Akinek nem elegendő mindaz, amit Horvátország a szárazföldről nyújt ezernyi és ezernyi látogatója számára, és nem újdonság számára a vitorlázás, az egy teljesen új oldaláról ismerheti meg a tengerparti ország természeti kincseit.
Horvátország partvidéke tele van apró, érintetlen szigetecskékkel, amelyeket az Adriai-tenger tiszta, égszínkék ölel maga köré. Ez a vízi világ kétségtelenül Európa kedvenc vitorlás célpontja mind a kezdő, mind a viharedzett hullámhódítók számára. A kevésbé tapasztaltak akár egy képzett kapitány társaságában is élvezhetik a tengeri hajókázást, egy bérelt yacht fedélzetén. Itt tényleg szinte minden pénztárcára és képzettségi szintre akad lehetőség a szórakozásra. Ha te is szeretnél kivitorlázni az Adriai-tengerre, akkor itt van minden, amit tudnod kell Horvátországról!
Hová érdemes menni?
Igazán meglepő, hogy egyetlen hét leforgása alatt mennyi mindent láthat az ember errefelé. Horvátország nagyjából 2000 szigete, szigetecskéje, zátonya és egyéb partközeli képződményei, illetve hangulatos kikötői egy percig sem hagyják unatkozni az embert. Az erős olasz befolyásnak köszönhetően az Isztriai-félsziget és a Kvarner-öböl sokkal városiasabb hangulatot árasztanak magukból, mint Dalmácia régiója.
Galériánkban saját élményeinket tekintheted meg, nekünk már volt részük horvátországi vitorlázásban, a képek megmutatják, miért érdemes neked is kipróbálnod ezt a felejthetetlen kalandot:
#GALERIA-31#
Akik kulináris élvezetekre és kulturális felfedezésekre vágynak, azok ezt az északi partvidéket célozzák meg maguknak. A luxusjachtokat errefelé rendszeresen látni néhány egyre népszerűbbé váló sziget közelében. Ha van valami, amiben ez a környék alulmarad Dalmáciával szemben, az a szigetek mennyisége és a déli régió változatossága.
A Kornati-szigeteket a Zárai, Biogradi és Murteri kikötőkből a legkényelmesebb megközelíteni. Akik páratlan nyugalomra vágynak, azoknak itt a helyük – a 152 szigetből, szigetecskéből és sziklából álló szigetcsoport a legsűrűbb ilyen képződmény a Földköz-tenger környékén. Habár éppen ebből az okból inkább csak tapasztaltabb hajósoknak ajánlott ide „merészkedni”, a látvány kétségtelenül megéri a kerülgetendő sziklákra fordított folyamatos figyelmet. A szigetcsoport továbbá igazi ínyencparadicsom, így egyetlen matróznak sem kell attól rettegnie, hogy éhes marad a tengeren.
A kontinentális rész irányába kanyarodva mindenképpen említést érdemel az ACI Marina Skradin kikötő, ami árral szemben mindössze 12 kilométerrel található Šibenik városától, a Krka-folyón. A környék ideális azok számára, akik nem szeretnének hazatérni nyaralásukról néhány csodás vízeséses fénykép nélkül. Továbbá ajánlott még a Marina Tribunj és a Marina Frapa kikötő is, amelyek csendesebb halászfalvakban kerültek berendezésre.
A D-Resort névre hallgató török tulajdonban lévő luxusjacht üdülő 2015-ös nyitása óta az első ilyen jellegű létesítmény Horvátországban. Dalmácia középső része a legtöbb nyaraló számára mindennel rendelkezik, Split repterétől pedig a több kikötő és bérhajó-központ is könnyedén elérhető. A forgalmasabb városoktól a kevésbé látogatott helyekig temérdek olyan horgonyzóhelyet találhat az ember, ahol legszívesebben egy egész napot eltöltene. A hosszabb vitorlás utak kedvelői számára Vis szigetét tudjuk ajánlani, akik pedig egy dalmáciai időutazásra vágynak, azoknak irány Šolta.
A módosabb jachtozók Trogir és Hvar kikötőiben szoktak cirkálni. A hajókázásban megfáradtak (többek között) a közeli Pkleni-szigeteken pihenhetnek meg. Valamivel délebbre, Montenegró irányába egy Cavtat nevet viselő településsel találkozhatnak a vitorlázók, nem messze Dubrovnik repterétől, ahol gyakran láthatunk dúsgazdag jachtozókat. Jellegzetes időjárási viszonyai miatt a Pelješac-félsziget partvidéke a tapasztaltabb matrózok kedvelt környéke. Korčula szigete (és azonos nevű városa) azok számára is sok meglepetést tartogat, akik szárazföldi felfedeznivalókra is vágynak itt tartózkodásuk során.
Mljet szigetének sósvizű tavai és méretes öblei egész nyáron kedvelt horgonyzóhelyek, akárcsak a félreeső Lastovo is, ahol nem egy csábító étteremmel és kedvező horgonyzási lehetőségekkel találkozhatunk. Akik nem szeretnének túl messzire merészkedni az ország déli csücskében található Dubrovniktól, azok figyelmébe Šipan és Lopud szigetét tudjuk ajánlani!
Mikor menjünk vitorlázni Horvátországba?
Aki teheti, az tartsa magát távol Horvátország vizeitől július végén és augusztusban. Ez a legnépszerűbb időszak ugyanis a szomszédos olaszok számára az itteni hajókázásra. Ez nem csak zsúfoltabbá teszi a partszakaszt, de erősen meg is dobja a bérleti és a kikötőhasználati díjakat is. Május és június ilyen szempontból barátságosabbak, azonban a napos, enyhe idő ellenére a víz még mindig melegedőben van ilyenkor, és sok, a forgalmasabb részektől távol eső tengerparti étterem és látnivaló még zárva tart.
Ez utóbbi vonatkozik a főszezonból kieső szeptemberre is, habár ekkor a tenger hőmérséklete még bőven kellemes a hajókázásra. Az edzettebb matrózok az áprilisi és októberi vitorlázással is megpróbálkozhatnak, vagy benevezhetnek egy-egy téli versenyre is.
Kikötők és jachtkikötők
Előbb utóbb minden vitorlásnak ki kell kötnie valahol, Horvátország partjai pedig számtalan opciót biztosítanak a kikötők, a horgonyzóhelyek és a part menti falvak kedvelőinek. A legtöbben –nem meglepő módon – általában többet is kipróbálnak itt tartózkodásuk alatt. Horvátországban több mint 50 jachtkikötő található, amelyek nagy része állami tulajdonban van – ezeket az ACI rövidítés jelzi.
Az ACI jachtkikötő-hálózat biztosítja, hogy a matrózok horvát tengerpart lényegében minden szakaszán biztonságos menedékre húzódhassanak be hajóikkal. A lehetőségek tárháza bőséges, de keresettségük miatt nem mindig egyszerű helyet találni ezeken a helyeken. Az ilyen kikötők mind a hajók, mind pedig azok legénysége számára kényelmes és biztonságos éjszakázási lehetőségeket nyújtanak WC illetve zuhanyzó hozzáféréssel, áramellátással és egyéb felszereltségekkel.
A jachtkikötőkhöz gyakran egy étterem, üzlet és kávézó is tartozik, néhol pedig egy éjszakai szórakozóhelyre is bukkanhatsz. Készülj rá, hogy a kényelemnek ára van, habár Horvátország ilyen szempontból még mindig jobb értéket kínál, mint Görögország, vagy Törökország.
Az igazán „húzós” dolog, amivel itt számolni kell, az az időjárás – a tengert nem lehet lefizetni, és semmi sem garantálja, hogy egy viharos éjszaka eseménytelenül telik majd akár a védett helyeken is. Persze ha az idő kedvező, akkor semmi sem érhet fel azzal az élménnyel, amikor egy hullámok hátán álomba ringatott éjszaka után rögtön egy frissítő úszással kezdheti az ember a napot.
A bérhajókhoz egy gumicsónak is tartozik, amin könnyedén megközelítheted a partot a napi bevásárlás és egyéb szükségletek elintézése érdekében. A legtöbb helyen motoros és olcsóbb (értsd: evezős) opciók közül is választhatsz. A horgonyzás kellemes időtöltés ugyan, ámbár a kezdő vitorlázóknak új élmény lehet, amihez nem feltétlenül fognak első körben hozzászokni. Érdemes megérdeklődni a helyi kapitányoknál, és/vagy hajóbérlő irodákat hogy mely öblöket ajánlják erre a célra. Az öblökben való horgonyzás segít a maximumot kihozni a horvát vizeken töltött idődből és költségvetésedből is.
Az ilyen helyeken általában kevesebbet kell fizetni, mint egy jachtkikötőben (általában egy helyi megbízott járja a környéket és szedi be a bérleti díjakat), mégis stabil és védett helyen pihentetheted hajódat és legénységedet éjszakánként. Az ilyen horgonyzóhelyeken továbbá gyakran jóval kevesebb hajóval kell megosztoznod a helyen.
Árapály és dokkolás
Horvátországra szerencsére nem jellemzőek az intenzív árapály-különbségek, és csak ritkán lehet találkozni erősebb áramlásokkal, és azokkal is inkább csak csatornákban és folyótorkolatoknál. A nyári időjárás többnyire napos és nyugodt, persze mivel egy tengerről van szó, mindig van esély viharok kialakulására. Szerencsére a XXI. században már jóval előre értesülhetünk az esetleges veszélyes viszonyokról.
Érdemes szétnézni Horvátország hivatalos meteorológiai webhelyén, ami megtekinthető angol és horvát nyelven is. Az északkeletről fújó Bura nevű szél általában csak télen jelenthet problémát, de egész évben érdemes fejben tartani és számítani rá. Az időjárás-előrejelzéseket bármelyik jachtkikötőben megtekinthetjük, és rádión is lekérhetjük azokat a kikötőmestertől. Érdemes megkérdezni néhány helyit is, akik mindenkinél jobban ismerik az adott környék időjárási viszonyait, általában évszakokra lebontva. A legtöbb jachtkikötőben és kikötőben, továbbá sok mólókkal felszerelt öbölben a „lazy line” kikötési technika a legelterjedtebb.
Általában amikor egy lazy line horgonyzóhelyekkel felszerelt kikötőbe érkezik az ember, egy helyi alkalmazott megközelít a parton és feltart egy kötelet. Tetszés szerint farral vagy orral is meg lehet közelíteni a mólokat. A kikötő/horgonyzóhely személyzete általában felszerelve, kikötésre készen várakozik az újonnan érkező hajókra, és segédkeznek a kikötési folyamatban.
Hasznos tanácsok és néhány bérleti lehetőség
Érdemes minél előbb foglalni (bármiről is legyen szó), és kerülni a júliust és augusztus – a már említett főszezoni hónapokat. Olvasd el az „apró betűs” részeket is – néhány hajóbérlő-társaság külön extrákat is kínál (általában plusz költségek fejében), úgymint törölközőket, extra vitorlákat, külön motort a csónakra, és így tovább. Csak olyan vitorlást bérelj, aminek a fedélzetén minden utas behúzódhat egy fedett, árnyékos részre. Számolj az üzemanyag, a fedélzeti ellátás, és az esetleges szállodai szoba költségeivel is (ha éppen nem úgy sikerül utaznod, hogy a bérleti időszak első napjára érj oda). Mindezek mellé persze egyéb vakációs költségeket is számolj össze. A bérleti időszakok általában szombattól péntekig tartanak.