Volvo Ocean Race – Negyedik és ötödik szakasz

GA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A negyedik egy 6000 tengeri mérföldes szakasz a Volvo Ocean Race-en, Melbourne-től északra Hong Kong-ig, 2018 január másodikától. Elég csak ránézni egy térképre és egyből látszik, hogy meglehetősen sok szárazföld helyezkedik el a két pont között. Jelenleg nem biztos, hogy a szervezők korlátozzák-e majd a versenyzők lehetőségeit az útvonalon, ezért egyelőre csak általánosságban beszélhetünk róla. Lássuk, hogy mi minden várható ezen az északdél irányban haladó szakaszon.

Volvo Ocean Race – Éghajlati zónák

A szakasz több éghajlati-, vagy klímazónán is áthalad. Korábban már részletesebben is elmagyaráztuk, hogy mik ezek pontosan – a föld lényegében több egymás felett vízszintesen meghúzódó, az egész bolygót átölelő övre osztható, amelyek az Egyenlítőnél tükröződve épülnek a sarkok felé.

Volvo Ocean Race – Mely éghajlati zónákra számíthatunk ebben a szakaszban?

Melbourne temperamentumos éghajlattal rendelkezik, ugyanis közvetlenül a Nyugati Viharösvény (a bolygó körül nyugat-kelet irányban örvénylő alacsony légnyomású rendszerek összessége az északi és a déli sarkvidék közelében) és a Szubtrópusi magasnyomású zóna (egy stabil, félstatikus terület magas légnyomással, amely 30 és 38 fok között fekszik) határai között fekszik. Tételezzük fel, hogy a hajók keleti irányban indulnak el a rajtvonaltól, amely esetben az első szakaszrész Victoria, Új-Dél-Wales és Queensland mellett kerüli majd meg a partot mielőtt a Korall-tengeren folytatnák az útjukat.

Erre a szakaszrészre a változékonyság lesz a jellemző, és könnyen lehet, hogy a szakasz elején a Déli-óceán felől érkező és északi irányba tartó alacsony nyomású rendszerek egy komoly löketet adnak majd a hajóknak, amelyek így egy igen kalandos menetre számíthatnak Ausztrália csücske körül. Egy másik lehetőség, hogy a magas nyomás dominál majd, amely esetben a szárazföld napi felmelegedési és lehűlési ciklusai által keltett helyi meleg szelekre kell, hogy koncentráljanak a csapatok.

Amint valamivel északabbra jutnak, hamarosan beérnek a Kereskedelmi szelek területére (közepes erősségű szelek amelyek folyamatosan az Egyenlítő felé fújnak, a déli féltekén délkeleti irányból), amelyek nagy valószínűséggel erősen befolyásolják majd a Korall-tengeren zajló versenyt.

Volvo Ocean Race – De nem lesz útban néhány sziget?

De, méghozzá számos – a Korall-tengerről északra haladó hajóknak át kell ügyeskedniük magukat Pápua Új-Guinea és a Salamon-szigetek földdarabkái között.

Volvo Ocean Race – Még ne búcsúzzunk az éghajlati zónáktól

A Korall-tenger északi részén a hajósok nagy valószínűséggel találkoznak majd a Doldrumokkal (egy alacsony nyomású terület amely nagyjából az Egyenlítő mentén fut körül a világ óceánjain, és viharokról, könnyű szelekről, esőről és hirtelen széllökésekről hírhedt). Ez nehezebbnek bizonyulhat majd, mint az Atlanti-óceánon elhelyezkedő átmenet (második szakasz), ugyanis a Doldrumok itt egy dupla övet alkotnak, amelyeket a keleti Kereskedelmi szelek választanak el egymástól. A közeli szigetek tovább kavarhatják az időjárást, így a Korall-tengerből való kilépés kritikus pontja lehet ennek a szakasznak. Ez többek között annak köszönhető, mert miután mindezen túljutottak, az északkeleti Kereskedelmi szelek zónájába érnek (amelyek az északi féltekén folyamatosan az Egyenlítő irányába fújnak északkeletről), ami egy egyenes gyorsulási versenyt jelent majd a célegyenesig.

Volvo Ocean Race – Egyéb veszélyforrások?

Trópusi ciklonok: A szakasz januári rajtidőpontja bőven a Csendes-óceán ezen területének ciklonszezonjába helyezi a mezőnyt, így nagy esély van rá, hogy a szakasz menetét így vagy úgy befolyásolja majd egy, az óceánon őrjöngő ciklon.

Északkeleti Monszun: Amint a hajóraj elhagyja a Doldrumokat, a Pápua Új-Guineát és a Salamon-szigeteket, egyenesen északnyugatra haladnak majd az északkeleti Kereskedelmi szelek irányába. Ez a szakaszrész tehát meglehetősen gyorsnak ígérkezik, többé kevésbé egy egyenes gyorsulási versenyre számíthatunk egészen a Hong Kong-i célegyenesig.

Azonban az év ezen szakaszában a Kereskedelmi szelek ész Északkeleti Monszunná alakulnak át, amelyet a Közép-Ázsia felett összegyűlő magas nyomás óramutató járásával megegyező irányú örvénylése hoz létre. Ez a szél rendkívül erős lehet a Dél-kínai-tengeren. Korábbi versenyeken, ahol a hajóraj keletre kényszerült hajózni, ellenszéllel az Északkeleti Monszunba, ez a lépés hajó- és emberáldozatokat követelt. Most északnyugati irányba haladnak majd, ami a szakasz látványosan gyors befejezését ígéri csupán.

Volvo Ocean Race – Bármilyen korábbi történés ezen a szakaszon?

A verseny fennállása óta először halad végig ezen az útvonalon, ezért nincs semmilyen korábbi esemény, amiről be lehetne számolni.

Miből áll az ötödik szakasz a Volvo Ocean race-en?

A hajósok február elsején hagyják el Hong Kongot és kelnek át Kantonba, azonban ez a szakasz nem kerül pontozásra. Kantonban aztán egy pontozott kikötői versenyen, illetve egyéb vízi- és szárazföldi tevékenységekben vesznek majd részt a Kantoni Versenyfaluban. A szakasz a Hong Kongba való visszatéréssel zárul, ahol a csapatok felkészülnek a következő, hatodik szakaszra.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Dörzsléc

A dörzsléc a hajó szélét védő szegély.

Transat Jaques Vabre

Transat Jaques Vabre vitorlás verseny történet A Transat Jaques Vabre egy olyan vitorlás...

Barográf

Barográf: A légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer.

Salona 42

Salona 42 vitorlás hajó bemutatása A Salona 42 vitorlás hajót szintén a J&J Design...

Jobbcsapás

Egy vitorláshajó jobb csapáson halad, amikor a szelet jobb oldala felől kapva baumjával a bal...