Ilyet még te sem láttál, videón a világ legfurcsább hajója!

Hajót már biztos mindenki látott, ha mást nem legalább a Titanicot, de ilyet szerintem még nem sokan. Hogy miért éppen a Titaniccal példálóztam, a videó megnézése után biztosan mindenkinek egyértelmű lesz! De segítek egy kicsit, a RP FLIP, azaz a Reserach Platform FLoating Instrument Platform egy nagyon különleges kutatóhajó, ami képes vízszintes helyzetből, 90 fokban függőleges pozícióba fordulni, ami olyan látvány, mintha éppen süllyedne. Ugye te is kíváncsi lettél?

Íme a világ legfurcsább hajója

Az RP FLIP, azaz a függőleges kutatóhajó

Bár már több mint egy fél évszázada, 1962. június 22-én bocsájtották vízre az úszó monstrumot, sokan még mindig hitetlenkedve néznek rá, hogy mégis hogyan tudja végrehajtani ezt a bravúrt. A 108 méter hosszú, baseball ütő formájú hajó az amerikai haditengerészet tulajdona, eredetileg nukleáris célú kutatásokra fejlesztetté ki, de a mai napig különböző kutatásoknak megfelelő platformot biztosít. A hajót a The Gunderson Brothers Engineering Company építette, 1995-ben átesett egy kétmillió dolláros felújításon is. Személyzete 5 fő, de az elinduláshoz szükség van még legalább 11 kutatóra is. Kikötés nélkül akár egy egyhónapos küldetést is képes teljesíteni, ami rendkívül sok, és széleskörű kutatás elvégzését teszi lehetővé. A kutatók akár akusztikai méréseket is végezhetnek a hajóval, de tanulmányozhatják a légkört is, de természetesen tengerkutatást is végezhetnek, valmint mérhetik a levegő és az óceán kölcsönhatásait is a speciális kialakításnak köszönhetően.

 

Hogyan fordul meg a hajó?

De nézzük is azt, ami mindenkit érdekel, hogyan fordul meg mégis egy ekkor hajó függőlegesbe? A monumentális hajó, tényleg mintha éppen süllyedne, a hossztengelye körül fordul el, miközben 700 tonna tengervizet pumpál a nyélszerű végébe. Ugyanis a 108 méter hosszú hajó első 91 métere üreges, melyet vízzel fel lehet tölteni. A tömeg miatt pedig a vízzel teli rész a víz alá bukik, miközben a hajó hátsó része folyamatosan a vízfelszín felett marad, lehetővé téve a kutatók hatékonyabb munkáját. Bennem is felmerült a kérdés, hogy mennyire biztonságos ez, esetleg egy nagyobb hullám nem-e felborítja a hajót. Azonban a több mint 50 éve működő hajó történetében még nem volt erre példa, az alacsonyan lévő súlypont miatt a komolyabb hullámzásoknak is ellen képes állni, de arra is kidolgoztak már egy eljárást, hogy a tengerfenékhez rögzítsék a hajót. A különleges hajóban még a fedélzeten is ügyelni kellett arra, hogy minden 90 fokban forgatható, átalakítható lehessen.

 

Íme a videó a függőleges hajóról!