Maxi Yacht Rolex Cup

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

 Szeptember 4. a szelek napja volt a Maxi Yacht Rolex Kupa számára. A verseny egy órás halasztása során a szél a fütyüléstől a 20 csomóig, illetve a fölé is erősödött. A szél megérkezésével a tenger is szigorú és haragos lett, ami nagyszerű a Maxik esetében, azonban félelmetes a kisebb motorosok számára. A látványosság azonban hihetetlen volt. A verseny nem egy átlagos vitorlázás volt, hanem egy olyan nap Porto Cervo-ban, amit a vitorlázás szerelmesei szeretnének egy igazi verseny során. Az eredményeket a Mini Maxi kategóriában a Numbers és a Rosebud/Team hozta, amelyek mindkét verseny során egy első, illetve második helyet szereztek meg. A Wally divízióban J One szerezte meg az első helyet, a J osztályban a Ranger tartotta a nagyszerű rekordját, míg a cirkálók és a versenyhajók között a szuper méretű Alfa Romeo ment elöl.
 

A vártnál jóval erősebb szél miatt

A versenyért felelős Peter Craig és a versenybizottsági tagok a legénységet plusz egy órán keresztül a kikötőben tartották, amely mindenkinek jól jött a délutánra való felkészüléshez. A halasztás oka a várnál jóval erősebb szél volt, amelyre senki sem számított, így a mai nap a Mini Maxik mind széloldali, mind szélárnyékos helyeken is vitorláztak. A cirkálók, a versenyhajók, és a Wally divízió parti szakaszon versenyeztek, amely során egy rövid széloldali szakaszon haladtak, majd hátszélben vitorláztak tovább a sziklák felé, majd érintették Mortoriotto-t, mielőtt elhajóztak volna Secca Tre Monti mellett, és mindezek után visszafordultak Porto Cervo irányába. 

 

Neville Crichton (Alfa Romeo) 14 percel verte üldözőjét


Neville Crichton 30 méter hosszú hajója, az Alfa Romeo (NLZ) gyorsan maga mögött tudta a 24 mérföldet 2 óra alatt. A George Davis által vezetett Rambler (USA) folyamatosan tapadt rá, azonban semmit nem tudott az ellen a nyers erő ellen tenni, ami Crichton-nak a kisujjában van, s így 14 perccel végzett az előtte haladó mögött. Azonban az elkövetkező nap is egy újabb lehetőség a Rambler számára, amely legénysége már bebizonyította, hogy mindent ki tudnak hozni a hajóból.

Ez egy kemény nap volt. Mint ahogy az itt lenni szokott...
 

A Wally divízióban a nap a Jean-Charles által kormányzott J One hajóé (FRA) volt. J One az osztályon belül az egyik legkisebb, azonban azt már korábban bebizonyította, hogy nem hagyja magát legyőzni nagyobb versenytársai által. Decaux kitűnő teljesítményt nyújtott a korábbi világkörüli útjáról híres kapitány, Matt Humphries, Jens Christiansen, és a navigátor Mike Broughton segítségével. „Ez egy kemény nap volt. Mint ahogy az itt lenni szokott, a szélsebesség folyamatosan változott, igen izzasztó és izgalmas futamot tudhatunk magunk mögött.” – nyilatkozta. Élvezi a vitorlázást ilyen körülmények között? „Természetesen, ez igazi élvezet számomra. Amikor az ember azt csinálja amit szeret, mindent belead a megfelelő koncentrálás érdekében.”

Decaux igen optimista. Mindemellett nyugodt, és kiegyensúlyozottan viselkedik. Egyenesen csodálja a legénységét, akik fontos szerepet játszanak a változatlan csapatszellem fenntartásában. „A legénység fantasztikus munkát végzett. Fontos szempont, hogy egy igazán jó legénységünk legyen, akik mindig ugyanolyan harci szellemmel kelnek versenyre, és akik jó légkört teremtenek egymás számára. Az embereken múlik a csapatok közötti különbség? Nem. A különbség az újításokon, az embereken, illetve a rizikón múlik”

 

Rolex Sydney Hobart verseny nyertese gyerekjátéknak tartotta a futamot.
 

A Mini Maxi divízió számára a mai nap igen nehéz volt, különösen az eddigi viszonylagosan kellemes időjárás után. Az első futam során a legjobb öt hajó a rajt után gyorsan elhúzott a mezőnytől.

Roger Sturgeon, az STP 65 tulajdonosa, illetve a 2007-es Rolex Sydney Hobart verseny nyertese gyerekjátéknak tartotta a futamot. „Olyan volt az egész, mintha Santa Cruz-ban, Kaliforniában versenyeznék, kivéve azt a tényt, hogy itt a felcsapó hullámok melegek, nem hidegek” – mondta nevetve. „A tenger nem volt olyan sima, mint az eddigi napokban, egy kicsit dobálta a hajót. Azonban ez egy igazi gyors és szoros verseny volt.” Rosebud leelőzte az Ernesto Bertarelli által kormányzott Numbers (USA) hajót a szélirányba eső szakaszon, ami után megtartotta vezető pozícióját a célig. A befutó igen szoros volt, a célban három hajó haladt át a célvonalon összesen 15 másodpercen belül.

 

Bátorság és jól kidolgozott taktikák
 

A nap második futama kevésbé volt jó, mikor is a Numbers megszökött a Rosebud elől, így elsőként ért célba. Annak ellenére, hogy Torben Grael és óceánokhoz szokott csapata az Alfa Romeo-n (NLZ) másodikként ért célba, a Rosebud/Team DYT elég jól teljesített ahhoz, hogy a korrigált idő alapján megszerezze a második helyet. Sturgeon nagyon élvezi ezt a hetet, „Ez egyszerűen fantasztikus. A verseny nagyszerű, imádom az összes felmerülő akadályt, és a sziklákat. Levágtunk egy kanyart, így nyertünk 100 yard előnyt, hihetetlen, milyen jól szórakozunk!” Mielőtt bárkiben is felmerülne, hogy milyen veszélyes ezeken a vizeken a kanyarok levágása, Sturgeon megemlíti, hogy ő és a legénysége a verseny előtt sok időt töltöttek búvárkodással a helyszínen, így felderítve a víz alatt levő akadályokat.

 

A Ranger az ütközés után sem adta fel és harmadikként ért célba
 

A cirkáló divízióban a két J osztályos jacht túlzott lendülettel vívott saját harcot. Ennek eredménye egy összeütközés lett, ami miatt a Velsheda egy büntetőkört kapott, így a futama virtuálisan már azelőtt befejeződött, mielőtt elkezdődött volna. A Ranger azonban nem hagyta, hogy a megsérült orr-rész hátrányosan befolyásolja a teljesítményében. Több vízzel a fedélzetén, mint ami egy-egy alámerült sziklát beterít, a Ranger tökéletes teljesítményt produkált, és harmadikként ért célba. Ezzel e teljesítménnyel 15 percet hozott hendikepben a Charles Dunstones Hamilton II hajóján is.

 

 

A Hetairos legénysége is eredményesen zárta a napot
 

A tradicionális jachtok egy másik lelke, a Hetairos a negyedik helyet tudhatta magáénak, így az összesített állásban a második helyen áll. Jens Cornelson, a hajó projekt menedzsere a napot így jellemezte: „Nagyon jó napunk volt, a hajó is megfelelően reagált. Egy kisebb technikai problémánk akadt az út során: egy kisebb törés történt a génua hidraulikus görgőjében. Reméljük, hogy ezt a problémát holnapra teljesen meg tudjuk szüntetni.”

A Hetairos egyike azon hajóknak, akik az elegáns külső ellenére sosem nyugodhatnak. A hajó a telet Kelet Afrika partjainál töltötte egy mozgalmas évadban. A legénysége amatőrök és profik egyvelege, akik, ha lehetőséget kapnak egy kis gyakorlásra, a Hetairos pozitív adottságait a rajtnál kihasználva hihetetlen teljesítményre képesek.

A versenybizottság másnapra szintén erős szelet jósol. A következő napi rajt 14:00 órás kezdésre van tervezve, mivel délelőtt a Nemzetközi Maxi Szövetség éves találkozója kerül megtartásra. Mind a négy divízió parti futamra számíthat, ezt követően pedig este a tulajdonosok és a meghívott vendégek a Rolex Gála Vacsorát élvezhetik a Cala di Volpe-ban.


 
AKTUÁLIS POZÍCIÓK:

Hajó neve, Tulajdonos, R1-R2-Pontok

 

Versenyhajó
1. ALFA ROMEO Neville Crichton NZL, 1-2-1-4.0
2. RAMBLER George David USA, 2-1-2-5.0

Cirkáló
1. RANGER, RSV Ltd USA, 1-1-1-3.0
2. HETAIROS, Rockport Limited GER, 4-4-4-12.0
3. BRISTOLIAN, Edwin van der Strat NED, 5-3-7-15.0

Mini Maxi
1. NUMBERS, Meyers/Bertarelli USA, 1-1-2-1-5.0
2. ROSEBUD/TEAM DYT, Roger Sturgeon USA, 3-3-1-2-9.0
3. MONEYPENNY, Jim Swartz USA, 2-5-3-3-13.0

Wally
1. J ONE, Jean-Charles Decaux FRA, 4-2-1-7.0
2. MAGIC CARPET 2, Lindsay Owen-Jones GBR, 1-4-4-9.0
3. OPEN SEASON, Thomas Bscher GER, 6-1-2-9.0
 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

IMOCA 60-foot

A Vendée Globe hajója: 60-foot IMOCA A 60 lábas IMOCA hajót a nyílt óceánokra,...

Farkiképzés

A hajók farának kiképzése elsősorban a vízvonalak záródása és a hajó megfelelő...

Sail Melbourne

Sail Melbourne vitorlás verseny Az ISAf Sailing World Cup-ot hét különböző országban...

Takli

Takli: vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) - kb. 1852 méter.

Döghullám

A döghullám a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás.