A célunk az, hogy tavasszal a hajónk ugyanolyan karban legyen, mint ahogy ősszel eltettük.
Vitorlás hajónk téli tárolásánál mire is figyeljünk?
- A daruzáskor a gurtni ne roppantsa meg a dörzslécet vagy korlátot, ne tegyen kárt a propellerben vagy a sebességmérőben.
- Az algaréteget nagynyomású vízsugárral mossuk le, mert ha rászárad, már igen nehezen távolítható el.
- Tanácsos leponyvázni az eső és hó, valamint az UV sugárzás romboló hatása ellen.
- A ponyva alatt szellőzést kell biztosítani, általában az árboc vízszintes elhelyezése ezt lehetővé teszi.
- A ponyva estleges lobogása erős szélben kidörzsölheti a hajó fényes felületeit, lakkozásait.
- A hajó alátámasztása biztosítsa a hajó stabil állását szélnyomás és hóterhelés ellen.
- A tőkesúly mindig legyen alátámasztva, „ne lógjon”.
- A ponyva feszessége biztosítsa, hogy lefolyjon a víz és lecsússzon a hó, ne képződjenek „tócsák, vízzsákok”.
- Megrongálódás ellen vegyük le az árboc csúcsáról a széljelzőt.
- Belül a hajóban távolítsuk el a vizet a víztartályból, bilgéből (hajófenék), WC-ből, mosogatóból, a motor hűtővíz teréből, kipufogó rendszerből, vízmelegítőből, mert a jég szétrepesztheti ezeket.
- Hagyjuk kinyitott állapotban a fent említett berendezések gömbcsapjait, így elkerülhetjük a fagyásos repedésüket.
- Szoktak fagyálló folyadékot alkalmazni a motornál, WC-nél, de a víztartálynál tilos (mérgező).
- Ételt ne hagyjunk a hajóban.
- A penészesedés elkerülésére biztosítsuk a hajón belül a szellőzést, jó ha vízpáragyűjtő sótablettákat használunk. A matracokat állítsuk élükre.
- A vitorlákat száraz állapotban hajtsuk össze – falevél ne kerüljön közé – és helyezzük lazán zsákba. Hagyhatjuk a hajóban is vagy átvizsgálásra adjuk le szakműhelybe.
- Az akkumulátorokat töltsük fel árammal, majd desztillált vízzel és kapcsoljuk le a főkapcsolót
- Ha a sebességmérőnk impelleres távadóval van ellátva, azt vigyük fűtött helységbe.
A hideg árt neki. Az üzemanyagtartályt töltsük meg, hogy a kondenzvíz képződést kizárjuk.
- Havonta gondoskodjunk az akkuk töltéséről vagy adjuk le ezeket szakműhelybe, de napelemmel is tölthetjük őket.
- A hajót lehetőleg orral északnyugatnak állítsuk, főleg ha szélnek kitett helyen van. Így nem kell tőle félnünk, hogy egy téli vihar leboríthatja.
- Győződjünk meg arról, hogy a támaszok (kocsikerék) nem süllyedhet-e meg, jól bakoljuk alá, ha kell ki is kötözhetjük, főleg ha bent maradó árboccal tároljuk.
- A tárolási hely kiválasztásánál legyünk körültekintőek az esetleges elemi csapások elkerülésében: pl. farádőlés, jégturzás, villámcsapás, stb.
Ha a fentieket elvégeztük, nyugodtan alhatunk, hajónk biztonságban átvészeli a telet.
Tuss Miklós
Forrás :
Forrás: tuss.vitorlazas.hu