Riportsorozatunkban a Kékszalagonon induló, a vitorlás világ legeredményesebb versenyzőit kérdeztük. Célunk a nagyközönségnek, a vitorlázás szerelmeseinek, azt amatőr szinten űzőknek bemutatni a versenyzőket, a versennyel kapcsolatos céljaikat, várakozásukat, tapasztalataikat. Interjúalanyunk Pfeningberger András volt.
Riportalanyunk: Pfeningberger András
Pfeningberger András 18 lábas szkiffel már 2 alkalommal indult, 8 MOD-ban pedig már győzni is tudott a Kékszalagon. Idén 18 lábas szkiffel vág neki a 42. Tókerülő Kékszalag Versenynek.
„Kékszalag szempontjából, ami érdekes lehet, hogy én két fajta vitorlással versenyzek egy 8 MOD-al valamint egy 18 lábas szkiffel. A 18 lábas szkiffel 2 évente lehet indulni, ez egy trapézos hajó. Gyors, látványos, de nyilvánvalóan nem tud versenyezni a katamaránokkal.”
A katamaránok indulása megosztja az indulókat. Ezúttal egy pozitív, és lelkes véleményt hallhattunk ezzel kapcsolatban.
„A katamaránok indulása a versenyen, színesebbé teszi a Kékszalagot. Nagyon sokan, és sokat invesztáltak ezekbe a hajókba. Neves versenyzők is béreltek ilyen típusú vitorlásokat. Úgy gondolom, a többtestűek részvételével felfrissül a mezőny. Aki az abszolút győzelemre tör, annak fejlődni kell, be kell fektetnie egy ilyen, vagy ehhez hasonló fejlett hajóba. Úgy gondolom, a sportágnak mindenféleképpen jót tesz ez az újítás.”
A csapat nem készült külön edzéstervvel a Kékszalagra. Természetesen kihívás részt venni ezen a megmérettetésen, de ezzel együtt nem törekszik mindenki a dobogó legfelső fokára állni.
„Alapvetően a mi vitorlázásunk nem Kékszalag orientált vitorlázás, nem a győzelmet tűztük ki célul. Mi inkább a nemzetközi versenyeken a 18 lábasok között szeretnénk helyt állni, de úgy gondolom kis hajóval indulni ezen a versenyen mindenféleképpen kihívás, komoly megterhelés trapézon állva körbevitorlázni a Balatont.”
Hatalmas pénzösszegeket emészthet fel a felkészülés egy ilyen rangos versenyre. Vannak csapatok, akik nem költenek milliós nagyságrendű összegeket, és mégis, magabiztosan, a tőlük telhető legjobb tudásuk szerint vágnak neki a versenynek. Az időjárási körülmények kiszámíthatatlanok, nagyban befolyásolhatja a végeredményt.
„Mi nem invesztáltunk a versenybe, a hagyományos szereléssel próbálunk részt venni a Kékszalagon, inkább ezzel vonjuk bele magunkat a versenybe. Reméljük az erőfeszítések meghozzák gyümölcsét, de a szélviszonyoknak ki vagyunk szolgáltatva mi is. Nekünk gyakorlatilag egy 3-as 4-es szél lenne a legmegfelelőbb, az optimális.”
Az esélyes befutókról egységesen vélekednek a megkérdezettek. Sokak gondolják úgy, hogy egyértelmű katamarán győzelmet várhatunk. András által említett Petrányi Zoltán a szeszélyes balatoni időjárás miatt egyből két hajót is nevez, egyet gyengébb, egyet erősebb szélviszonyokra.
„Litkey Farkassal mindenféleképpen kell számolni, valamint sokat lehet hallani a Petrányi-féle két csapatról is. Nem ismerem őket mélyebben, de hát nyílván őket is az esélyesek közé sorolnám.”
Köszönjük az interjút Pfeningberger Andrásnak, és sok sikert kívánunk a Kékszalaghoz!