Vitorlás hajók téli tárolása

Tuss Miklós

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A célunk az, hogy tavasszal a hajónk ugyanolyan karban legyen, mint ahogy ősszel eltettük.

Vitorlás hajónk téli tárolásánál mire is figyeljünk?

-    A daruzáskor a gurtni ne roppantsa meg a dörzslécet vagy korlátot, ne tegyen kárt a propellerben vagy a sebességmérőben.
-    Az algaréteget nagynyomású vízsugárral mossuk le, mert ha rászárad, már igen nehezen távolítható el.
-    Tanácsos leponyvázni az eső és hó, valamint az UV sugárzás romboló hatása ellen.
-    A ponyva alatt szellőzést kell biztosítani, általában az árboc vízszintes elhelyezése ezt lehetővé teszi.
-     A ponyva estleges lobogása erős szélben kidörzsölheti a hajó fényes felületeit, lakkozásait.
-    A hajó alátámasztása biztosítsa a hajó stabil állását szélnyomás és hóterhelés ellen.
-    A tőkesúly mindig legyen alátámasztva, „ne lógjon”.
-    A ponyva feszessége biztosítsa, hogy lefolyjon a víz és lecsússzon a hó, ne képződjenek „tócsák, vízzsákok”.
-    Megrongálódás ellen vegyük le az árboc csúcsáról a széljelzőt.
-    Belül a hajóban távolítsuk el a vizet a víztartályból, bilgéből (hajófenék), WC-ből, mosogatóból, a motor hűtővíz teréből, kipufogó rendszerből, vízmelegítőből, mert a jég szétrepesztheti ezeket.
-    Hagyjuk kinyitott állapotban a fent említett berendezések gömbcsapjait, így elkerülhetjük a fagyásos repedésüket.
-    Szoktak fagyálló folyadékot alkalmazni a motornál, WC-nél, de a víztartálynál tilos (mérgező).
-    Ételt ne hagyjunk a hajóban.
-    A penészesedés elkerülésére biztosítsuk a hajón belül a szellőzést, jó ha vízpáragyűjtő sótablettákat használunk. A matracokat állítsuk élükre.
-    A vitorlákat száraz állapotban hajtsuk össze – falevél ne kerüljön közé – és helyezzük lazán zsákba. Hagyhatjuk a hajóban is vagy átvizsgálásra adjuk le szakműhelybe.
-    Az akkumulátorokat töltsük fel árammal, majd desztillált vízzel és kapcsoljuk le a főkapcsolót
-    Ha a sebességmérőnk impelleres távadóval van ellátva, azt vigyük fűtött helységbe.
A hideg árt neki. Az üzemanyagtartályt töltsük meg, hogy a kondenzvíz képződést kizárjuk.
-    Havonta gondoskodjunk az akkuk töltéséről vagy adjuk le ezeket szakműhelybe, de napelemmel is tölthetjük őket.
-    A hajót lehetőleg orral északnyugatnak állítsuk, főleg ha szélnek kitett helyen van. Így nem kell tőle félnünk, hogy egy téli vihar leboríthatja.
-    Győződjünk meg arról, hogy a támaszok (kocsikerék) nem süllyedhet-e meg, jól bakoljuk alá, ha kell ki is kötözhetjük, főleg ha bent maradó árboccal tároljuk.
-    A tárolási hely kiválasztásánál legyünk körültekintőek az esetleges elemi csapások elkerülésében:  pl. farádőlés, jégturzás, villámcsapás, stb.

Ha a fentieket elvégeztük, nyugodtan alhatunk, hajónk biztonságban átvészeli a telet.
 
Tuss Miklós

 Forrás :

Forrás: tuss.vitorlazas.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

karácsonyi céges vacsora

Karácsonyi céges vacsora a nosztalgikus hangulatú Dunyha Étteremben! Tartsa meg karácsonyi...

Salona 40

Salona 40 vitorlás hajó bemutatása A Salona 40 a második vitorlás hajó a Salona...

Hosszú hétvége

Ha egy ünnep keddre vagy éppen csütörtökre esik, akkor az előtte lévő hétfőt vagy az...

Abdrift

Az abdrift a hajó oldalra való sodródása, csúszása.

Beton

A beton egy kötőanyagból (cement, rigipsz, gipsz..), adalékanyagból (homok, sóder, kavics,...