A dízeltartályokat erősen ajánlott teljesen feltölteni, hogy a lecsapódó pára ne vizezze fel az üzemanyagot. Ez azért fontos, mert a nedvesség hatására elszaporodhatnak a baktériumok a tartályban, és később eltömíthetik az üzemanyagszűrőket.
Érdemes még így is időnként ellenőrizni, hogy nem-e vizes belülről a tartály. Ehhez általában van egy kis csap a tartály legalján, vagy egy kis nyílás legfelül, amin keresztül mintát lehet venni az üzemanyagból. Ha az üzemanyagban nincs víz, akkor minden rendben. Ha azonban vizet vagy sötét baktériumokat találsz benne, akkor azonnal orvosolnod kell a problémát, mert ettől csak rosszabb lesz, amíg a hajó használaton kívül pihen.
A logikus megoldás az lenne, hogy leengeded a tartályt, és nyitva hagyod, hogy kiszellőzhessen. Sajnos ez sok esetben nem kivitelezhető, vagy nem éri meg vesződni vele. Akárhogy is, semmiképpen ne hagyj sokáig állott vizet a tartályban. Szintén veszélyes lehet, ha a szivattyúkban található víz megfagy.
Mivel szinte lehetetlen egy hajó összes részéből teljesen eltávolítani a vizet, egy ésszerű megoldás lehet forró és hideg vizet is átfolyatni rajtuk némi propilén-glikol alapú fagyállóval, amelyet az ivóvizes rendszerekhez szokás használni.
A partra húzott hajók motorja szintén téliesítést igényel. Ezt régebben rögtön a partra húzás után volt szokás elvégezni, hogy ne maradjon hónapokig savas olaj a motorokban. Manapság, a modern olajok használatakor ez kevésbé jelent problémát, de továbbra is jó szokás rögtön ellenőrizni a motort, hogy minél előbb rátalálhass az esetleges problémákra. Ezzel biztosíthatod, hogy a legjobb állapotában vond ki (átmenetileg) vitorlásodat a forgalomból.
A párás levegő a hajók belsejének legnagyobb ellensége, ugyanis penészesedéshez vezet. Ez nem csak esztétikai, hanem egészségügyi problémákat is okoz, ráadásul tönkreteheti a szövet- és faanyagokat. Amennyiben van otthonodban elegendő száraz tárolóhely, ahová télen elhelyezheted ezeket a bútorokat és egyéb tárgyakat, akkor ettől kevésbé kell tartanod, de a legtöbb ember számára ez nem opció.
A helyett, hogy elmenekülnél a probléma elől, próbáld inkább megelőzni azt. A szellőzés nagyon fontos a penész elleni védekezésben. Állítsd az élükre a párnákat (hogy minél kisebb legyen a fedett felületük), és hagyd nyitva az ablakokat és az ajtókat (amennyiben a hajót őrzik). Ha biztonságos körülmények között tudod működtetni, egy hajókra készült páramentesítőt is használhatsz, amit kivezethetsz a lefolyóba.
Sajnos a legtöbb hajót nem úgy építenek meg, hogy jól mozoghasson bennük a levegő. Rásegíthetsz erre egy-két ventilátor bekapcsolásával, illetve néhány ajtó és ablak kinyitásával, ha a hajó biztonságos helyen pihen.
Minden, a hajótestet vízben érintő problémát még az előtt azonosítani kell, hogy a hajót a partra húznád. Ha úgy véled, hogy a hajó valahol szivárog, azt sokkal egyszerűbb még a vízben megállapítani, illetve megtalálni az esetleges réseket.
Ha a toalett szivattyúja nem működik megfelelően, ezt nagyon nehéz lesz rendesen letesztelni a szárazföldön, szóval ez is olyasmi, amit még a vízben kell ellenőrizni.
Ha pedig tartályos hajód van, akkor ne felejtsd el kiüríteni azt, mielőtt hónapokra magára hagynád vitorlásodat!
Amint a hajó újra vízre kerül egy hosszabb szünetet követően, kezdd el feljegyezni magadnak egy füzetbe, hogy milyen karbantartási munkálatokra lesz szükséged a következő partra húzást követően. Ilyenek például a nem sürgős javítások, az esetleges fejlesztések, kozmetikai javítások és bármi, amit akkor lesz érdemes elvégezni, amikor a hajó újra a szárazföldre kerül.
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!