Azok, akik el szeretnék sajátítani a vitorlázás fortélyait általában alig várják, hogy végre egy hatalmas hajó fedélzetére szállhassanak, és kormányozhassák azt. Azonban sokkal okosabb döntés egy kisebb méretű vitorláson betanulni az alapokat, természetesen egy tapasztalt kapitány társaságában.
Ennek több előnye is van – egy kisebb hajón általában kevesebb dologra kell egyszerre odafigyelni és könnyebb elsajátítani azokat az alapokat, amelyeket később nagyobb testű vitorlásokon is alkalmaznod kell majd.
A különböző vitorlás klubok más és más márkákkal és modellekkel képzik kezdő kapitányaikat, és persze vannak sajátos kialakítású hajók is, amiket kifejezetten ilyen célokra készítettek. Nehéz tehát összeszedni egy vitorlásokból álló listát anélkül, hogy konkrét modelleket és márkákat említenénk, ezért inkább összegyűjtöttünk néhány általános hajótípust, amik ideálisak kezdők számára.
Nézzük, hogy melyek ezek!
Kormányrudas vitorlások
Kormányrúddal vitorlázni (kormánykerék helyett) fontos tapasztalat lehet egy betanuló kapitány számára. A kormányrudak közvetlenül a kormánylapáthoz kapcsolódnak, ami a hajó irányát szabályozza. A kormányrudak azonnali visszajelzést biztosítanak a kapitánynak a szél irányáról és erősségéről, illetve arról, hogy a hajó mennyire mozgékonyan képes fordulni különféle szélsebességek mellett.
Csörlő nélküli vitorlások
A kezdők többet tanulhatnak azokon a vitorlásokon, amiken nincs csörlő a vitorlák és a felhúzókötelek igazítására. Ezeken a vitorlásokon általában nem ugyan akkora erők hatnak a vitorlákra és a kötélzetre, mint a nagyobb hajókon, amiket nehezebb kezelni, amikor a szél felerősödik. A csörlőket általában bikák (kötélrögzítők) helyettesítik, amiket egyszerűbb használni.
Vitorlás dingik
A vitorlás dingiken (csónakokat) általában egyetlen árbóc és egyetlen vitorla található. Ez egy meglehetősen egyszerű felállást kínál a kezdők számára, akiknek így kevesebb dologra kell odafigyelniük egyszerre. A dingik kistestű kialakításuknak köszönhetően továbbá könnyebbek és reszponzívabbak is, mint a nagyobb vitorlások. Sekély merülésük miatt továbbá szinte bárhol lehet vitorlázni velük.
Persze ez a kis, könnyű test kétélű fegyver – az ilyen apró vitorlás csónakok könnyebben felborulhatnak egy erős széllökés hatására, ezért fontos, hogy mindig viselj mentőmellényt, ha ilyet kormányzol. A vitorlás dingiken általában 1-2 fő fér csak el.
Kisebb szlúp vitorlázatú hajók
A kisebb szlúp (vagy „szlup”, angolul sloop) vitorlázatú hajók (amelyeken egy árbócon orr- és fővitorlák is elhelyezkednek) jelentik a következő lépést azok számára, akik szeretnék megtanulni, hogy hogyan kell kezelni a több vitorlával rendelkező hajókat.
Ezeken a hajókon általában nincsenek csörlők (vagy csak néhány van belőlük), aminek köszönhetően egyszerűbb kezelni őket. Általában 1-4 fő utazhat rajtuk.
Vannak nagyobb méretű szlúpok is, amelyek már komolyabb kihívást kínálnak a betanuló kapitányoknak, de ez persze több gyakorlati tapasztalatot is jelent. Bizonyos modelleken nagyobb spinnakerek és orrvitorlák is elférnek, amelyek lehetővé teszik az oktatók számára, hogy többféle vitorlakombinációt és trimmelési technikát is bemutassanak a tanulóknak. Vannak olyan szlúpok is, amelyeken a legénység saját testsúlyával ellensúlyozhatja a hajót erősebb szélben – persze ez már nem feltétlenül kezdő technika.
Kistestű katamaránok
A kisebb katamaránok plusz stabilitást kínálnak azoknak, akik tartanak a borulástól és nem szeretnék megdönteni a hajót. Két hajótestükkel a katamaránok egy széles és stabil platformot kínálnak, ezért ideálisak kezdők számára. Ezeken a hajókon egy vagy két vitorla kap helyet, a kisebb testű modelleket pedig kormányrúddal szokás irányítani, illetve egy trambulin biztosít ülőhelyet a betanuló kapitányok számára.
Rotomolding technikával készült hajók
A kisméretű úgynevezett rotomolding (vagy rotomoulding) technikával készült hajók ideálisak a kezdők számára, mert rendkívül stabilra építik meg őket. Ellentétben az üvegszálas és fa hajókkal, a rotomolding módszerrel (a műanyag megmunkálásának egyik technikája) készült hajók nem szenvednek jelentős károkat, ha véletlenül nekiütköznek valaminek (például kikötéskor). Ezzel a technikával dingiket és katamaránokat is lehet gyártani.
Utánfutóra szerelhető hajók
Végezetül, érdemes említést tenni azokról a különféle kisméretű vitorlásokról, amiket egy utánfutóra erősítve bárhová magaddal vihetsz. Ez nem csak kényelmes, de hasznos megoldás is, mert így különféle vizeken, eltérő körülmények között is tapasztalatot gyűjthetsz vitorlásod fedélzetén.