Nagy tavaszi hajó karbantartás – készülődés a nyárra

ZH

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Minden tél után alig várjuk már a jó időt, és már az első melegebb napon indulnánk le a Balatonra, hogy elindítsuk a vitorlás szezont. Biztosan Számodra is ismerős lehet, hogy mikor végre elérkezett a vitorlázóidő, nem köthetsz ki rögtön, mert még ellenőrizned kell a vitorlás állapotát, esetleg szerelned is kell. Időzítsd a karbantartást tavaszra, így a szezonban már csak szórakoznod kell! Cikkünkben összeszedtük, milyen munkálatokat végezz el még a szezon előtt, hogy ne kelljen a kikötőben időznöd.

Árbócra fel!

A hajótestet karbantartani a legidőigényesebb karbantartási folyamat lehet, így mindenképp már érdemes tavasszal elkezdeni, hogy a szezonra már egy megújított, frissített és ápolt hajóval indulhassunk. Az előző szezonról (vagy rosszabb esetben szezonokról) a testen maradt algagátló valószínűleg erősen rátapadt a testre, így mindenképp meg tisztítanunk a hajótestet a már rétegekben lepattogó algagátlótól. A hajót alaposan tisztítsuk meg, mossuk le, majd óvatosan csiszoljuk körbe a hajót úgy, hogy maga a test ne sérüljön, ne karcoljuk fel. Ezután kenjünk fel egy új algagátló réteget, hogy a szezon alatt óvjuk az algásodástól.

A tavaszi karbantartás alkalmával készítsük fel az árbócokat is a szezonra. A felhúzókötelek görgői sokszor elöregedhetnek, amíg a hajónk pihent, így kezdjük ezek ellenőrzésével, hogy a szezonban könnyedén, akadás mentesen húzhassuk fel a grószt. Vizsgáljuk át mind az állókötélzethez tartozó alkatrészeket, mind a mozgó kötelekét, ha valamit már elhasználódottnak vélünk, érdemes lehet még ebben az időszakban cserélni, hogy a későbbiekben ne legyen belőle probléma.

A vitorlák ellenőrzésére is alkalmas lehet a tavaszi hajó karbantartás, ugyanis érdemes még jóval a vízretétel, a tavaszi „nagyszezon” előtt a vásznak állapotát lecsekkolni, nehogy valamit javíttatni vagy cserélni kelljen. Figyeljünk meg minden varrást és kötélszemet, hogy ép -e. Vizsgáljunk meg minden élet és sarkot, nézzük át a halfej környékét és a reffgyűrűket is. A műanyag csúszkák és a stágreiterek könnyen elkophatnak, így ellenőriznünk kell ezeket is. Valamint ne felejtsük el a latnikat és a zsákokat sem!

Talán az egyik legfontosabb a vitorlás kormányának állapotát ellenőrizni, hiszen nagy költségeket jelenthet egy kormány csere, de funkciójából adódóan nem ezen érdemes spórolni. Bármilyen elváltozást látunk rajta, például szorul a csapágy vagy esetleg nyikorog, esetleg kisebb vagy nagyobb repedést látunk a lapáton, van esély a javításra, tegyük rendbe még a vízretétel előtt!  

Légmentesség

Amennyiben vitorlásunk rendelkezik nyílászáróval, vízrerakás előtt nem árt ellenőrizni őket, hogy megfelelően tömítenek-e, hogy megelőzzük a későbbi kellemetlen penészesedést és beáramlott víz kimerítését. Egy slaggal könnyedén elvégezhetjük ezt a vizsgálatot, csak locsoljuk le a nyílászárót, majd figyeljük meg, hogy átengedi-e a vizet valahol.

Ügyeljünk az elektronikára!

Nagyobb elektronikai fedélzeti rendszerrel felszerelt hajók esetén érdemes hozzáértő ember segítségét kérni, de ha minimális elektromos hálózat van hajónkon, azt mi is könnyedén átvizsgálhatjuk. A rozsdásodás miatt előfordulhat, hogy ami még ősszel működő képes volt, az tavaszra már megadta magát. Fontos a hajó akkumulátorának ellenőrzésével kezdeni, hiszen ezt télen kivesszük és száraz, szobahőmérsékletű helyen tároljuk feltöltött állapotban. Mivel az akkumulátor adja az elektromos hálózatot, jobb, ha minél előbb felismerjük és kezeljük a problémát.

Végezd el Te is a hajód karbantartását még tavasszal, hogy gördülékenyen és problémamentesen indíthasd a szezont!
 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Diabétesz kezelése

A cukorbetegség vagyis diabétesz   A diabétesz, a glükóz zavara, melynek oka a...

Nautic 12 cruiser vitorlás hajó

Méretek Tervező::                    ...

Clemm

A Clemm jelentése kötélszorító.

Borda

Borda – a hajótest keresztirányú eleme, merevítõje

Nut

 Az árbocon és a bummon lévő horony, vájat, csatorna neve, amibe a vitorlát húzzuk bele.