A hajóvásárlás nemes gondolat, de párosulnia kell felelős kapitányi kötelességekkel is. Új vagy használt? Az újakhoz nincs mit hozzátenni, hiszen az ízlés és pénz kérdése, az Interneten a választék jelen van. A vásárlás évszaka is jelentős anyagi előnyöket hozhat. Ősszel, télen jóval kedvezőbben alakulnak az árak.
Mielőtt az árakkal foglalkoznánk, a legfontosabbakat kell magunkban tisztázni. Milyen célra kell a hajó? Az általános válasz a következő szokott lenni: Hát vitorlázni?! Később tudatosodik bennünk, hogy talán nem ilyen hajót kellett volna venni.
Vegyük sorra:
- Van hol lakni vagy a hajón lakunk?
- Hányan akarunk vele vitorlázni?
- Hol tudjuk kikötni vagy bójázni vagy a kisebb hajókat a parton tárolni?
- Csak napi vitorlázásra kell vagy túrázni is akarunk vele esetleg versenyezni is?
- Ki végzi a karbantartást, téli tárolást és hol?
Ha a fentieket alaposan végiggondoltuk, már kirajzolódnak a hajó körvonalai. Ha típushajót veszünk szemben az egyedi vagy osztályon kívüli hajóval, könnyebben találhatunk használt vitorlát hozzá, esetleg árbócot, spirudat stb.
Lássuk az anyagi lehetőségéket:
Az alsó árszint 500 ezer forint. Ezek általában már öreg, elhanyagolt, kisméretű hajók. Javaslom, hogy ezermesterek vásárolják. Minden vásárlásra érvényes tanács, hogy kérjünk meg tapasztalt vitorlázót a hajó megszemlélésére, több szem, többet lát alapon. Mire biztonságos hajó lesz belőle, körülbelül a vételárat majdnem elérő anyagi ráfordítás szükséges.
Példaként megemlíteném, hogy ilyen összegért kaphatunk 10 évesnél idősebb Kalózt, 470-est, még idősebb B16, B18 típusú hajókat. Külföldön találunk FD-t, Corsart, túrajollét stb.
Hajóvásárláshoz további jó tanácsok, ötletek olvashatók az elkövetkezendő, e témához kapcsolódó cikkekben azoknak, akik csak ennyi pénzt akarnak/tudnak erre szánni, valamint azoknak is, akik drágább árfekvésű hajóra vágynak.
Jó szelet és sok szerencsét az új kapitányoknak.
Tuss Miklós