Forrás: Kép forrás: FORTEPAN/BAUER SÁNDOR KÉPSZÁM: 127336
Félig kész alagút rendszert találtak a Balaton alatt, és a terv szerint kiépítik teljesen. Így bár híd nem lesz a Balaton felett, még sem kell megkerülnünk a tavat, vagy kompra sorban állni, ha át szeretnénk jutni egyik partról a másikra.
Fél perc alatt szélsebesen a Balaton alatt áthasítani Tihany és Szántód között mindösszesen fél perc alatt, csak egy vágyálom a mai napig. De vajon miért nincsen alagút a Balaton alatt, biztosan nem képtelenség kiépíteni, hiszen az Egyesült Királyságokat, és Európát összekötő La Manche csatornán is van egy ilyen rendszer, a többi nagyvároshoz hasonlóan a Duna alatt is jár a metró, miért pont a Balaton alatt nincsen, miért nem gondolt erre még senki? Gondolni éppen gondolt, csak megvalósítani nem valósította meg senki, azt is elmondjuk, hogy miért!
Most, hogy így felhoztuk a témát, ugye, hogy nem is tűnik olyan rossz ötletnek, összekötni az északi és dél partot? Bizony másoknak is megfordult már ez a fejében, ráadásul nem is csak egyszer, de valahogy sosem jutottak el a megvalósításig, aznban erről majd később beszélünk még. Még a 19. század végén fogalmazódott meg először a Balaton alatti alagút gondolata, ami elvezette volna a közúti forgalmat a két part között, ugyanis valahogy hatékonyabban meg szerették volna oldani az átkelést. Két megoldást láttak: hidat építenek, vagy alagutat. A híd ötletét a látkép elrontása miatt gyorsan el is vetették, de az alagút sem valósult meg végül. A Tihany-Szántód között közlekedő rév vonalában képzelték el mindezt, hiszen itt a legkeskenyebb a tó, így itt lett volna a leggyorsabb, legegyszerűbb és leggazdaságosabb kiépíteni.
A következő nagy Balaton alatti alagút tervezés időszaka pedig a szocializmus idejére tehető. Egészen pontosan arra az időszakra, amikor Nyugat-Európában napvilágot láttak a La Manche csatorna alatti alagút tervei. Természetesen a kommunista blokk országainak nem is kellett több, minden országnak meg kellett terveznie a maga saját egyedi alagútját. Ez azt eredményezte, hogy a párt központi bizottsága újra tárgyalni kezdte a Balaton alatti alagút létrehozását, amely többek között az ekorra már rendesen megnövekedett balatoni közúti forgalmat vezette volna el, valamint az ekkori kor egyik nagy balatoni problémáját a szennyvízelvezetés-tisztítást is megoldotta volna. A szennyvíz gondja ugyanis a 70-es évek végére igen komoly méreteket öltött a Balaton környékén, a vegyi hulladékmaradványok folyamatosan szennyezték a tó környékét és fokozott iszaposodáshoz, mocsarasodáshoz vezettek, egy alagút ezt is megoldhatta volna.
Kanyarodjunk vissza a történet elejére a 19. században, azokba az időkben, amikor még a technológia nem volt olyan fejlett, hogy egy ekkora projektbe belefogjanak, és a víz alatt egy ilyen hosszú alagutat építsenek ki. Bár a vágy megvolt, sajnos a kivitelezéshez nem voltak megfelelő eszközök. Bár az angoloknak sikerült egy alagutat fúrni a Temze alatt, és azt átadni a tömegközlekedésnek, hazánkban még a Duna alatti alagút fúrás projektje sem járt sikerrel. De hogy évtizedekkel később, a terv újra elővételekor miért került le a napirendről a víz alatti alagút, azt csak sejteni lehet. Ebben az időben a technológiai kivitelezés igazán nem lehetett probléma, hiszen 1977-re végül is mindkét metróalagút megépült a Duna alatt. Arra lehet következtetni, hogy valószínűleg túl drága lett volna a beruházás, és nem jutott rá pénz, hiszen ezekben az időkben még egy új kompra vagy szárnyashajóra sem volt elegendő pénze az országnak. Úgyhogy maradt a 10 perces kompozás egyelőre!
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!