A Kékszalag a Balaton legnagyobb vitorlás versenye. Sokaknak ezen csúcsosodik ki az éves felkészülés, itt szeretnék megmutatni, mit is tudnak. Kékszalag riportsorozatunkban a 2009-es verseny előtt megszólítjuk azokat a versenyzőket, akikről az idei verseny szólhat. Először Soponyai Gézával az Avatar kapitányával beszélgettem.
Gondolom idén is indultok a Kékszalagon, összeállt már a 2009 évi végleges csapat?
Igen-igen, gyakorlatilag a tavalyi komplett csapattal indulok, úgyhogy nem volt nagyon bonyolult összeállítani a Kékszalagos csapatot.
Semmilyen változás nincs a tavalyi névsorhoz képest? A hajó idén is az Avatar?
Igen.
Az Avatoron van-e valami változás a tavalyihoz képest?
Apróbb változások vannak rajta, tuningoltuk tovább a hajót kicsit, de különösképpen ránézésre nem változott. Egy-két vitorla készült rá, nagyjából ennyi.
A tavalyi és tavaly előtti hibákat sikerült –e elemzeni? Egyáltalán mik voltak azok a hibák (ha hibáknak nevezhetjük), amiért nem ti nyertetek és mit tesztek meg azért, hogy Ti nyerjétek meg a 2009-es Kékszalagot?
Tavaly nem is nyerhettünk, tavaly nyílt Kékszalag volt , tehát itt a trapézos, keretes hajók uralták a mezőnyt és ez ellen nem tudunk fellépni, mert ugye két különböző kategória a két hajó. Mi is trapézoltunk, de ez nem hozott annyit, amivel Kékszalagot lehet nyerni, inkább úgy fogalmaznék, hogy örültünk, hogy a trapéz segítségével közelebb kerültünk az első hajókhoz.
A tavaly előtti helyzetet az jellemezte, hogy akkor még nagyon új volt a hajó és nem volt bevitorlázva. Voltak problémáink az árboccal is, ezeket most mind kiszűrtük és bevitorláztuk a hajót, megtanultunk vele menni, úgyhogy sokkal gyorsabbak vagyunk, mint a legelső évben.
Ezek szerint a Kékszalag elnyerése a cél?
Természetesen, mint mindig.
Ki szerinted a legnagyobb ellenfél a 2009-es Kékszalagon, Litkey Farkas vagy valaki más pl. az RC 44 csapat, a Sposor Wanted vagy bárki más?
Mindegyik hajó ellenfél lesz, mert mindegyik hajó gyors lesz. A Litkeyék ugye a megszélesített Lizával, jó csapattal nagyon gyorsak. Az RC 44-es is gyors, illetve gyors tud lenni, főleg bizonyos irányokban. A Sponzor Wanted-ot ugyan úgy megszélesítették, mint a Lizát, ők is gyorsak lesznek, szóval remélem mi sem leszünk lassúak. Ott lesz tehát rögtön mindjárt 4 nagy hajó amelyik közül bármelyik nyerhet adott esetben, úgyhogy biztos érdekes verseny lesz az idei Kékszalag.
Mennyi időtök jut az edzésre, nagyon sokat készültök erre a Kékszalagra?
Hát a sok edzés az idézőjeles, végül is mi amatőr sportolók vagyunk, mindenkinek van főállása, tehát nekünk maradnak a hétvégi versenyek meg edzések, akkor tudunk csak edzeni. Legjobb edzés a verseny, ezért aztán minden versenyre elmegyünk a nagy hajóval. A Kékszalag előtt szoktunk egy pár napos kis edzőtábort tartani, hogy együtt éljen a csapat a hajóval, aztán oda állunk a rajtvonalra.
Ott lesztek akkor hétvégén az szezonnyitón is Balatonfüreden?
Igen-igen, ott leszünk.
Neveznek szerinted a többiek is a Kékszalagos hajókkal?
Úgy gondolom igen, mert mindenkinek kell a feeling, meg gondolom kíváncsiak is az emberek, hogy a másik csapatokhoz képest hogyan is állnak, mit sikerült csinálni a télen, mit nem, úgyhogy ez egy összemérési lehetőség, gondolom ott lesznek a Szezonnyitón a Kékszalagos hajók.
Elvonatkoztatva a Kékszalagtól a másik nagy verseny a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság. Eddig mindig ott voltál idén indulsz-e az V. Tengeri Bajnokságon 2009-ben?
Még nem vagyok benne biztos, mert nem igazán értek egyet a programjával.
Nem értesz egyet Tengeri Nagyhajós Bajnokság programjával? Ez mit jelent pontosan?
Azt jelenti, hogy a Tengeri Nagyhajós Bajnokság során több a pályaverseny, mint a túraverseny és az én hitvallásom az, hogy ha ez egy tengeri bajnokság, akkor ott a tengeri vitorlázást kellene előtérbe helyezni , nem pedig a pályaversenyeket. Az, hogy megállunk valahol egy öbölben a szigetek között és akkor ott ismét bójákat kerülgetünk ugyanúgy, mint a Balatonon az Nem Tengeri Bajnokság. Az én véleményem szerint ezért nincs értelme elmenni a tengerre, meg hajót bérelni 1.000.000 Ft-ért, amikor ezt megtehetjük a Balatonon is. Akkor lenne ez Tengeri Bajnokság, ha 1 vagy 2 offshore versenyt tartalmazna, amikor 3-4 napig kell a tengeren menni , a pályát teljesíteni non-stop és akkor a Tengeri Bajnokság lenne. Ez nem az!
Köszönöm szépen az interjút, sok sikert és jó szelet az idei versenyeken!
Köszönöm!
Forrás: Vitorlázás.hu