A kor legnagyobb balesete a Pajtás folyami csavargőzös esete volt, ami igen jól dokumentált. Párttitkár elvtársi utasításra Hesz Pali bácsi kapitány kénytelen volt a megengedett utaslétszámnál jóval több utast felvenni, így a hajó instabil lett és felborult. A világon minden hajón a kapitány az úr, akkor a vörös diktatúra még ezt is felülírta. Az arrogánsan intézkedő párttitkárnak haja szála sem görbült, dacára a halottak nagy számának, a port pedig a kisembereken verték el jó szokás szerint.
Kevésbé ismert az eset, amikor Siófokon a menetrendi „Csobánc” nagy viharban Almádi felől érkezett és egyenesen akart a mólószárak közé behajózni. Egy hatalmas hullám eltolta a farát és úgy látszott nem biztonságos a bejutás. Az utolsó pillanatban – vagy mint bebizonyosodott azután - a kormányos balra tekerte a kormányt, hogy újra kezdhesse a közelítést, de a hullám rátolta a keleti mólóra, kövek csikorogtak a vaspalánkon, a hajó fennakadt, a hullámok újra meg újra a kövekre dobálták, végül léket kapott, elmerült fennakadva a mólón. Az embereket kimentették róla, sérülés nem történt.
Viszont szemtanúja voltam a siófoki kikötőn belül, amikor a hátsó kikötő szélvédett medencéjéből jött ki egy folyami csavargőzös és éppen akkor befutni készült a Beloiannisz Füredről, ezek egymás mellett elfértek volna, de hirtelen jött egy felhő nélküli szélvihar délnyugatról. Mindkét hajó a kövekre sodrástól tartva a hajó orrát a szél felé kormányozva teljes gázzal, oldalazó kutya módjára elfoglalta a teljes hajóút szélességét, amelyik leveszi a gázt, az a köveken van. Szemlátomást elkerülhetetlen az összeütközés, de mi lesz ezután? A dörrenés tekintélyes volt, a fedélzeteken az emberek elestek. A nagyobb tömegű Beloiannisz letolta a kis gőzöst, az azonnal a keleti móló belső kövein landolt és lékesedett. A Beloiannisz kisebb horpadással megúszta és befutott a szélvédett belső kikötőbe, a szélvihar rövidesen elállt. A gőzös hátramenetben lefarolt a kövekről a klub előtti sekély vizekre, ott felcsavarta a sekélyvíz jelző bója láncát, majd fogságba esve süllyedt kb. 60-70 cm-t és fölült az iszapban.
A gőzös ott maradt, gépházát, akkumulátorait lassan elöntötte a betörő víz, kivilágítása egyre sárgábban fénylett, majd elaludt. Egy hét után vontatták a sólyára javításra.
Földváron voltunk edzőtáborban, ahol este már aludni készültünk a hangárba, amikor valaki berontott és ordítva közölte, hogy azonnal gyertek, menteni kell. Mi is történt?
A Szaturnus 125m²-es vitorlás Badacsonyból jött kapatos turistákkal Földvárra, 6-7-es szélben egy szál orrvitorlával. A kikötő előtt lehúzták a fokkot, hogy a motort beindítva álljanak be. Megszegték azt az alapvető szabályt, hogy „előbb indítom a motort és ha üzembiztosan jár, akkor húzom le a vásznat” és bekövetkezett a baj. A motor nem indult elsőre, sem másodikra, harmadik próbára már nem kerülhetett sor, mert a hajó a móló kövein a hullámok játéka lett. Az óriási hullámok úgy 3 –4 méterre elszívták a hajót a mólótól, majd a kövekhez vágták. A dörrenések már messziről hallatszottak- a móló minden csapódásnál megremegett. Mire odaértünk sötét volt, az eső vízszintesen esett, a turisták egy szál nyári vizes ruhában dideregtek és jajveszékeltek. Féltek, hogy leesve a hajó és a kövek közé kerülnek – félelmük jogos volt, elgémberedett tagjaikkal az életükért kapaszkodtak. A megdőlt hajó árboca a móló fölé nyúlt, az árbocmerevítő drótok a dinamikus rángatásra egymás után pattantak el, már csak egy drót tartotta az árbocot. Ha az is elszakad a mólón lévő embereket csapja agyon. Kísérteties látvány volt.
A mi feladatunk volt a telepen tárolt fa villanyoszlopok odacipelése és a hajó alá tolása. A sötétben mezítláb rohanni a vállunkon lévő cövekkel úgy sikerült, hogy tízen vittük. Akinek a lába lyukba lépett nem érte a talajt, az kapaszkodott a cövekbe. Tevékenységünknek hála már nem köveknek csapódott a hajó a szokatlan nagy hullámok hatására, hanem a cövekeknek, amelyek rugalmasabban fogták fel a hajót. A hajó tőkesúlya az iszapban támaszkodott, ezért erősen megdőlve csapódott a hajó. A turistákat a legénység megpróbálta kezénél-lábánál lendítve kidobálni a kövekre, ott egy elkapó csoport „fogadta” őket, néhány kéz és lábtörés azért keletkezett. De mi legyen a hajóval? Riasztották az alvó vízirendőröket, csizmába ugrottak és befűtötték a motorosukat a „,Móricz Zsigát”, amelynek hátul nyitott cockpitje volt. Orral a szélnek állva hátrált és odadobták a drótkötelet, amit gyorsan bikára kötöttek mindkét végén. Felbőgtek a motorok, a Zsiga fényszórói kísértetiesen cikáztak a viharos éjszakában, megvilágítva a vízszintes eső függönyét. A Szaturnusz meg sem mozdult. Annál inkább mozgott a Zsiga a kövek felé, a szél és a hullámzás könyörtelenül tolta a móló kövei felé. A kormányos üvöltve utasította a farbikánál álló matrózt: engedd el azonnal! Egy apró hiba – a bikára kötés nem előírt módja megbosszulta magát, a Zsiga is a kövekre került. Előbb a propellere a köveket rendezte - vagy a kövek a propellerét? A bikán a feszülő húzószár nem lehet felül, akkor csak laza állapotban lehet elengedni.
A hullámok kezdték a Zsigát is megtölteni vízzel, a hátsó cockpit nyelte a vizet. A fenékszivattyú teljes erővel dolgozott, a matróz rendőrök vödröztek, de a helyzet csak romlott. Mi legyen? Ébreszteni kell a Csobánc kapitányát, húzza a hajókat a kikötőbe, mert reggelre csak „aprófa” marad.
A Csobánc komótosan kiállt szélirányba, 50 méterre a móló elé, a matróz a farban dobókörtét dobált, de 50 méter sok volt neki. Hátrálni kezdett a Csobánc, végre a dobókörtét úgy két tucat gyakorlódobás után elkapták a Zsigán, azzal elhúzták a vontatókötelet, majd nagy csikorgásokkal elindult a hajó. A mentőmellény akkor még nem volt szokásos, ezért a csizmás rendőrök kiugráltak a biztos süllyedésnek látszó hajóról, hiszen csizmában nem lehet úszni, az a biztos fulladás. A helyzetet gyorsan felmérték a mólón segítő vitorlázók, akik a hajóra felugorva felváltották a kimerült vödrözőket. A Zsiga szinte néhány centit állt ki a vízből, de eljutott a kikötőhelyére, ahol erős szivattyúk várták. Sikerült elkerülni az elsüllyedést a lékek ideiglenes betömésével és az erős szivattyúzással.
Ezután jött a Szaturnusz, turista már nem volt rajta, hasonló óvatos hozzáállással szintén a kikötőbe került. Csodák csodájára nem lyukadt át a lemez sehol, csak horpadt, de azt sok helyen. Éjfél jóval elmúlt mire lepihentünk, másnap meg vihettük vissza a villanyoszlopokat – jó kis reggeli torna volt.
Tanulságok:
1. A legkisebb hiba, szabálytalanság nagy balesetekhez vezethet (bikára kötés, motorindítás)
2. A Csobánc kormányosának szakszerű segítsége mentette meg a két hajót
3. Télen kenyeredet, nyáron gúnyádat el ne hagyd, (akkor nem dideregsz.)
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!