Robert Greenhalgh a MAPFRE fedélzetén vett részt a 2017-18-as Volvo Ocean Race-en. A tengerész még az utolsó szakasz megkezdése előtt adott interjút a versenyről, a MAPFRE és a Helly Hansen közötti kapcsolatról és a Volvo Ocean Race jövőjéről.
Ez a legszorosabb versenyük
A 2017-18-as verseny minden egyes szakasszal egyre szorosabbá vált a csapatok között. „Ez az eddigi legszorosabb versenyünk” – mesélte Greenhalgh. „Minden idei csapat ügyes, a hajók kiegyenlítettek és mindenkinek sikerül rájönnie, hogy hogyan hozhatja ki belőlük a legtöbbet. A verseny elején volt némi eltérés a hajók sebességében, de már minden kiegyenlítődött.”
Robert szerint az egységes dizájnú hajók kiegyenlítettebbé tették a versenyt. „A fordulások és perdülések megerőltető manőverek, amelyek során nagyon sok súlyt kell mozgatnunk a hajó körül, és általában mire egy ilyet befejezünk, máris jön egy következő, és ez egyáltalán nem történhetne meg a 70-es évek Volvójában. Most, hogy csak egy design van, ha észreveszel egy kisebb szélirányváltozást, és nem teszel egy 10 fokos fordulót, le is maradsz. A 70-es években még megúsztad volna annyival, hogy ráfogod a másik csapat hajója jobban teljesít egy bizonyos szögben – el lehetett bújni a hajók közötti különböségek mögött – de ha most nem váltasz időben, akkor elcsúszol.”
„Egy klasszikus példa erre a Déli-Óceán volt, ahol mindenki a kivételi zóna szélén hajózott mert csak egy kevés szelet lehetett megfogni mélyen délen, és akiknek nem jött össze, azok lemaradtak. Ha egy csapatnak összejött, akkor a többieknek ezt kellett leutánozniuk.”
Extrém körülmények uralkodnak egy-egy versenyen
Az ilyen extrém körülmények közepette a csapat Helly Hansens felszerelésének bírnia kell a gyűrődést a hideg és a meleg környezetekben is, hiszen a manőverek minden esetben izzasztóak, de néhány pillanat múlva újra átjárhatja a csapattagokat a hideg. „Sokban különbözik attól, amink tíz éve volt, és elengedhetetlen, hogy jó felszerelés legyen a fedélzeten és szárazak maradhassunk.”
Akik látták a képeket a Déli-ócenánon készült helyzetekről, azok láthatták, hogy szárazon maradni szinte lehetetlen ilyen körülmények között.
Greenhalgh elmondása szerint a hajóorral megbízott tengerésznek van a legnehezebb dolga ilyen helyzetekben: „ott kell állniuk bedugdosniuk a vitorlákat amikor a hajó orra a víz alá merül. Egy normál műszakban mindenkit rendszeresen térdig belep a víz, és ha éppen a hajót kormányzod akkor a víz folyamatosan csapkodja a csuklóvédődet és folyamatosan véded a fejedet az egésztől. Jó felszerelésre van szükség és egy Volvo Ocean Race során általában többet használjuk a miénket, mint egy átlagember egész életében. Napi 6-8 alkalommal le- és felvesszük a felszerelésünket a műszakváltások vitorlacserék és más manőverek során éjjel-nappal. A Volvo Ocean Race kétségtelenül a legkeményebb megpróbáltatás ezeknek a felszereléseknek.”
A Volvo Ocean Race jövőjéről
A Volvo Ocean Race jövőjéről már a legutóbbi verseny befejezte előtt sok elmélkedést lehetett hallani, ami főleg az új formátumról és az új tulajdonosokról szólt. Greenhalgh a következőképpen vélekedett a jövőről: „Örömmel fogadnék egy egységes dizájnú, 68 lábas, nagy fóliás versenyt, egy olyan hajóval, ami 40 csomóra is képes egy 8-10 fős legénységgel. Nem tudjuk, hogy milyen lesz a fóliázás a Déli-óceánon, ezért a hajónak szépen kell tudnia vitorláznia a fólia nélkül is, ha esetleg leszakadna vagy egyszerűen csak túl veszélyes lenne vele menni – tudnunk kell nélküle is hajózni.”