Minden egy helyen – Egy F1-es autó kormánya

Komjáti Péter

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A Forma 1-ben minden a műszaki fejlesztésekről, így hát ne csodálkozzunk azon, ha az F1-es betontorpedók kormánykerekei lassan már úgy néznek ki, mint egy repülőgép műszerfala.

A pilótáknak az utóbbi években egyre több dologgal kell foglalkozniuk a vezetés közben, mivel a kormányon a kapcsolók és gombok száma évről-évre egyre csak nő. 
 
Legutóbb például 2011-ben két plusz kapcsolóval bővült a már így is bonyolultnak nevezhető F1-es kormány. Az egyik volt az úgy nevezett mozgási energia visszanyerő rendszer (KERS) aktiválója, míg a másik a mozgatható hátsószárny (DRS) működtetője. Mind a két rendszer nagyon fontos eleme egy Forma 1-es autónak, mivel az előbbi gombjának lenyomásával a versenyző 6,7 másodpercig 80 lóerővel növeli az autó teljesítményét, míg az utóbbi a kocsi légellenállását csökkenti a végsebességének a növelésével.
 
Természetesen a királykategória autói mind pillangóváltóval vannak felszerelve, a váltókarok pedig a kuplungkarokkal együtt a kormánykerék hátulján találhatóak. 
 
 
A kormány tetején egy kijelző is helyet kapott, mely megjeleníti a pilóta számára az autó összes funkcióját, sőt a versenyző még fényjelzést is kap, amikor a versenyen az előtte haladó autó mögött 1 másodpercen belül van a kijelölt mérési pontban. Így ezzel az FIA-tól engedélyt kap a hátsó légterelő szárny aktiválására. 
 
A pilóta különféle beállításokat is abszolválhat a kormány segítségével, mint például az üzemanyag keverék beállítását illetve egyéb módosításokat is, melyeket a kormányon lévő tárcsasorokkal valósíthat meg. 
 
Egy Forma 1-es kormányán ezek mellett megtalálható még a sebességkorlátozó gomb, amely lelassítja az autót a boxutcában megengedett legmagasabb sebességre, továbbá az italos palack gombja, melynek megnyomásával izotóniás folyadék kerül a pilóta szájába egy műanyagcsövön keresztül, végül de nem utolsó sorban a csapatrádió gombja, mellyel a versenyző kapcsolatot létesíthet a versenymérnökével, a csapatvezetővel, illetve akár az istálló többi mérnökével is.
 
A kormányon elhelyezett gombok, kapcsolók és tárcsasorok azért különböző színűek, mivel ezáltal a versenyző könnyebben eligazodik a gombok és a kapcsolók sokaságában. 
 
Egy ilyen csodaszerkezet ára meghaladja a 10 millió forintot.
 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Gitana 11

Gitana 11 vitorlás hajó leírás történet A hajót 2001-ben építették, akkor még...

Cirkálás

A cirkálás, vagy más néven kreuzolás a szél ellen történő vitorlázás, cikk-cakk vonalban.

Salona 45

Salona 45 vitorlás hajó bemutatása A Salona hajógyár 7 éve gyárt vitorlás hajókat, 7...

Húsvéti nyúl

A Húsvéti nyúl A húsvéti nyúl, vagy húsvéti nyuszi, nyuszi a húsvét ünnephez...

Árboc

Az árboc a vitorlázat tartóoszlopa.