Ideje visszatérni Európába. Ez az utolsó hosszabb szakasza a Volvo Ocean Race-nek – 3 300 tengeri mérföld az Atlanti-óceánon keresztül a Rhode Island-i Newporttól a walesi Cardiffig, Szintén egy klasszikus szakaszról van szó, ugyanis ez az utolsó, amelyért dupla pontok járnak.
Az óceánokon való versenyzés ötlete 1905-ből származik, amikor a háromszoros America’s Cup nyertes Charlie Barr megnyerte a Kaiser’s Cup-ot az Atlantic nevet viselő szkúner fedélzetén. Az átkelés mindössze 12 napot vett igénybe, ami még manapság is szép teljesítmény egy egytestű hajótól.
Milyen időjárással kell megküzdeniük a vitorlázóknak?
A szakasz május 20-án indul, késő tavasszal, az átkelést pedig első sorban a Nyugati viharösvény befolyásolja majd. A rajt bőven az ösvényen belül helyezkedik el, és az előző versenyhez képest – ahol a cél Lisszabonban volt – a walesi cél is. Ez a klasszikus transzatlanti útvonal, és így gyorsabbnak és egyszerűbbnek is ígérkezik.
A mezőny tagjai a kezdetektől fogva egy-egy saját alacsony nyomású rendszerre vadásznak majd, amelyet addig próbálnak majd megtartani, ameddig csak tudják. Habár az Atlanti-óceán viharai és hullámai (elméletileg) nem olyan vadak, mint a Déli-óceánon – mivel az északi félgömbön sokkal több szárazföld állja útjukat – még így is egy kemény, durva és nagyon hideg szakaszról beszélünk.
Milyen más tényezők játszanak szerepet a szakasz során?
Golf-áramlat: A legtöbb komplikációt okozó tényező a Golf-áramlat – egy erőteljes meleg vizű áramlat, amely a Mexikói-öbölből indul, majd megkerüli Floridát, és Észak-Amerika keleti partvidéke mentén északra halad, egészen Új-Fundlandig, ahol keletre fordul és ebben az irányban halad tovább az Atlanti-óceánba.
Nem egy egyenes, keleti irányú áramlatról van szó, folyamatos kavargása és örvénylése miatt összetettsége megállás nélkül váltakozásban van. A navigátorok idejének nagy részét a Newportból való kijutás és a Golf-áramlathoz való csatlakozás optimalizálása teszi majd ki. Akik ezt jól csinálják, azok akár 4 csomó plusz sebességre számíthatnak, ami versenydöntő jelentőséggel bír.
Újabb Titanic-pillanatok: A jég fontos tényezője lehet ennek a szakasznak, ezért a versenybizottság gyakran északi limitet ír elő az útvonalakra. A cél távol tartani a mezőnyt a Grand Banks-től. Ez az a rész, ahol a Labrador-áramlás hideg vize – ami a jeget hordozza magával az Arktiszról – találkozik a Golf-áramlat meleg vizével. A környék hírhedt a kemény viharokról és az úszó jéghegyeiről. A 2000-ben bemutatott Viharzóna című film is itt játszódik.
Azores High: Habár feljebb azt állítottuk, hogy az egész szakasz Nyugati viharösvényben zajlik majd – és valószínűleg így is lesz – az Azores High az év zen részében messze északra kúszhat fel, és elképzelhető, hogy lezárja majd a walesi célba vezető utat.
Hosszú szakasz hosszú történettel: Volvo ocean Race
Egészen a Kaiser’s Cupig visszatekintve láthatjuk, hogy ez a szakasz rengeteg dráma és egy tragédia szemtanúja volt már. A 2005-06-os versenyen ezen a szakaszon (akkor New York és Portsmouth között) történt, hogy Hans Horrevoets az ABN AMRO TWO fedélzetéről a tengerbe zuhant, és habár 40 perccel később sikeresen újra a húzták, sajnos már nem lehetett újraéleszteni. Csupán néhány nappal később a movistar hajógerincének szerkezete meghibásodott. Egy előre jelzett vihar 50 csomós sebességgel közeledett feléjük, így a legénység képtelen volt elhagyni a hajót – később az ABN AMRO TWO mentette ki őket a vízből.