Katamarán baleset Németországban

pfening dóra

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A szerencsétlen balesetet az okozta, hogy a kielre ható erő túl erős volt, amit a  svertszekrény nem bírt és kiszakadt a testből. A hajótesten tátongó nagy lyuk ellenére a jollénak saját erőből sikerült elérnie a következő kikötőt. A dupla hajófalnak volt köszönhető, hogy a hajó nem süllyedt el azonnal.

2009.09.10.

 

 

A Mona és legénysége szerencsésen megmenekült

Általában ezeknek a hatvanas években a Macalpine-Downie által tervezett Iroquois-Katamaránoknak a kieljét rossz időjárás esetén bevonták, hogy a svertszekrényt tehermentesítsék. A német Mona nevű yacht tulajdonosa nyilvánvalóan ezt felejtette el megtenni a nagy sietségben – és így veszítette el a holland partoknál, Walcheren közelében az egész svertszekrényt. A 9,5 méter hosszú katamaránon éppen két ember tartózkodott, Harwickből úton hazafelé Brouwershavenbe, amikor közvetlenül a hajótest külső burkolatára erősített svertszekrény kiszakadt.  Este fél hétkor riasztották a "Koopmansdank” nevű mentőcirkálót a "Neeltje Jans" mentőállomáson, hogy siessen egy süllyedő hajó segítségére. Amikor a Mona elérte saját motorhajtással ezeket a vizeket a mentőhajó álta kísérve, folytatta az útját az Oosterschelde torkolatánál fekvő Roompotschleuse előkikötőig. Már az is egy nagy csoda volt, hogy a hajót ért nagy károk ellenére az segítség nélkül elérte a kikötőt.

Az  Iroquois-Katamaránokról

Az Iroquois-Katamaránok a korai hatvanas években a nyílt tengeri katamaránok úttörői közé tartoztak. A német Rudolf Wagner 1967-ben átszelte hobbiból egy első építésből származó Iroquoissal az Atlanti-óceánt. Jó egy évvel később egy hasonló felépítésű hajó teszteléskor az Ijssel-tengeren 6-7-es szélerősségnél felborult. A tesztelésből a tervező, Macalpine-Downie azt a következtetést vonta le, hogy a hajó szerkezetének nagymértékű változtatása szükséges ahhoz, hogy egy még stabilabb és biztosabb túrakatamaránt tudjon felépíteni. Az, hogy egy ilyen javított model elveszítte a svertszekrényét, arra vezethető vissza, hogy az idős hajó közel negyven éven át mostoha körülmények között küzdött az Északi-tengerrel. Az Iroquois második verziójának biztonsági változtatásai ellenére biztosan véletlen az is, hogy a kiszakadó svertszekrény belső fala egy második hajófalat alkotott, és ennek ellenére a baleset nagyobb baj nélkül végződött.

A Mona lyukas hajótesttel:

Fotó: KNRM Neeltje Jans
 

 

Forrás: vitorlazas.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Balaton 295

A Balaton 295 vitorlás hajó bemutatása: A Balaton 295 a közkedvelt és sikeres Balaton...

Sydney Hobart

Sydney Hobart Yacht Race Rolex   Rolex Sydney Hobart versenytáv A Rolex Sydney...

Trapéz

Sok jolle és tőkesúlyos hajón hazsnálnak trapézt. Trapézolás közben a mancsaft, vagy pl...

Caleb Paine

Caleb Paine Caleb Paine Jorge Zariffal együtt napjaink Junior Finnes...

Hajóút

A hajóút a viziútnak hajók közlekedésére kijelölt, kijelölés hiányában a...