Nem mindenki tudja, mit is rejt magában a Kishamis név, pedig igenis jelentős, hiszen egy igazi élő legenda a magyar vitorlázási történelemben. Most bemutatjuk nektek a Balaton legrégebbi vitorlását, a Kishamist.
Igazi gyöngyszemek ezek a cirkálók a Balaton vizén, keskeny orruk, és kecses testük számára gyerekjáték a víz átszelése. A Kishamis a balatoni hajózás legrégebbi vitorlása, melyet még ma is használnak, és ez a kis B-kutter típus már 120 éves, és még az is lehet hogy nem csak hazánkban, hanem egyenesen Európában is ő a legidősebb. A hajó 1896-ban épült egy skót származású tervező munkája alapján, a Defender díjnyertes vitorlás mintájára.
A Kishamisnak három testvére is épült, ezek Sárgarózsa, Irma, és Mariska névre keresztelődtek, és mindegyikük Sissy hercegnő látogatása alkalmából kerültek vízre, hiszen így szerették volna a királynőt lenyűgözni, aki tervezte, hogy eltölt egy kis időt Balatonfüreden, de ez elmaradt, Stefánia hercegnő viszont egy hetet eltöltött itt.
A vitorlás a második világháborúig a Széchényi család tulajdonát képezte, és 1920-ban a 4 tó versenyét is megnyerték vele, ekkor Széchenyi Pál volt a kormánynál, és továbbra is gyűltek a győzelmek a Kishamissal.
A második világháború azonban nagyon rossz hatással volt, hiszen mindkét parton németek, és szovjetek vertek tábort, és parancsba lett adva minden vízi jármű eltüntetése a föld színéről, és a Kishamis három testvére is ekkor veszett oda, de a hajógyári munkások eltökélték, megvédik ezt az ékkövet.
Ez annyit jelentett, hogy léket vágtak bele, rögzítették a tó mélyén Tihanynál, és elsüllyesztették, amíg biztonságossá nem vált a helyzet, ami 1945-ben el is érkezett, és a hajó újra szárazra került. Ekkor lett a neve a korhoz hűen Kronstadt, bár az újításra nem volt keret, így egy raktárban töltötte következő éveit.
A Tihanynál lévő kompátkelő építésének tervezése 1962-ben kezdődött el, és a Hajógyárba Szilvássy Zoltán is ekkor tért be, aki vízügyi mérnökként kereste kenyerét, és egyből észrevette a vitorlást, és még ebben az évben fel is újították, és Szilvássy valamint Vass Boldizsár váltotta egymást a kormánynál.
1956-tól kezdve újra Kishamis lett a gyöngyszem neve, és számos versenyen is szelhette a vizeket, de a két férfi között ellentétek merültek fel, hiszen sétavitorlázásra akarták csak használni a vitorlást, így a szakszervezet egy figyelmetlen pillanatban az egész legénységet a tóba lökte, akik éppen versenyre készültek. Boldizsár ekkor fordult a MEDOSZ-hoz, ezáltal megúszta a versenyekből való kivonást, és a még mindig gyorsnak nevezhető Kishamis továbbra is versenybe állhatott a győzelemért.
1970-ben szintén újítások estek a hajón, de az oroszok egy éjszaka a hajónak szánt fát kicserélték, így a rosszabb minőség miatt a hajó gombásodni kezdett, de a 70-es évek közepén műanyag borítást kapott korhadást megelőzőleg, de a mai napig ápolni kell lenolajjal a fát.
1996-tól Hrehuss György a hajó kapitánya, mind a mai napig, és a vitorlás legénysége 13 főt számlál, és bár Kékszalagot még nem nyertek, de nem egyszer kaptak második, illetve harmadik helyezést, ami szintén tiszteletre méltó egy ilyen idős hajó esetében.
Éppen ezért fontos, hogy a Kishamist vigyázzuk, és őrizzük, hiszen a balatoni vitorlástörténelem egyik „nagyja” a maga 120 évével, és mára már igazi legenda lett belőle.