A vonatok királya, királyok vonata-Orient expressz

P.J.

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Az Orient expressz története tulajdonképpen a XIX. és XX. Század Európájának története. A nyugat és kelet európai országok közötti vasúti kapcsolat létrejöttét az európai nagyhatalmak politikája határozta meg.

Az Orient expressz (teljes néven Velence–Simplon–Orient expressz ) Nyugat-Európát Kelet-Európával összekötő vasútvonalakon közlekedő luxusvonat volt a 19-20 században-lapozd végig a galériát-ha további érdekességeket szeretnél megtudni e luxusvonat nem mindenapi történelméről!

Az első világháborúig  favázas, tíkfaburkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a Közlekedési Múzeum 2347 pályaszámú CIWL étkezőkocsija (jelenleg nosztalgia forgalomban közlekedik és a Magyar Vasúttörténeti Parkban lehet megtekinteni).

 

 

Az első világháború után acélvázas, sötétkék kocsikat használt a CIWL.

1882-ben tartották az első próbautat „Train Eclaire”(Villám vonat) elnevezéssel Párizs és Bécs között. Az 1350 km-es utat 27 óra 57 perc alatt tette meg.

 1883. június 5.-én elindult Párizsból az első Orient expressz Konstantinápoly felé. Ekkor még csak a Bukarest–Ruszcsuk–Várna vasútvonal készült el, Várnától Konstápolyig hajóval kellett az utat megtenni.

 A 3186 km-es utat az expressz 83 óra és 30 perc alatt, ebből 15 óra hajóút volt. 

 Az Orient expressz luxusvonat volt, csak I. osztályú jegyet lehetett váltani. A „Roi des Trains, Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata) elnevezéssel méltán illették.

1929-ben Isztambul előtt mintegy száz kilométerrel a magas hóban elakadt a luxusvonat.Az expressz a hó fogságából tizenegy nap múlva szabadult.Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Christie-t,(a képen) a híres angol krimi írónőt, a Gyilkosság az Orient expresszen című regénye megírására.

A XX. század utolsó évtizedeiben az expressz Párizstól Bukarestig, majd később Budapestig közlekedett. 2001 óta Bécs a végállomása. 2007. június 10-től a Párizs-Strasbourg közti TGV-Est vasútvonal megnyitása óta már csak Strasbourg és Bécs között közlekedik.

 

Az Orient expressz egyik gazdagon díszített - luxus étkezőkocsija.  

A szerelvény kocsijainak oldalain látható díszes embléma.

 

Forrás: Wikipedia


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Felhúzókötél

A hajó vitorlázatát az árbocra felhúzókötelekkel oldják meg. a nagyvitorlát a...

Unterlieck

Az unterlieck a nagyvitorla (Gross) alsó éle.

Scholtz 32

A Scholtz 32 vitorláshajó leírása (gyári adatok és leírás) A SCHOLTZ 32...

Vantni

A vantnik (=csarnak) az árbocot oldalra merevítő drótkötelek.

Halzolás, perdülés

A hajó irányváltoztatása elfele a széltől, melynek során a hajó iránya – farával a...