tekintettel a hosszú távú verseny éjszakai és esetleges viharos szélben való navigálására, a verseny rendezősége csak azoknak a hajóknak a nevezését fogadja el, amelyek legalább a fent jelzett minimális létszámmal neveznek és versenyeznek. A minimális létszámmal versenyző hajókon a legénység minden tagjának legalább 18 évesnek kell lennie.
1. Előzetes jelentkezés csak külföldiek részére, 2009. június 15-ig.
Fax: +36 1 460 6926, e-mail: hunsail@hunsail.hu
2. Elektronikus nevezés
A MVSZ 2009. évre érvényes versenyengedélyével rendelkező sportolóknak lehetősége van elektronikus előnevezésre a VIHAR rendszeren (https://vihar.grepton.hu/vihar) keresztül 2009. június 22., hétfő 10:00 órától július 2 csütörtök 10:00 óráig. Az előnevezés akkor válik érvényessé, ha az alábbi nevezési időkben és helyszíneken, az előnevezettek részére elkülönített asztalnál:
• bemutatásra kerül a nevezési feltételeket igazoló és a rendszerben nem regisztrált összes irat
• a csapat képviselője aláírásával igazolja a nevezést
• a nevezési díj kiegyenlítésre kerül
Ellenkező esetben az érintett egység nevezését töröljük!
Budapesten:
Június 29-30 (hétfő-kedd), 14:00-20:00 óra között az MVSZ budapesti irodájában.
(1146 Budapest, Istvánmezei út 1-3. 1.em. 102 )
Balatonfüreden:
Július 2-én, csütörtökön 11.00 – 23.00 óra között a Balatonfüreden, külön felállított rendezvény sátorban.
A rendezőség a fenti időpont után nem fogad el nevezéseket, a verseny napján nevezni már nem lehet.
Kérjük a részvételi jogosultságokat igazoló dokumentumokat (hajólevél, biztosítási kötvény, kék-könyv, hajóvezetői engedély, stb.) a nevezésre elhozni és bemutatni.
Személyenként: 6.000.- Ft
Az 1991. január 1-1994. december 31. között született versenyzőknek a nevezési díj felét kell fizetniük. Az 1995. január 1. után született versenyzőknek (mocók) nevezési díjat nem kell fizetniük.
A versenyre külön Versenyutasítás készül, melyet nevezéskor minden hajóegység megkap és június 29-től az MVSZ honlapján is elérhető lesz.
A versenyzőket a balatonfüredi edzőtáborban (8230 Balatonfüred, Zákonyi Ferenc u. 8.) található Versenyiroda oldalán lévő hivatalos hirdetőtáblán kifüggesztett közleményekkel tájékoztatják. A versenyutasítás esetleges változásai, legkésőbb július 2-én, csütörtökön 22:00 óráig lesznek kifüggesztve Hirdetőtáblára, valamint a nevezési sátorban. A versenyre nevezett kormányosok részére a Versenyvezetőség Kormányosi Értekezletet tart a nevezési sátorban 2009. július 2-án 19:00, 21:00 és 23:00 órakor.
A távverseny útvonala: Balatonfüred(rajt) – Balatonkenese – Siófok – Tihanyi szoros – Keszthely – Tihany szoros – Balatonfüred(cél). A verseny hossza légvonalban ~145 km. A pontos pályarajzot, a rajt és célvonal helyét és a kerülő pályajelek elhelyezkedését és GPS koordinátáit a VU közli.
Tervezett rajtidőpont valamennyi osztály részére: 2009. július 3-án, pénteken, 9:00 óra. Általános visszahívás esetén a Versenyvezetőség az új rajt figyelmeztető jelzésének időpontját a 29.2 szabály értelmében határozza meg.
A Versenyrendezőség a hajók épségét veszélyeztető viharos időjárás esetén vagy egyéb
okokból jogosult a rajt halasztására.
Pályarövidítés és pályamódosítás NINCS. Ez a VSZ 32. és 33. szabályának megváltoztatása.
A versenyrendezőség vihar esetén sem szakítja félbe a versenyt. Valamennyi hajó felelős személye egyénileg viseli a verseny feladásának vagy folytatásának minden felelősségét.
Azon hajók, melynek nem érnek célba a rajt időpontját követő 48 órán belül, DNF-ként kerülnek értékelésre. Ez megváltoztatja a 35. és a 4. szabályokat.
1. A versenyen érvényes a távversenyekre vonatkozó szigorított biztonsági előírás, amely szerint:
• Valamennyi hajóegység köteles építési terveinek megfelelő oldalkorlátot viselni.
• Amennyiben a hajó(k)ra az építési terv nem ír elő korlátot, úgy karabineres mentőhevedert kell felszerelni, amelyet B.3 szélerő felett a cockpitten kívül tartózkodó versenyző(k) a mentőmellény viselése mellett köteles használni.
2. A 49/2002 (XII.28) számú GKM rendelet értelmében valamennyi résztvevő hajón kötelezően kell lennie egy (vagy több) mobiltelefonnak, amely alkalmas arra, hogy legénység havaria esetén értesítse a Versenyvezetőséget, a versenyirodát vagy a mentőegységeket (A hívható telefonszámokat a VU közli).
Minden hajóra ajánlott a GPS műszer, hogy havaria esetén a bajba jutott hajó pontosan meg tudja adni helyzetét.
3. A versenyzők kötelesek folyamatosan élénk színű mentőmellényt viselni, a balatoni viharjelző rendszer állapotának és napszaknak megfelelően az alábbiak szerint:
Mentőmellény viselése :
Nappal(napkeltétől napnyugtáig) Éjszaka(napnyugtától napkeltéig)
Viharjelzés alapon: ----------- ajánlott
I. fokú viharjelzés : ajánlott kötelező
(45 villanás/perc)
II. fokú viharjelzés : kötelező kötelező
(90 villanás/perc)
4. Napnyugtától napkeltéig a kivilágítás szempontjából valamennyi, a versenyen résztvevő hajóra a Hajózási Szabályzat vonatkozó rendelkezései lépnek hatályba, az előírt fények használata folyamatosan kötelező, ennek hiánya kizárási ok. ("Versenyszabályok" 63.1 szabály módosítása).
A Balatonfüredi Edzőtáborban –a szabad férőhelyek függvényében- a versenyen résztvevő hajók térítésmentesen vehetnek igénybe kikötőhelyet. Gépkocsi parkolást biztosítani az edzőtábor nem tud.
A Versenyvezetőség egyes hajókra GPS-es nyomkövető berendezést helyez el, melynek segítségével a hajók helyzete figyelemmel kísérhető. A jeladókkal ellátni kívánt hajók listáját a Versenyrendezőség június 29-ig az MVSZ honlapján (www.hunsail.hu) és nevezéskor közli. A jeladókat július 2-án, csütörtökön, 11:00 23:00 óra között az nevezési sátorban, kaució ellenében vehetik át az érintett hajók képviselői
A versenyrendezőség a befutó után szúrópróbaszerűen ellenőrzi a résztvevő hajóknál, hogy:
• rendelkeznek-e fenti "Biztonsági előírások" pontban és a Hajózási Szabályzat által
előírt felszerelésekkel,
• a hajón tartózkodó személyek száma és kiléte megegyezik-e a nevezési lapon megjelöltekkel,
• a hirdetést viselő hajók rendelkeznek-e hirdetésviselési engedéllyel.
• a versenyzők esteleges dopping és alkohol fogyasztását.
Az ellenőrzés során feltárt bármely hiányosság, vagy a nevezéstől eltérő létszám, személycsere, óvást von maga után és ez a versenyből való kizárást eredményezi. A Tihanyi-szorosnál lévő pályajeleknél 3 db hivatalos ellenőrző hajóról az ott lévő rendezők és versenybírók kiemelten fogják ellenőrizni a biztonsági okokból kötelezően előírt derék- ill. vállhevederek meglétét, amelyek erős szélben a hajó személyzetének a hajófedélzetén való közlekedés biztonságát védik és segítik. Amely hajón e kötelezően előírt Rendelkezések 4.3 pontjában foglalt oldalkorlát illetve karabineres mentőheveder meglétét látható módon nem tudják megmutatni, az a hajó óvás nélkül kizárásra kerül, a versenyt tovább folytatnia felesleges. ( A Versenyszabályok 69.1 pontjának módosítása.)
1. Abszolút értékelésre kerül a befutás sorrendjében valamennyi nevezett és célba ért hajó.
2. Értékelésre kerül valamennyi kiírt hajóosztály befutási sorrendjük, a Yardstick csoportokban illetve Összevont Cirkáló osztályban a részükre kiadott előnyszámok szerint számított korrigált idő alapján.
3. Értékelésre kerül valamennyi nevezett és célba ért hajó a saját Yardstick száma szerint
számított korrigált idő alapján.
1. Azon leggyorsabb hajó, amely megdönti a jelenleg érvényes, a Nemere II. által 1955-ben futott, 10 óra 40 perces Kék-szalag időrekordot, elnyeri a „Klasszikus Kékszalag Rekordtartója” címet.
2. Az abszolút győztes hajó elnyeri a "Balaton 2009. évi Kékszalagját",és a „41. Kékszalag T-Mobile Nagydíj Nemzetközi Távolsági Vitorlás Verseny” díszkupáját, valamint hajóplakett díjazásban részesül. Az abszolút győztes hajó versenyzői éremdíjazásban részesülnek.
3. Az abszolút befutási sorrend II-VI. helyezett hajói serleg és hajóplakett díjazásban részesülnek, az abszolút befutási sorrend II-VI. helyezett hajóinak versenyzői éremdíjazásban részesülnek.
4. Az abszolút befutási sorrend VII-X. helyezett hajói hajóplakett díjazásban, az abszolút befutási sorrend VII-X. helyezett hajóinak versenyzői éremdíjazásban részesülnek.
5. Valamennyi értékelhető hajóosztály győztes hajói elnyerik a „41. Kékszalag T-Mobile Nagydíj Nemzetközi Távolsági Vitorlás Verseny” kupáját, az I-III helyezett hajók versenyzői érem díjazásban részesülnek .
6. A "Klasszikus flotta legeredményesebb hajója" különdíjazásban részesül a az Összevont, a 70-es, az 50-es, 30-as, 22-es cirkálók, az Európa 30-as és 25-ös jolle osztályok célba ért hajó egységei közül az, amely az abszolút értékelésben a legeredményesebb.
7. A „41. Kékszalag T-Mobile Nagydíj Nemzetközi Távolsági Vitorlás Verseny legjobban navigáló hajója
különdíjazásban részesül valamennyi célba érkező hajó közül az, amelyik a Yardstick előnyszám rendszerben a legjobb korrigált időt futja.
8. Az 1996-ban alapított örökös vándordíjat az 1945 előtt épült fahajó nyeri el, amelyik elsőként kerüli a keszthelyi pályajelet. Az igényes kisplasztikát eredetileg 1941-ben a MAC vitorlás verseny tiszteletdíjaként adta ki Balaton-újhely község vezetősége és azt 1996-ban dr. Kiss Pál ügyvéd ajánlotta fel újólag a vitorlás sport részére.
9. Különdíjban részesül az abszolút értékelésben legeredményesebb női egység.
Az ünnepélyes díjkiosztó 2009. július 5-én, vasárnap 12:00 órakor lesz a balatonfüredi mólónál lévő Kisfaludi színpadon .
A Kékszalag versenyhez kapcsolódó Kékszalag-fesztivál programját külön közöljük. A T-Mobile, a NOKIA és a Magyar Vitorlás Szövetség szeretettel meghívja a versenyzőket a verseny hivatalos fogadására, amely július 4-én, szombat este 19:00 órakor lesz Balatonfüreden, a Kékszalag rendezvénysátorban. Ide kizárólag a nevezéskor átvehető karszalagot viselő vendégek léphetnek be.
A versenyen való részvétellel kapcsolatban vagy annak folyamán előforduló személyi és/vagy vagyoni károkért a versenyt rendező szervezet, annak munkavállalói, tisztségviselői, illetve megbízottjai felelősséget nem vállalnak. A verseny vízi és parti rendezvényein mindenki saját felelősségére vesz részt. A résztvevők versenyengedélyének, sportorvosi igazolásának illetve a hajók biztosításának és biztonsági előírások betartásának rendező általi ellenőrzése a sportszerű versenyzés célját szolgálja, és nem mentesíti a résztvevőket a vonatkozó szabályoknak a résztvevők saját felelősségi körükben történő követése alól.
Jó szelet!
Versenyrendezőség
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!