Történelmi versenyt hirdetett meg 1934-ben a Hungária Yacht Club. Az első Kékszalagnak az volt a célkitűzése, hogy az akkori Magyar Vitorlás Yacht Szövetséghez tartozó hajók számára olyan Balaton-kerülő gyorsasági versenyt indítsanak, amelyen osztályra és nagyságra való tekintet nélkül bárki részt vehet. A teljesen nyílt bajnokság szabályai a későbbiek során némileg megváltoztak, ugyanis a negyedik alkalommal megrendezett Kékszalagon már nem indultak a 22-es versenyjollék, amelyek az addigi legsikeresebb hajók voltak. A finom alkatú, drága hajóosztály letiltása után egy másik kategória is kikerült a versenykönyvből, méghozzá a hatvanas-hetvenes évek sikerhajója, a csillaghajó.
A legsikeresebb kékszalag nyertes hajó
A legsikeresebb hajó a Kékszalag történelmében a Tramontána, amely 1940 és 1989 között hét alkalommal diadalmaskodott. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a Tramontána kormányosa nő volt, Kultsár Istvánné (született Gordon Evelyn), aki ráadásul a következő alkalommal, 1942-ben is megnyerte a versenyt. A hajók rangsorában a Tramontánát már nem lehet megelőzni, hiszen a második helyen a Nemere II áll öt győzelemmel.
Győzelmi sorrend a Kékszalagon
A legtöbb első helyet elért hajóosztály a 8R Yacht a Tramontána hét diadalával. Ebben a rangsorban a második helyen áll a 30-as cirkáló hajóosztály hat győzelemmel. A dolog érdekessége, hogy egy hajónak sem sikerült az ismétlés, mind a hat győzelmet más-más vitorlás érte el. A kapitányok közül sem sikerült senkinek ez a bravúr. Ha a dobogós helyezéseket is figyelembe vesszük, akkor a 30-as cirkálók nagy fölénye figyelhető meg. Huszonkétszer nyerték el az első három hely valamelyikét.
A kékszalag győztesei:
- 1934 Rabonbán – Ugron Gábor
- 1936 Kincsem III. – Kováts Béla
- 1938 Kincsem IV. – Kováts Béla
- 1940 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
- 1942 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
- 1947 Hungária – Tóth Kálmán
- 1949 Vészmadár – Mihálkovics János
- 1951 Nemere II. – Németh István
- 1953 Nemere II. – Németh István
- 1955 Nemere II. – Németh István
- 1957 Nemere II. – Schmalcz József
- 1959 Addió – Horváth Boldizsár
- 1961 Kékmadár – Farkas László
- 1963 Tramontana – Vályi Pál
- 1965 Olimpia III. – Tolnay László
- 1967 Trinidad – Debrôczy Tibor
- 1969 Rabonbán – Berta Lajos
- 1971 Tramontana – Bucsy Balázs
- 1973 Blott X – Gosztonyi András
- 1975 Blott X – Telegdy István
- 1977 Tramontana – Lovas József
- 1979 Tramontana – Lovas József
- 1981 Hárpia – Izsák Szabolcs
- 1983 Simi – Zdenka Richter
- 1985 Simsalabin – Eindl Steeg
- 1987 Simi
- 1989 Tramontana – Gömöry Pál
- 1991 Nemere II. – Balogh György
- 1993 Manual – Tuss Miklós
- 1995 Manual – Tuss Miklós
- 1997 Liberté – Christoph Wieser
- 1999 Yuppie – Detre Szabolcs
- 2001 Pleasure – Litkey Farkas
- 2002 Gardazurra – Litkey Farkas
- 2003 Lisa – Litkey Farkas
- 2004 Gardazurra – Litkey Farkas
- 2005 Lisa – Litkey Farkas
- 2006 Clan Des Team – Litkey Farkas
- 2007 Lisa – Litkey Farkas
- 2008 Brokernet – Uniqa (Lisa) – Litkey Farkas
- 2009 Brokernet – Uniqa (Lisa) – Litkey Farkas
- 2010 Naturaqua – Roland Gaebler
- 2011 Budapest Bank Lisa – Litkey Farkas
- 2012 Fifty-fifty – Józsa Márton Miklós
- 2013 Lisa EvoPro – Litkey Farkas
- 2014 Fifty-fifty – Józsa Márton Miklós
- 2015 Safram – Rodolphe Gautier
- 2016 Festipay – Litkey Farkas
- 2017 ? – ?
A Kékszalag rekordja
A legemlékezetesebb év talán az 1955-ös a Kékszalag történetében, ugyanis ebben a sokat emlegetett esztendőben kerülte meg Németh István 10 óra 40 perc alatt a Balatont a Nemere II-vel. A rekordot a mai napig nem döntötte meg senki. A 75 lábas cirkáló ezt megelőzően két alkalommal is nyert, és a rákövetkező versenyen is elsőként ért célba, igaz, 1957-ben már nem Németh István kormányozta, hanem Schmalcz József.
A legeredményesebb kormányos a Kékszalag történetében
A Kékszalag legeredményesebb kapitánya Litkey Farkas, aki 2001 óta megszakítás nélkül elsőként futott be a balatonfüredi célba, sorrendben a következő hajókon: Pleasure, Gardazzurra, Lisa, Gardazzurra, Lisa és a Clan Des Team 2006-ban. Litkey 2003-ban ugyan 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisával, ez azonban a Balaton alacsony vízállása - ebből adódóan a beljebb hozott bóják és a valamivel rövidebb útvonal - miatt nem számíthatott új rekordnak.
Az elmaradt Kékszalagok
A tengeri bajnokságok mintájára rendezett Kékszalagot nem minden évben tartották meg, 1934 után csak a páros években indulhattak a versenyzők. A háborús évek kimaradtak a verseny históriájából, valamint a kommunizmus beköszöntekor is kiesett 1946, így a háború után csak 1947-ben folytatódhatott a verseny. Ezután a páratlan években rendezték meg egészen 2001-ig, ezt követően pedig már minden évben megtaláljuk a balatoni vitorlásversenyek naptárában a Kékszalagot.
Kékszalag open
A verseny szabályzatában 2001-ben életbe lépett egy fontos módosítás: ekkor a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy ezentúl minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot, de azon csak a páros években indulhatnak a keretes-trapézos, gyorsjárású, stabilabb hajók. Ennek értelmében az idei versenyen indulhatnak a trapézos hajók is. A Kékszalag mezőnyében minden évben feltűnnek külföldi versenyzők is, akik sokszor az élvonalban végeznek, sőt, többször volt példa arra, hogy a dobogó első helyére kerültek, elég ha Christoph Wieserre, Zdenka Richterre, Eindl Steegre vagy Helmut Birkmayerre gondolunk. A Kékszalag pályája a versenytörténetben mindig tókerülő volt, az útvonal csak néha változott. A háború előtti páros években öt versenyt futottak, mindig más pályán. 1940-ben vitorláztak először a ma használatos Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. 1947-ben újították fel a versenyt, amely Földvárról indulva kerülte meg a Balatont. Majd 1949-ben újra az 1940-es pályán vitorláztak, ez azóta is változatlan.
A jövő a Kékszalag szempontjából
A versenyszabályzat szerint a Kékszalagon csak egytestű, tőkesúlyos vagy 25 négyzetméter és annál nagyobb orr- és nagyvitorla összfelületű (alapvitorlázatú) hajók indulhatnak. Ez a szabályzat a jövőben némileg módosul: a tókerülő bajnokság történetében újdonság lesz, hogy 2010-től már többtesű hajók is indulhatnak.
Forrás: Vitorlázás.hu