BYC


A Balatonfüredi Yacht Club

 

A BYC  Klub története

Az angol tapasztalatok alapján a magyar főurak egy csoportja 1867. március 16-án megalapította Balaton-Füredi Yacht Egylet néven hazánk első vitorlás klubját.

A klub elnöke gróf Batthyány Ödön lett, aki Angliában vitorlázott és versenyeket is nyert.  Az egylet megalakulásáról a "Bell's Life" és a "Hunts Yachting Magazine" is beszámolt Angliában.

 A hazai vitorlássport szárnybontogatását segítette az a tény, hogy egy angol hajóépítő, Richard Young 1881-ben, a mai klubházunk melletti téren épített műhelyében, elkezdte építeni az első vitorlás hajókat. 1882-ben már sor kerül az első hazai vitorlás verseny megrendezésére.

 1884. szeptember 14-én megalakult a Stefánia Yacht Egylet herceg Esterházy Mihály commodorságával. Az Egylet kötelékében 25 nagy jacht, 30 csónak és 3 motoros hajó tartozott. Klubháza, mely Hausszmann Alajos tervei alapján készült, a mai Vitorlás étterem volt. A vitorlás klubélet és a versenyek rendezése rendszeressé váltak.

 1912. június 24-én az Egylet a Magyar Yacht Club veszi fel, de a következő évben már ez a név is változik, hiszen a belügyminiszteri engedéllyel és a király által is jóváhagyva, az a Királyi Magyar Yacht Club (KMYC) nevet veszik fel. A KMYC versenyzői vesznek részt először olimpián vitorlázásban, 1928-ban, Amszterdamban. A hazai versenyek és a közben kialakult bajnokságok egyik kiemelkedő vitorlázója volt Heinrich Tibor. A KMYC vitorlázójaként az 1936-os berlini játékokon, Kielben, a 7. helyet szerezte meg, 1937-ben a Zürichi Yacht Club által rendezett EB-n 22-es binnen jolle osztályban 3. helyen végzett (legénység: Éder R. és Schimert P.).

 A második világháborút követően 1948-ban a  Belügyminisztérium minden társadalmi szervezetet feloszlatott, így történt ez a KMYC esetében is. A klubház és az ingatlan kezelői jogát a Balatoni Hajózási Munkás Sport Egyesületnek adta át. Ennek a klubnak az alapítója és szervezője Németh István volt, aki az 1948-ban megalakult Országos Társadalmi Vitorlás Szövetség elnöke is lett. 1951-ben az egyesület neve Balatonfüredi Vasas SC lett. A balatonfüredi klub és versenyzői nagyon sokat tettek ezekben az időkben a magyar vitorlássportért. Ebben segítséget jelentett a füredi hajógyár is, mely több hajóosztály hazai gyártásával tette lehetővé a sportág fejlődését, itt építették ill. fejlesztették a Kalóz, a Csillaghajó, a műanyag Finn, a Moly, a Dragon, a Cadet és a Soling típusú hajókat.

 Itt kell megemlíteni egy történelmi eseményt.1955-ben a Nemere II. 75-s cirkálóval Németh István és legénysége olyan időrekordot ért el, melyet az elmúlt 50 év alatt, a mai napig nem tudtak megdönteni.

1964-ben az egyesület a mai klubházba költözött és nevét újra hozzáigazította a hajógyáréhoz és felvette az MHD Vasas nevet. A 60-as és 70-es években sok füredi versenyző szerepelt a vitorlázás élvonalában, a válogatottakban. A 80-as évektől kezdődik az utánpótlás képzése szervezett formában, sportiskolai keretek között.1985-ben a hajógyár neve ismét változik, így az egyesület új neve Ganz Hajó Balatonfüredi SE lett.  

 Az utánpótlás elkezdi szállítani az eredményeket és a fiatalok felzárkóznak a felnőttek mellé. Az egyesület évről-évre feljebb lép az egyesületi ranglistán.

 1990. április 22-én az egyesület közgyűlése új alapszabályt és új nevet szavazott meg, megalakult a Balatonfüredi Sport Club, mely hat szakosztályt foglalt magában. Az egyesület elnökének egy vitorlázót, Simon Károlyt választották meg. A vitorlás telep kezelői jogát a klub ekkor kapja vissza a hajógyártól. Ez azért fontos, mert a változások szele miatt érezhetővé vált, hogy az egyesület el fog szakadni a hajógyártól. A kezelői jog visszaadása egy hosszú bírósági procedúrát eredményezett, melynek a végén a Legfelsőbb Bíróság az egyesületnek ítélte azt.

1996-ban a Sporttörvény a sportingatlanok egy meghatározott részét a kezelők tulajdonába adta. Ennek a törvénynek köszönhetően a BSC lett a tulajdonosa a vitorlás telepnek, a focipályának és még egy területnek. A vitorlázók az önállósodás gondolatát vetették fel, mellyel a változó társadalmi helyzethez igyekeztek gyorsan igazodni. Hosszú előkészítő tárgyalások után, a vízi túrázókkal együtt, a vitorlázók kiváltak a BSC-ből és megalapították a Balatonfüredi Yacht Club közhasznú szervezetet. Elnöke Lettner Adorján lett, a BYC pedig tulajdonába kapta a vitorlás telepet, a rajta levő épületekkel,  és a szakosztály tulajdonát képező versenyhajókat. Igaz ehhez javasolnunk kellett a Sporttörvény módosítását, melyet a parlament el is fogadott.

A BYC-et ezek után a gyors fejlődés jellemezte: hajóparkja megújult, az utánpótlás képzésére programot indított, számítógépes könyvelést vezetett be, az adminisztráció és a szakmai munka segítése érdekében modern gépekkel szerelte fel irodáját, apró területi fejlesztések után egy 70 hajós új kikötőt épített, az olimpiai és nagyhajós osztályainak létszámát növelve 2008-ban 14. alkalommal lett első az országos ranglistán. Több projectet dolgozott ki és javasolt a területi fejlesztésre, mely minden esetben érintette a szomszédos önkormányzati területet is. 2007-ben a régi klubház helyére elkészült a sétányhoz harmonikusan illeszkedő új Klubház amely egy építési stratégia első eleme.

 Az egyesület fiatal edzőket foglalkoztat, akiket folyamatosan segít a szakmai továbbképzésben. A BYC utánpótlás nevelése országosan a legjobbak között van, szép eredményeket érnek el külföldön is.

 Versenyrendezői csapatot képezett ki az egyesület, akik a BYC versenyei mellett a Magyar Vitorlás Szövetség és más klubok rendezői munkájába is besegítenek. 1999-ben a BYC nagy sikerrel rendezte meg a Cadet Európa Bajnokságot, 2004-ben  Magyar DN Osztályszövetséggel a DN Európa- és Világbajnokságot, 2006-ban társrendezője volt a Balatonfüreden nagy sikerrel megrendezett Cadet Világ Bajnokságnak. A 2007-es évi építkezés után 2008-ban a J24 EB rendezésével a Club bebizonyította, hogy tavon is lehet remek versenyt rendezni. 2009-ben a Finn Junior VB mellett az ASSO EB is a club rendezésében zajlik.

 Komoly szándék és törekvés a Kékszalag trófea Balatonfüredre visszahódítása, amely történelmi kötelesség.

 Az egyesület komoly sportdiplomáciai tevékenységet fejt ki, tagjai közül vannak, akik nemzetközi vitorlás szervezetek vezetőségében tevékenykednek, de képviselőik dolgoznak az Európai Vitorlás Szövetségben, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségében, az MVSZ bizottságaiban és osztályszövetségeiben, valamint megyei szinteken is.

 

 A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai és szakosztályvezetôi

 A vitorlás szakosztály vezetői voltak:

Németh István
Sárdy László
Wágner Imre
László Lajos
Farkas László id.
Farkas László ifj.
Szerencse Ferenc
Kugler Nándor
Filipovits László
Lettner Adorján (1994-2007)

 

 A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai:

Angyal Ádám
Baranyai Elemér dr.
Bognár János
Csenger Zalán Attila
Farkas László +
Fí János +
Filipovits László
Hantó István
Illés Ferenc
Lettner Adorján
Ligeti Pál
Mészner Sebestyén
Németh Gyula +
id. Pataki Attila
Répási Sándor
Simon Károly
Tolnai Kálmán
Törzs Imre

Akikre büszkék vagyunk

Az egyesület versenyzői az olimpiákon:

1928 Amsterdam   
1936 Berlin Heinrich Tibor O jolle
1960 Róma Tolnai Kálmán Finn Dinghy
1968 Acapulco Tolnai Kálmán - Farkas László ifj Star
2004 Athén Czégai Péter - Cserép Csaba 470


Fair Play és UNESCO Fair Play díjas versenyzőnk:

Kovács Barnabás
Stefán Tibor (2001)

Pro Comitatus díjazott:

Simon Károly    Veszprém  Megyéért

Balatonfüred Sportjáért díjazottak:

Filipovits László 1997
Hantó István 1998
Lettner Adorján 1999
Sárközy András 2000
Simon Károly 2001
Tolnai Kálmán 2002
Gyenese Balázs 2003
Csomai József 2004

Életmentő Emlékérem díjazottak:

Keller András  1996
Hantó István  1996


Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén