A hosszúhétvégén megrendezett (2009. május 1-3.) Kereked – Egis kupáról adott élménybeszámolót Szigethi Boti (Tarzi), a Yacht Club Budapest (YCB), Team Proximo 470-es kormányosa. Mancsaftja Joó Kristóf. Eredménylistát a cikk végén találtok.
Trükkös északi szél
Az első napon (2009. május 1.) 3 futamot rendeztek 15-20 csomós (4-5 bft) szélben és gyönyörű napsütéses időben. A pályán elég nagy volt a tömeg, mivel az összes hajó osztály egy pályán versenyzett. Emiatt a pályát a parthoz közel rakták le, ami azt eredményezte, hogy forgós, pöffös északi szélben vitorláztunk. A csopaki hegyek tovább nehezítették a helyzetet, nagyban befolyásolták a szélirányt. A pálya első szakaszán a jobb, a második szakaszon pedig a bal oldal dominált. Két körös trapéz pálya volt: rajt-kreuz-raum-hátszél-kreuz-hátszél-kreuz-hátszél-raum-cél. Mentünk egy ötödiket, egy harmadikat és egy negyediket. Nemrég tértünk vissza Hyeres-ből, a balatoni körülmények és a forgolódós szél még kicsit szokatlan volt, emiatt sokszor nem találtuk a helyünket a pályán.
Mi az az RDGB?
A második nap(2009. május 2.) szintén 3 futamot rendeztek, de több izgalmat hozott. Az első futam többnyire hasonlított az első napi körülményekhez, forgós északi 8-13 csomós szél (2-3 bft), a pálya ismét közel a parthoz, először jobb, majd bal oldali dominancia. Ezen a napon sikerült összeszedni egy RDGB-t, egy első és egy harmadik helyet. Most sokan felteszik a kérdést: „Mi az az RDGB?”. Az RDGB jelentése „átlagpont”. Rögtön az első futamban a rajtnál a 4perces, más néven „I” lobogót később húzta le a zsűri, ezért nem sikerült pontos időt vennünk. Ez kihatott a futambeli eredményünkre, plusz a zsűri nem húzta le a pumpálni szabad zászlót, de az utolsó hátszél legvégénél mégis megfütyültek minket, az így szerzett büntetés miatt hátrányba kerültünk. Ezek miatt óvást nyújtottunk be a versenyrendezőség felé, hibájukat elismerték és az eddigi futam eredményeink alapján átlag pontot kaptunk erre a futamra.
Alsóörsi felhők
A második futamra a szél átfordult keletire és Alsóörs felől sötét felhők érkeztek. A rajtot követően az első kreuzban a mezőny egyik fele jobbra indult, másik fele pedig balra a felhők felé, azt remélve, hogy a felhőkből lejön valami durvább szél. Ez be is jött, a szél átfordult északkeletire és beerősödött 20-25 csomósra (5 bft). Ennek köszönhetően nagy előnyre tett szert a „balos” csapat. A kezdeti örömünket beárnyékolta, hogy a hátszél szakaszra a felhők elmentek és a szél is megállt 2-3 csomósra. Ezután vált igazán izgalmassá a küzdelem, a mezőny másik felét ránk fújta a maradék szél és a futam végére nagy csaták bontakoztak ki. Végül sikerült megtartani első helyünket. A Sallai Gábor – Perjés Bálint (szintén Team Proximo) páros óriási hátrányból küzdötte fel magát a második helyre, nagyot vitorláztak. Végül a versenyt ők nyerték.
Kifújt szél a harmadik futamra
A harmadik futamra visszatért a szél, 3-7 csomós volt. Jó rajtot csináltunk, a mezőnyt fogva jó helyen vitorláztunk, majd a mezőny közepét egy frissülő nyomás előnyösebb pozícióba helyezte. Ebben a futamban volt egyedül kifújtabb szél.
Leállós keleti az utolsó napon
A harmadik, egyben utolsó napon(2009. május 3.) tipikus balatoni „leállós” keleti szélben(0-5 csomó) kezdtünk. Rosszul rajtoltunk de jó oldalra nyitottunk, így a kreuz bóját másodikként vettük. Technikás hátszél után átvettük a vezetést, amit sikerült egy egész kreuzen át megtartanunk, majd a második kör hátszelében a leálló szélnek köszönhetően visszacsúsztunk a második helyre. A következő kreuz végére teljesen megállt a keleti, a hajónk nem megfelelő beállítása miatt még két egység elénk csúszott. Az utolsó hátszélben nagy volt a küzdés, majd a befutó előtti lee bójánál nem adták meg a belső helyet, így a másik két hajó előttünk futott be. Tegyük hozzá, mindez nulla szélben zajlott le, nem állt ki a spí és az OP-sok szokásos „Lelőni!” skandálása közepette fejeztük be a versenyt. Minden szélben tudni kell vitorlázni és alkalmazkodni a viszonyokhoz, ez nekünk most nem sikerült sajnos.
Szigethi Botond
Tóth Mátyás