Nincs olyan autókedvelő, aki ne álmodna arról, hogy egyszer ellátogathasson Európa egyik legnevesebb autós bemutatójára, a Frankfurt Motor Show-ra. A gyártók elképesztő pénzeket költenek legújabb négykerekű csodáik fejlesztésére, amelyeket a legújabb technológiai vívmányokkal szerelnek fel a sofőrök és utasok kényelme, biztonsága, és szórakoztatása érdekében. A kiállítás minden autó fanatikus látogatót elvarázsol.
De milyen is a Frankfurt Motor Show valójában?
A rendezvénynek van azonban egy árnyoldala is, amelyet, ha valaki megtapasztal, garantáltan elgondolkodik rajta, hogy jövőre is megéri-e átélni mindazt a kínt, amit a Frankfurt Motor Show megtestesít.
A probléma az, hogy a show egyszerűen túl nagy. Több száz kiállító mutatja be büszkeségeit az érdeklődő közönségnek, akik óriási pavilonokba kénytelenek tömörülni. Minden gyártó a sajtó számára kiírt napon tartja meg bemutatóját, villódzó fényekkel, hangos zenével – egyszerre. Meleg van, nincs levegő, és a zaj már-már idegtépő. Eligazodni pedig egy kész rémálom.
Milyen volt idén?
Az idei rendezvényen azonban mindenképpen megérte részt venni, hiszen izgalmas újdonságokat pillanthattunk meg a méltán felkapott elektromos és önvezető autók kategóriájában.
Ott van például a Volkswagen ID.3-asa, amelynek bemutatását sokan mérföldkőnek tartják a márka történetében. Nem azért, mert olyan jól néz ki (meglehetősen átlagos), hanem mert ez az első célra épített elektromos autó, amivel a neves német márka előállt és azon 30 milliárd eurós befektetés legelső eredménye is, amelynek célja, hogy a Volkswagen az elektromos autók piacának vezetője lehessen.
Középpontban a Volkswagen
Azonban elég csak négy évvel ezelőttre visszatekinteni a múltban, és láthatjuk, hogy a Volkswagen egy egészen más jellegű cég volt. A 2015-ös frankfurti show során történt, hogy az USA környezetvédelmi hatóságai a kibocsátási kísérletek szándékos manipulálásával vádolták a Volkswagent. A vezetőségen úrrá lett a káosz, több milliárd dollárnyi bírság zúdult a német cég nyakába, és ekkor döntöttek úgy, hogy egy teljesen más testületi irányt vesznek fel.
A Volkswagen azóta egy nagyon előkelő pozíciót szerzett magának egy olyan, elektromos autók gyártásáért folyó versenyben, amibe más gyártók egyszerűen belekényszerültek – habár számíthatunk rá, hogy az elektromos járművek iparának más nagy játékosai (Kia, Nissan, Renault, stb.) is foggal-körömmel küzdenek majd az értékesítésekért.
Az autó piacot meghatározó új szabályzások
Az EU-ban jövő évtől érvényes új törvények szerint a gyártóknak csökkenteniük kell az átlagos károsanyag-kibocsátásukat járműveikben, különben drasztikus bírságokra számíthatnak. Tekintve hogy a szabályok az újonnan regisztrált autókra vonatkoznak, a gyártók nem trükközhetnek azzal, hogy megtervezik a járműveket, de aztán bedobálják őket egy raktárba, ahol senki sem keresi majd azokat. Konkrétan el is kell adniuk majd az új autókat.
Mit jelet ez?
Ez persze számos autógyártót aggaszt. Habár egyértelmű előnyöket kínálnak, komoly problémákat is felvetnek, úgymint az újratöltési pontok lefedettségét, vagy azt, hogy gyártásuk lényegesen drágább, mint egy hagyományos autóé. Ez azt jelenti, hogy az árak magasabbak, mégis kevesebb profitot termelnek majd. Ez persze később változhat majd, ahogy az elektromos autók piaca egyre fejlődik, de jelenleg sokaknak fejfájást okoznak ezek a problémák.
A gyártók tehát komoly pénzeket költenek arra, hogy olyan autókat tervezzenek, amik kisebb profitot hoznak majd, mint a jelenlegi modellek, ráadásul egy olyan időszakban, amikor az ipar egy egyre lassuló világgazdasággal, nagyobb piacokban tapasztalt visszaeső értékesítésekkel, és kereskedelmi feszültségekkel néz szembe.
Ralf Speth, a Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint mindez egy „tökéletes vihart” eredményez az ipar számára.
Frankfurt Motor Show 2019
Talán így nem is olyan meglepő, hogy ezen a bemutatón kevesebb szemet gyönyörködtető fantáziaautót láthattunk, mint a többi nemrégiben megrendezett eseményen. A gyártók sokkal inkább arra koncentrálnak, hogy végre belekezdhessenek az elektromos autók gyártásába, és értékesítésbe, mint a különböző futurisztikus álmodozásra.
Az automatizált technológiákat persze továbbra is szélsebes ütemben igyekeznek fejleszteni, és néhány ilyen a bemutatótermekben is megjelenik, de senki se számítson a Batmobile-ra.