Az 1960-as és 1970-es évek időszaka a Balaton partján töltött nyári szünetek aranykorát hozta el. Ebben a nosztalgikus utazásban vitorlázók, hajók és a balatoni hangulat színesíti meg az emlékezetes pillanatokat a vizeken.
Balatoni Hajózás és Vitorlázás a 60-as Évekből: Nosztalgia a Vizeken
Az 1960-as és 1970-es évek a balatoni nyári szünetek igazi aranykorát hozták el, amikor a valódi pihenés csak akkor kezdődött, ha a család Trabantja elhagyta az Osztapenko kapitány szobrát, és az M7-esen lekanyarodva megérkezett a Balaton partjára. A balatoni SZOT-üdülő Junoszty tévés, csipketerítős szobái, a strandokon fogyasztott főtt kukorica és lángos mind részei voltak a felejthetetlen nyári élményeknek.
Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége
1929. december 3-án öt vitorlásklub, köztük a Királyi Magyar Yacht Club, egyesült és megalapította a Magyar Vitorlás Yacht Szövetséget. Az új szövetség első elnöke gróf Széchenyi Béla volt, ahogy a képen is látható.
A Balaton mindig a magyar tengerként szolgált, és sokak számára még a világútlevél kiváltása után is maradt a Balaton a legkedvesebb üdülőhelyük. A Fortepan-képgyűjteményében mindig érdekes képekre bukkanunk, ami persze most sem volt másképp! Tekintsünk hát vissza a múltba, és éljük át újra a balatoni nyarak hangulatát a '60-as, '70-es és '80-as évek szemszögéből.
Vitorlázás a Balatonon
A balatoni vitorlázást még a két világháború vagy a kommunizmus sem tudta megtörni. A Fortepan-gyűjtemény fotói bemutatják a balatoni yollék és az 50-es cirkálók mellett a tó legszebb hajóit, a 30-as cirkálókat. Képes nosztalgiával utazunk vissza korabeli Kékszalag versenyekre, ahol a Balaton minden legendás és mindennapos vitorlása rajthoz állt, és szinte mindig célba ért. Engedjük, hogy a képek vezessenek minket egy nosztalgiamaratonra és vitorláshajó túrára a múltba, ahol a balatoni vizeken pompázik a kalózok és a 120 éves Kishamis, és a fedélzeti elegancia uralja az időt.
Fortepan / Turbéky Eszter
A Kishamis, a Balaton jelenlegi legrégebbi B-kutter típusú vitorlása, eredetileg a Széchenyi család megbízásából épült 1896-ban. A második világháború idején sok vitorlást elpusztítottak, de a Kishamis megmenekült: a füredi hajógyár munkásai az elsüllyedést választották, így sikerült megmenteni a hajót. Az ötvenes években a kuttert felújították, és ma is versenyez vele a Balatonon. A fotó 1935-ben készült.
Fortepan / Dr. Ember Károly
1941-es fotó egy 30-as cirkálóról a siófoki belső kikötőben, valószínűleg a Bohó nevű hajóról. A mentőöv alapján látszik, hogy a Bohó egy rendszeres résztvevője volt a Kékszalag versenyeknek.
Fortepan / Dr. Ember Károly
1941-ben, Balatonfüred közelében megrendezett Kékszalag vitorlásverseny. Az esemény eredeti versenykiírása 1934-ből származik, és így fogalmaz: "Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván."
Fortepan / Somlai Tibor
1936-ban vitorláshajók felvonulása Tihanyban, a Magyar Tudományos Akadémia Balatoni Limnológiai Intézete előtt.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Vitorlás 1943-ból.
Fortepan / Dr. Tóth Károly
1962-ben egy kalóz látható a Tihanyi Apátság épületének háttérben. A német Carl Martens tervei alapján épített, stabil, tágas és könnyen karbantartható modell gyorsan terjedt el. Magyarországon 1942-ben rendezték az első kalózbajnokságot.
Fortepan
Reggeli rutin a siófoki vitorláskikötőben 1959-ben, a háttérben egy vas 50-es cirkáló.
Fortepan / Mészáros Zoltán
Kilátás a siófoki Európa szállóból (1968).
Fortepan / MHSZ
Tihany, Gödrös: korabeli modellvitorlások 1964-ben.
Fortepan / Umann Kornél
1979-ben a Balatonon való hajózás az Uránusz nagyvitorláson. A kétárbócos, közel 16 méter hosszú vitorlás a Balatonfüredi Hajógyárban készült 1955-ben, utasbefogadó képessége 31 fő volt. Háttérben a legendás Beloiannisz motoros hajó látható. Az Uránuszt 2007-ben, a Beloianniszt pedig 2003-ban vonták ki üzemeltetésből.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Balatoni idill egy 50-es cirkálón.
Forrás: képek forrása: Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége