Ha kimegyünk az utcára, már csak elvétve láthatunk egy-egy pöfögő Polskit, döcögő Trabantot. Ha vidékre utazunk, még előfordul, hogy találkozunk egy-egy régi időket idéző Ladával, Wartburggal. A keleti kocsik ideje a rendszerváltás idején lejárt, de mindenképpen sok emléket őrzünk szívünkben velük kapcsolatban.
Polski
A „Kispolszki”, „Kispolák”, “Kispók” beceneveken elterjedt pöfögő kis autó első példányát 1967-ben szerelték össze, és ’68-tól kezdték el legyártani az első Fiat márkákat. Jellemzően a 60-as évek dizájnjára emlékeztetet a belső kialakítása a műbőr üléssel. Rövid távokra városi cirkálásra még mindig alkalmas kisebb forgalmú városokban, vagy nyugdíjas, illetve hobby autónak tökéletes, csak jól nézzük meg mit veszünk, és ne csodálkozzunk, ha a szerelőt is meg kell látogatnunk időnként. Aki nyugati autóból ül át egy ilyen kis régi csodába, számítson rá, hogy a modernebb változatok is még kézi szivatóval indulnak, valamint a gáznak és kuplungnak is jobban oda kell lépni. Furcsa érzés keríthet minket hatalmába, ha sűrű, gyors városi forgalomba keverdeünk egy ilyen 90 km/h sebességgel haladó pöfögővel, ekkor érezhetjünk igazán a különbséget a keleti és nyugati autók között. Old Timer kiállítások alkalmával viszontláthatjuk tuningolt, felújított változatukat. A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!
Trabant és Wartburg
Kelet-Németország legelterjedtebb autója, melyből a szociális országokba is szállítottak. Hogy igaz-e vagy sem, eredetileg fedett motornak készült. A kétütemű, „Trabi” első példányait kartondoboznak csúfolták, holott az akkori viszonylatban modernnek számított az acélvázra szerelt, gyantából és főleg gyapotból álló külső burkolat. A berlini fal leomlásával 1989-ben „fejezte be pályafutását”, abbahagyták gyártását. A tavaly novemberben napvilágot látott álhír, mely szerint újra fognak Trabantot gyártani 1,4 millió forintért, nagy port kavart az Internetes világhálón.
Kinek nem ismerős a 2 ütem vagy 4 ütem, kézi szivató, billegős karosszéria, némi rugózási komforttal? A Wartburg 1.3 az első középkategóriás autónak számított, melynek gyártása 1988 és 1991 között élte virágkorát Kelet-Németországban Eisenachban. Az 1980-as években a Wartburgokat gyártó német cég megvásárolta a nyugat-német Volkswagentől a Golf II négyütemű motorjának licencét. Ez a fejlesztés változtatásokat igényelt a karosszériában is. Az új modell neve a Wartburg 1.3 lett. Mivel a licencért nagy árat fizettek, viszonylag drágán árulták, kevesebbet vettek belőle, ráadásul belül eléggé egyszerűen volt felszerelve. 1991-ben állították le a gyártását. A Wartburg 353 ezzel szemben egy sokkal kedveltebb márka volt olcsósága és jól felszereltsége miatt. Ez a kétütemű motor hajtotta autó erősnek bizonyult, mert 45-50 lóerő leadására volt képes, és időtálló is, hiszen annak ellenére, hogy 1988-ban befejezték a gyártását, még ma is sok van használatban közülük Rali versenyek kedvelt autója. Lapozz a következő oldalra!
Lada és Dacia
Mi a különbség a Lada és a Zsiguli között? Kicsit olyan ez a kérdés, mint a: Melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Azaz a válasz sokszor vita tárgyát képezi. A belső szovjet piacon Zsiguli névre keresztelt autó az export piacokon Ladaként szerepelt. 1970-ben kezdték meg gyártását a régi Szovjetunióban. 1980-ban kezdték meg az ismertebb „kocka-Lada” első modelljeinek legyártását. Ebben az időben jelent meg a másik ismertebb típus is Lada Samara néven. Napjainkban leginkább a ralikon, vagy drift versenyeken találkozhatunk a régi tuningolt vagy széria Ladákkal. A rendszerváltás után a Lada Niva terepjáró lett népszerű Magyarországon, 2007-ben pedig a Lada Kalina változatai. A legfrissebb hírek szerint pedig visszatér a Lada, melynek legújabb típusát (Granta Norma kombi) az óbudai Duna Autónál fogják eladásra bocsátani.
A Dacia gyártását 1967-ben kezdte meg a Reanult csoport leányvállalata Romániában. 1990-ben csökkent a népszerűsége korszerűtlensége és rossz minősége miatt. 1999-ben privatizálták, és a francia Renault vállalat nyerte meg a pályázatot. Igazi visszatérését a Dacia Logan, Logan MCV, Pick-Up, Sandero terepjárós változatai mutatják. A következő oldalon találod a folytatást!
Volkswagen Bogár és a Mini
A „Herbiei, a kicsi kocsi” film népszerű kisautója mai napig sok embernek megdobogtatja a szívét. A német Volkswagen cég 1938-tól 2003-ig gyártott modellje. Az autó filmbeli sikerei után „ragadt rá” a Bogár becenév, amelyet a Volkswagen a reklámkampányaiban is elkezdett használni.
Szintén filmből ismerjük a Mini, sárga modelljét Mr. Bean autójaként. A világ egyik legsportosabb járművének napjainkban is gördülnek le új modell változatai a gyárak futószalagjairól. A Mini kedvelői a Mini One, a Mini Cooper, és a Mini John Cooper Works közül választhatnak.
Ha kedvünk támad a nosztalgiázásra, vagy régi autó vezetésre, azt is megtehetjük régi kocsik bérlésével.