Télen a tenger egészen más élményt kínál azoknak, akik nem félnek a hidegben is kimerészkedni a nyílt vízre. A nap alacsonyan szeli át az eget, a főszezonban nyüzsgő vitorlás útvonalak pedig szinte teljesen kiürülnek, és ilyenkor még a parti fogadókba is kellemesebb betérni egy forró italra. Azonban télen az időjárás éppen olyan kiszámíthatatlan lehet, mint az enyhébb szezonokban, és sajátos kihívásokat állít a tengerészek elé. Azonban kellő előkészülettel, és egy jól felszerelt hajóval télen sem kell elmondanod a vitorlázásról! Az alábbi útmutatóval pontosan ebben szeretnénk segíteni!
Téli vitorlázás: Az előkészületek
Biztosítás és kikötőhely
Több biztosító is ragaszkodik hozzá, hogy ügyfeleik télen a kikötőkben tárolják vitorlásaikat. Ha a te esetedben is ez a helyzet, akkor érdemes valamilyen olcsóbb téli kikötőhelyet szerezni erre az időszakra. Nézz utána, hogy mikor ellenőrizték utoljára a rögzítést és kétszer is vizsgáld meg alaposan a kikötőköteleket (és az azokhoz tartozó eszközöket), különösen szeles idők után.
Szükség esetén a tavaszi vízre szállás előtt újra „előveheted” vitorlásodat, hogy alaposan letisztítsd, és lekezeld némi lerakódásgátlóval. Néhány vitorlástulajdonos két dagály között is lecsutakolja hajóját, majd néhány nappal később használ lerakódásgátlót rajta, lehetőleg meleg, száraz, szellős időben.
Felszerelés
Az autópilóta segíthet, hogy ne kelljen órákig a kormány mellett fagyoskodnod. A hosszabb utakra érdemes szélkakasos kormányrendszert használni, ami a szél alapján irányítja a hajót, nem pedig az iránytű szerint. Ez segíthet elkerülni az esetleges hirtelen széllükésekből adódó borulásos baleseteket.
Továbbá, tekintve hogy télen a nappali látási viszonyok is rosszabbak lehetnek a köd miatt, és a nappalok is rövidebbek (a ködös éjszakákról nem is beszélve), a radaros navigációs rendszerek életmentők lehetnek a fedélzeten.
Akkumulátorok
A dízelmotorokat nehezebb beindítani télen, ezért érdemes mindig ügyelni rá, hogy az akkumulátorok fel legyenek töltve – akár egy napkollektorral, akár időnkénti manuális újratöltéssel.
Motorok
Fontos észben tartani, hogy nem minden kikötő kínál működik üzemanyagtöltő-állomásként télen, ezért jóval előre gondold át, hogy hogy fogod megoldani az utánpótlást. Érdemes mindig tele tölteni a tartályokat, mert így kisebb felületen csapódhat le a pára azok falán (ami vízlerakódáshoz vezethet).
Vannak olyan üzemanyag-adalékok, amelyek segíthetnek megelőzni ezt. A tengervíz -5°-nál fagy meg, szóval valószínűleg nem kell attól félned, hogy a motor nyers vízhűtése bejegesedne.
Azonban ha brakkvízes kikötőre leltél, akkor ennek fennáll a veszélye. Ha tehát hideg időt jósolnak, akkor ne felejtsd el megfelelő mennyiségű fagyállóval felönteni a hűtővizet.
Strapabíró vitorla-szett
Télen a levegő hidegebb, amitől sűrűbb is, és a szél is erősebb ilyenkor. Fontos, hogy vitorláid bírják a gyűrődést, nehogy meglepetés érjen egy átlagosnak tűnő nap kellős közepén a nyílt tengeren. Még egy viharvitorla sem feltétlenül túlzás bizonyos területeken.
Ágynemű
A párnákat és takarókat tárold vákuumtáskákban. Ezek olcsón beszerezhetők, és a levegőt könnyedén kiszívhatod belőlük egy kisebb porszívóval is, vagy akár a fedélzeti pumpa segítségével. Más táskákból egyszerűen ki lehet passzírozni a levegőt összegöngyölítés közben.
Ha inkább hálózsákban aludnál, válassz 4 vagy 5 szezonos opciót.
Fedélzet és pontonhidak
Nem kellemes már a hajóra szálláskor orra esni és megsebesülni (vagy még rosszabb: a jeges vízbe pottyanni), ezért alaposan súrold le vitorlásod algás pontonhídjait valamilyen fedélzettisztítóval, majd egy kis sós vízzel. Ha a fedélzet jegesedik egy vödör sós víz és egy kefe oldhatja meg a problémát.
Útiterv
Érdemes magasnyomású időjárási rendszereket keresni, amik higgadt, napos körülményeket hoznak. Ne légy túl nagyravágyó – légy kétszer olyan szigorú a „jó idő” definíciójával, mint nyáron. Továbbá jó, ha van egy előre kitervelt útvonalad, lehetőleg egy ismert vitorlás vonalon, ahol még a korai szürkületben is kiismered magad, amíg nem találsz egy kikötőt.
Téli vitorlázás: A fedélzeten
Réteges öltözködés
Habár az ember logikusan vastag, dús öltözéket viselne télen, még ilyenkor is a vékonyabb rétegű öltözékek a legideálisabbak, mert több meleg levegőt tartanak a test közelében. Ajánlott egy jó minőségű alsó rétegbe befektetni (a merino gyapjú például jól szigetel, mégsem fojtogató). Középső rétegnek egy overall több meleget kínál, mint a hagyományos gyapjú.
Ezekre jöhet egy élénk, világos színű esőkabát, ami feltűnőbb a szürke, ködös időben, mint a kék ruhadarabok.
A modern esőkabátokban már nincsenek olyan gyapjúbélések, amik magukba szívják a vizet, és a külső rétegük sem olyan nagydarab, mint a régebbieknek. Egy jó minőségű esőkabát tartós, könnyű, jobban, és ellenáll a víznek.
A kéz melegen tartása
A vastag, vízálló thermal kesztyűk jók a hosszabb utakra, habár megnehezíthetik az aprólékos kézmozdulatokat igénylő feladatokat a fedélzeten (vitorlaigazítás, csomókötés, stb.) A száraz kezek melegebbek, mint a nedvesek, szóval mindenképpen igyekezz a köteleket is szárazon tartani. Ha ujjatlan kesztyűkben szeretsz inkább dolgozni, akkor húzz alájuk egy pár gumikesztyűt.
Ha már kezdenek kihűlni a kezeid, akkor a levegővel aktiválható kézmelegítők sokat segíthetnek.
A fej melegen tartása
A test által termelt hő több mint 70%-a a fejen keresztül távozik (azaz veszik el), szóval valamilyen sapkára mindenképpen szükséged lesz.
Ne feledkezz meg a szemvédelemről sem – egy jó pár napszemüveg lehetővé teszi, hogy még a télen alacsonyan járó nappal szemben se kelljen hunyorognod, ami előnyös, ha kormányoznod kell (vagy bármi mást csinálnod a fedélzeten).
A túlméretezett lencséjű szemüvegek, amik körbefogják az ember arcát különösen hasznosak lehetnek, mert több szögből is védenek. Ezeket egy gumis szíjjal erősítheted a fejedhez, hogy a hajlongás közben is biztosan a helyükön maradjanak.
Ellátmány
Mindig legyen kéznél egy kis kávé egy jó minőségű termoszban – szó szerint kéznél, hogy ne kelljen külön keresgélni. Egy másik termoszba forró vizet öntve jó néhány óráig melegen tarthatsz egy maréknyi virslit a fedélzeten (csak nehogy összekeverd a kávéssal). Nem árt, ha van egy fedélzeti mikró is, amiben néhány erre alkalmas készételt fel lehet melegíteni.
A hűtőt télen lényegében ki is húzhatod, hogy ne terhelje az akkumulátort.
Párnák a pilótafülkébe
A hideg kezeknél csak egy hideg hátsórész a kellemetlenebb (és még fel is lehet fázni tőle), szóval szerezz néhány vastag, puha párnát, amiken megpihenhetsz. Vannak olyan fedélzeti párnák, amiket kifejezetten vízálló külsővel vonnak be. Ezek mindig jó, ha ott vannak valahol a hajón.
Mit lehet tenni a pára lecsapódása ellen?
A pára lecsapódása elkerülhetetlen egy hajón a téli hónapok során. Ilyenkor az a kevés meleg levegő is temérdek hideg felületet talál a lecsapódáshoz, ami penészesedést okozhat.
Egy nem hűtött hajón érdemes kinyitni az ablakokat és szellőzőket, hogy a belső hőmérséklet megegyezzen a külsővel. Ha fűtöd valamivel a vitorlást, akkor is ki kell nyitnod néha ezeket, hogy a párás levegő távozhasson.
Természetesen használhatsz párátlanítót is – elektromost, ha teheted. Egy sima kondenzációs kialakítású párátlanító csak akkor működik hatékonyan, ha a levegő hőmérséklete kellően meleg körülötte.
A kabin melegítése
Az időjárás nappal talán nem követeli meg a hajó fűtését, de éjszakánként a hőmérséklet kellemetlen mélységekbe zuhanhat, különösen magas nyomású területeken, tiszta égbolt alatt. Ha szeretnél ilyen helyzetben is kényelmesen utazni, akkor több opciód is van.
Ha van valamilyen áramforrásod, akkor egy melegítő ventilátor hamar kellemes hőmérsékletet varázsol a kabinba, de amint kikapcsolod, a meleg egyből el is illan, ráadásul működés közben elég erőteljesen meríti az akkumulátort is.
Opciók még a gáz-, vagy dízelfűtés, de ezek is ventilátorokkal oldják meg a levegő mozgatását, ami megint csak mérsékelt áramfogyasztást jelent.
A propán/bután fűtőmegoldások meleg levegőt fújnak, és a kikötőkben hozzá lehet kapcsolni őket a szárazföldi áramforrásokhoz. Az olajos radiátorokat éjszaka is bekapcsolva hagyhatod, és ezzel nem csak a hideget tarthatod távol, de a lecsapódást is megelőzheted, ha kellően szellőzteted a melegített teret.
A nyílt vízen számos hagyományos kályha-típusú fűtőtest alkalmazható, amelyek gázzal, dízellel, és parafinnal működnek. Azonban ügyelned kell rá, hogy az olyan veszélyes gázokat, mint a szén-monoxid kivezesd egy kéményen keresztül a hajóból.
Bármilyen megoldást is használsz, szerezz egy jól működő fedélzeti szénmonoxid-mérőt!