Interjú , Szekeres Lászlóval, a Volvo High Tech Regatta versenyzőjével

GA

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Interjúsorozatunkat folytatjuk a Volvo High Tech Regattáról. Szekeres Lászlóval beszélgettünk, a Trentasette kormányosával, melyet nemrég jelöltek az „Év Hajója Európában” díjra.

A Trentasette-vel tervez indulni a versenyen?

Igen

A parton álló amatőrök, érdeklődők miről ismerhetik meg a hajóját?

Piros, vitorlaszáma: 12121​

Mi a célja a versenyen?

​Tanulni megyünk. A hajóban háromszáz versenykilométer van, így még nem ismerjük.

Mit jelent az Ön számára ez a verseny?

​Lehetőséget, hogy a hajót tesztelhessük, és szeretnénk egy jót vitorlázni.

Miben lesz más ez a verseny Ön szerint, mint az eddigiek?

Kevesebben leszünk? Rövidebb? Minden verseny arról szól, hogy 1. teljesítsük, 2. minnél jobban teljesítsük. Nincs különbség.

Kit/kiket tart a legfőbb riválisának? Kivel számít nagy harcra?

Kevés az egytesû hajó, sajnáljuk, hogy a meghívottakon kívül több, tényleg high-tech hajó nem kapott meghívást. Pl. Nelson, Narval, Tantál, Fazék, Code8-asok, de akár a NAU 370-esek is beleférnének.

Ellenfél az összes egytestű, nem trapézos, nem keretes (hagyományos) hajó. Ha jól számolom egy ilyen lesz a mezőnyben, az Avatar.

​Számunkra pillanatnyilag a legfontosabb, hogy bekerült a hajó (és a hajótervező és az építő) az „Év Hajója Európában” (European Yacht of the Year) díjra hivatalosan jelöltek közé.
Ezt nagy tisztességnek gondoltam, de nem hittem, hogy ekkora. 
A díj – amerikai mintára – 2001 óta létezik, az első győzteseket 2002-ben hirdették ki. A díjazottak között szerepel többek között: Bénéteau, Dehler, Dragonfly, Dufour, Elan, Finot-Conq, Grand Soleil, Hanse, Hallberg-Rassy, Jeanneau, Lagoon, Oyster, Pogo, Salona, Seascape, Shipman, X-Yachts. De a jelöltek is mind ismert és híres tervezôirodák, illetve hajógyártók vagy hajóépítô mûhelyek alkotásai voltak.
A kategóriában, a speciális hajók (Special Yacht) – ami gyakorlatilag a versenyhajókat jelenti –, három a jelöltek száma. Megnéztem a jelölteket, közöttük szerepelt a minden idők legnagyobb példányszámában gyártott versenyhajójának a Figaro és Figaro 2 jelentősen fejlesztett utóda, a Figaro 3, amelyet a Benetteau gyárt. A tervezője pedig az a VPLP-Verdier Design, akik sikeres hajók sorát rajzolták az elmúlt évtizedek alatt. Csak pár példa a munkásságura: Primagaz, Groupama, Gitania 11 60' trimaránok, Lagoon katamarán sorozatok, Safran és Safran 2, Banque Populaire V. és VIII., Virbac Paprec 3. PRB, Macif és Macif 2, Sobedo, Hugo Boss, St Michel Virbac Imoca 60-asok, Comanche 100' offshore versenyhajó, Oracle America’s Cup hajók stb. A fentiek csak az egyedi produktumaik közül a legismertebbek, de néhány egyedi tervezésű hajó olyan sikeres lett, hogy azokat sorozatban gyártják. Ilyen például a Figaró sorozat. A másik jelölt, a TF 10 foileres trimarán, amelyet hollandia egyik legnagyobb hajógyártója építi.
Szóval ide került a kedves kis hajónk, a Trentasette (tervezői: Déry Attila és Mezey Zoltán, és az építő: Szekeres László, aki én vagyok). Ebből mi lesz? Tulajdonképpen semmi különös, a  teszt lehetséges helyszínei közül a Barcelonait – október közepe – választottuk, kivisszük a hajót, és kíváncsian várjuk a reakciókat. Most erre a »turnéra« kell koncentrálnunk.

Soha korábban nem fordult elő, hogy magyar hajót jelöltek volna az „Év Hajója Európában” díjra. A Flaar M 37-est a legnagyobb európai hajós magazin, a német Yacht ajánlotta a díjra. Nekünk – a tervezőknek és az építőknek – előzetesen nem volt tudomásunk arról, hogy mire készülnek a német újságnál.
Olyan ez a European Yacht of the Year Nominated státusz, mint az „Oscar jelölt” titulus, életük végéig büszkék rá azok, akik viselhetik. Mi is azok leszünk, ha felfogjuk egyáltalán... Ezt már nem vehetik el tőlünk.
Amúgy a díjakat (hasonlóan az Év Autója díjhoz) az európai országok (nemzetenként egy) legjelentősebb szakfolyóiratainak – Yacht (Németország), Badnyt (Dánia), Batnytt (Svédország), Fare Vela (Olaszország), Seilas (Norvégia), Swissboat Yachting (Svájc), Voile Magazine (Franciaország), Waterkampioen (Hollandia), Yacht Revue (Ausztria), Yachting World (Anglia) and Yate (Spanyolország), Vene (Finnország) – szerkesztőségei szavazzák meg.

Köszönjük a válaszait, gratulálunk a nevezéséhez, és sok sikert kívánunk a továbbiakban is!


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Csapás

Csapáson halad a hajó, ha nem fordul vagy perdül. Ha a szelet jobbról kapja, jobbcsapáson,...

Jolle

A jolle uszonyos(svert), kabin nélküli sportvitorlás. Például: 420,470, Finn Dinghi, Cadet.

Fedélzet

A fedélzet a hajótest felső ívelt borítása. A hajóbelsőt víztől, csapadéktól védi....

Kreuz

Ejtsd: krajc. Az a hajó, amelyik kreuzol, széllel szemben halad. Teljesen széllel szemben nem...

Avatar

Avatar vitorlás hajó bemutatása Az Avatar egy 2007-es évjáratú, Nautic 12 Racer...