Óriási siker: a magyar gyártó, a Flaar legújabb tervezésű vitorlását az Év Európai Yachtja díjra jelölték, ekkora sikert nemhogy magyar, de egyetlen régiós hajócég sem tud felmutatni.
Már gyerekkoromban azzal álmodtam, hogy hajókat fogok tervezni
Persze, szinte minden gyerek pontosan tudja, hogy mi lesz, ha nagy lesz, de Déry Attila, a paloznaki Flaar hajóépítő cég társtulajdonosa leszegett fejjel ragaszkodott a döntéséhez, és tényleg hajótervező lett. Mostanáig a kompozitszakértő Mezey Zoltánnal közös cégük “kezei közül” hozzávetőleg 60 hajó került ki. Idén nyáron meg elérte őket az Év Európai Yachtja díjra jelölés, amivel az európai hajótervező-elitbe, a legnagyobb nevek közé került az alig több mint 10 éve igazi sufniműhelyként gründolt cég.
Sikertörténet a hajóépítésben
A jelölő német Yacht magazin szakértője, Michael Good két éve tesztelte egy modelljüket a Balatonon, és a düsseldorfi hajókiállításon is találkoztak már. Amikor a Budapest Boat Show előtt Mezey Zoltán az új Flaar M 37-es beharangozóját feltette a Facebookra, a szakember kért pár információt, és írtak az új hajóról néhány sort a magazinban. Pár hónappal később aztán érkezett egy e-mail a magazintól, hogy jelölnék őket a díjra, de ehhez vállalni kellett, hogy szeptemberben a franciaországi Le Rochelles-be, vagy októberben Barcelonába viszik a hajót tesztelésre. “Így aztán október közepén felpakoltuk az eddig egyetlen elkészült Flaar M 37-es hajót (építő: Média & Marketing Kft.) és elindultunk vele Barcelonába” – mondta a társtulajdonos Mezey. Hogy elnyerték-e a díjat, az 2018 januárjában derül majd ki Düsseldorfban.
Régót érdeli a vitorlázás és a víz Déry Attilát
A családunknak Tihanyban, 30 méterre a víztől volt nyaralója, a testvéreimmel mindig építettünk valamit, ami halad a vízen, kézenfekvő volt, hogy előbb vagy utóbb beköszön a hajótervezés – magyarázza eltökéltségét Déry Attila. A mérnök felmenők sokat tettek hozzá, hogy a vitorlázás fizikáját nagyon hamar megértette, és már középiskolás korában bejárt a műszaki egyetemre is olyan előadásokra, amikről azt gondolta, hasznosak lehetnek számára. Aztán nekikezdett a Közlekedésmérnöki Karnak, de 2 év után mégis kiugrott, és 2004-ben átigazolt az akkor már nagyon ismert és csúcstechnológiával dolgozó Pauger Kft.-hez. Ez a lépése mindent el is döntött.
Mindig is a vitorlások érdekelték a legjobban
“Azt már a gimis idők alatt is sejtettem, hogy ami engem igazán érdekel, azt itthon nem tanítják.” Az akkor már a 3D-s számítógépes tervezést is alkalmazó Déryt ugyanis kompozit vitorlás versenyhajók tervezése, fejlesztése és gyártása érdekelte, az egyetemen azonban elsősorban a fémszerkezetű kereskedelmi hajók tervezésének voltak komoly hagyományai.
A Paugerhez szinte az utcáról csengetett be, két hónappal később pedig már vízre tettek egy hajót, aminek az alapkoncepcióját ő hozta, és a Szamuráj Jacknek elnevezett versenygép rögtön ezután második helyezett lett a Kékszalag vitorlásversenyen.
Már voltak saját hajó terveim, azokat vittem, bementem, és csaptam is fel a laptopomat
Szerencséje volt, a cégvezető tulajdonos Paulovits Dénessel azonnal megtalálták a közös hangot. A Paugernél töltött szűk három év alatt igazán nagy projektekben vett részt, közöttük Fa Nándor 8mPro hajójának tervezésében is részt vállalt: ez egy 8 méteres hajó, amit a balatoni egyszemélyes versenyekre terveztek. Ennek folyományaként már Flaar színekben Fa Nándor Spirit of Hungary nevű hajójának – amivel 2016/17-ben a kikötés nélküli földkerülő versenyen, a Vendée Globe-on nyolcadik lett – is társtervezője volt.
A Kékszalag-siker előzményeként az egyetemről kiugorva a családi kertben egyedül nekifogott egy 6 méteres kis vitorlás építésének kompozitból. Az Atlanti-óceánt átszelő Mini-Transat versenyre épített hajók terve inspirálta, de míg azok óceánra szabott hajók, addig Attila egy igazi tavi hajót alkotott.
Mi is az Év Európai Yachtja díj?
A díjat 2002-ben osztották ki először, eredetileg három vezető európai hajósmagazin indította, de ma már 12 ország szaklapjai alkotják a zsűrit. Összesen 5 kategóriában hirdetnek győztest, korábban kategóriánként 5 hajó versenyzett, most először csak 3 jelölt közül választanak.
A Flaar M 37-es hajóját a speciális hajók kategóriájában jelölte a német Yacht magazin. A kategóriában az egyszemélyes kikötés nélküli földkerülő verseny (Vendée Globe, amin a magyar Fa Nándor háromszor is részt vett, legutóbb 2016/17-ben) mezőnyében több hajót is tervező VPLP iroda Figaro 3-asával , valamint a DNA Performance TF-10 típusú, holland tervezésű szárnyas trimaránnal (háromtestű hajó) versenyez a Flaar hajója.
Forrás: HVG.hu