A Volvo Ocean Race 5. szakasza február 15-én indult Quingdao kikötőjéből, helyi idő szerint délután 1 órakor. Az azóta eltelt pár nap alatt az Ericsson 4, illetve a PUMA csapat bizonyult a legjobbnak, így jelenleg ők vezetik a 12.300 tengeri mérföld hosszú futamot. A Volvo csapat jelenleg keletnek tart Rio De Janeiro felé, a Green Dragon azonban a többieknél jelentősebb keleti irányú kitérőt vett. A keleti irányból adódóan a mezőnynek egyszerűbb lenne egyből Új-Zéland felé venni az irányt, azonban a Volvo Ocean Race kialakítása más elvek alapján épül fel. A választ Stuart BANNATYNE (NZL), a jelenleg vezető Ericsson 4 csapat kapitánya adja meg.
Volvo Ocean Race 2009. 5. szakasz
„A Volvo Ocean Race futamok alatt a csapatok az uralkodó szélirányokat használják ki, amellyel igazán nagy sebességet lehet elérni. Az északi szelek nagy szerepet játszanak ebben, a keleti irányba történő pozícionálás előtt az északi szelekkel hajózunk több napot is. Ezek után már elég jó helyzetből tudunk dél felé fordulni, és akár fantasztikus sebességet is elérni az uralkodó széljárásnak köszönhetően.”
Ennek ellenére Ian WALKER (GBR) kapitány döntésének megfelelő oka volt, hogy tovább navigálta a Green Dragon hajót kelet felé. WALKER és az új navigátora az utolsó egy nap folyamán korábban jobban eltértek a csapattól északi irányba, így a pozíciójuk 60 mérfölddel volt északabbra a többiektől, illetve 120 mérfölddel tért el észak-nyugati irányba a vezető Ericsson 4 hajóhoz képest.
A futam negyedik napján azonban az időjárás egy kicsit változott a korábbiakhoz képest. A szelek ereje csökkent illetve a hőmérséklet jelentősen megemelkedett. A csapatoknak nem kellett jelentős, időjárásból fakadó ellenállással megküzdeniük. Ebből eredően a spinakkerek használata jó választásnak bizonyult, amivel a csapatok éltek is.
Ez a változás azonban nem csak a legénységnek, hanem a fedélzeten tartózkodó médiaszemélyeknek is jól jött, akik kevesebb imbolygás mellett jobban tudják végezni a munkájukat.
Nyilatkozatok a Volvo Ocean Race vitorlás verseny 5. szakasza közben
Rick DEPPE (GBR), a jelenleg második helyen álló PUMA fedélzetén hajózó médiaszemély ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta:
”A futam szponzora, Inmarsat, aki a műholdas technológiát működteti, illetve a kommunikációt és az adattovábbítást teszi lehetővé a futam során, jelenleg átszervezéseket végez. Inmarsat nemrég indított el egy új műholdat, amely segítségével lehetővé válik a többi műhold újrapozícionálása a hálózaton belül, amely a felhasználóknak hatékonyabb és jobb szolgáltatásokat tud nyújtani. Ez azonban egy 10 napos kiesést okoz a munkában, amely során a hajókról történő közvetítések korlátozódnak. Jelenleg van egy támogató rendszerünk a fedélzeten, a Fleet 33, amely alkalmas hang, szöveg, és kisebb adatfájlok továbbítása. Az ennél sokkal hatékonyabb Fleet 500 rendszer február 24-én kerül újra aktiválásra, amellyel képesek leszünk videó fájlokat, és nagy felbontású képeket is küldeni, amit a futam követői és fanatikusai már alig várnak.”
Gustav MORIN (SWE), az Ericsson 3 fedélzetéről közvetítő médiaszemélyiség a műhold jelenlegi elérhetetlensége miatt jelenleg luxuskörülmények között dolgozik, amellyel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „Bár a továbbküldésre jelenleg korlátozott lehetőségek vannak, továbbra is fotózok, illetve videózok, így a közvetítendő anyag már készen fog állni az elküldésre a műhold újbóli üzembe állítása esetén. Azonban a munka most minden szempontból stresszmentes. Kellemes, hat órás pihenésekben van részem, elég volt reggel hat órakor felkelnem, és kényelmesen megreggeliztem a fiúkkal. Ezek után egy néhány órás, kényelmes, „otthonról végezhető munkát” csináltam, ami azt jelenti, hogy a laptop-al az ölemben raktam össze a készítendő anyagot.”
Volvo Ocean Race vitorlás versenys 5. szakasz
Az utolsó 24 óra alatt nem változott a rangsor annak ellenére sem, hogy a PUMA jelentősen csökkentette a hátrányát a vezető Ericsson 4 hajóval szemben. Ezzel párhuzamosan az Ericsson 3 veszített a pozíciójából, az utolsó 24 óra folyamán 16 mérföldes távolságot csúszott vissza az előtte levőhöz képest. A Green Dragon még rosszabbul teljesített, aki már 125 tengeri mérfölddel van lemaradva a korábbi rossz pozícionálásuknak köszönhetően. Az utóbbi 24 leggyorsabb hajója az Ericsson 4 volt 455 megtett tengeri mérfölddel.
A vVOR itorlás verseny 4. szakasz jelenlegi állása
Ericsson 4 (SWE), Torben GRAEL (BRA)
PUMA Racing Team (USA), Ken READ (USA)
Ericsson 3 (SWE), Magnus OLSSON (SWE)
Green Dragon (IRL/CHN), Ian WALKER (GBR)
Telefónica Blue (ESP), Bouwe BEKKING (NED)
Delta Lloyd (IRL), Roberto BERMUDEZ (ESP)
Telefónica Black (ESP), Fernando ECHAVARRI (ESP)
Team Russia (RUS), Andreas HANAKAMP (AUT)
Volvo Ocean Race összesített eredmények
1. Ericsson 4, kapitány Torben GRAEL (BRA), 49 pont
2. Telefónica Blue, kapitány Bouwe BEKKING (NED), 42 pont
3. PUMA, kapitány Ken READ (USA), 41 pont
4. Green Dragon, kapitány Ian WALKER (GBR), 30 pont
5. Ericsson 3, kapitány Magnus OLSSON (SWE), 24 pont
6. Telefónica Black, kapitány Fernando ECHAVARRI (ESP), 21 pont
7. Delta Lloyd, kapitány Roberto BERMUDEZ (ESP), 12 pont
8. Team Russia, kapitány Andreas HANAKAMP (AUT), 10.5 pont
Forrás: sailing.org