Semmi sem ronthatja el jobban az éttermi élményt, mint egy rosszul elkészített étlap. Lehet bármennyire jó az éttermed reklámja, az étterem marketing étlap nélkül nem sokat ér. Gondolj csak bele: ha az étlapodat nehéz elolvasni vagy megérteni, akkor a vendégek tucatnyi kérdést tesznek fel az étellel kapcsolatban, ami lelassítja a pincéreidet, és megakadályozza őket abban, hogy minden egyéb feladatukat elvégezzék, vagy ami még rosszabb – felesleges gyaloglásra készteti őket az éttermedben. Ez azonban könnyen elkerülhető, ha az étlap kialakítása világos, jól megtervezett és csábító módon van bemutatva.
Íme öt olyan elem, amelyekkel az étlapodnak rendelkeznie kell ahhoz, hogy megállja a helyét:
1. OLVASHATÓSÁG
A menü talán legfontosabb szempontja az általános olvashatóság. Használj könnyen olvasható betűtípusokat – de semmi olyan túl stilizált betűt, amely olvasási nehézségeket okozhatna. Ne felejts el olyan betűszínt is használni, amely kontrasztban van a háttérrel, így kiugrik az oldalról.
A tartalom tekintetében használj élénk és vonzó nyelvezetet, de ne írj túl sokat, különben zsúfolt lesz az étlapod. Legyen tömör. Végül is nem szeretnéd, ha vendégeid minden idejüket csak az étlap olvasásával töltenék!
2. CSÁBÍTÁS
Nem az étlap szövege az egyetlen módja annak, hogy ételeid étvágygerjesztőek legyenek. A fotók is sokat elárulnak a menü tételeiről, így minden képnek hívogatónak és finomnak kell lennie. Ne használj gyenge megvilágítású vagy hanyagul összerakott ételeket – legyen fontos a fényképezési folyamat során, hogy a képek mindig csábítóak legyenek és fogyasztásra késznek tűnjenek.
A csábító képek azonban nem állnak meg a fényképeknél. Az étlap kialakításának barátságosnak kell lennie, és összhangban kell lennie a témával. Válassz olyan színsémát, amelyben csak néhány fő szín szerepel, és ne próbálj túl sok különböző árnyalatot használni, mert ez csak elvonja a figyelmet a tervezésről és feszültséget kelt. Ne felejts el szegélyeket vagy más grafikai elemeket hozzáadni a menüoldalak összekapcsolásához.
3. VÁLTOZATOSSÁG
Bár ez inkább a menüelemekre vonatkozik, mint a kialakítására, mégis fontos tényező. Az emberek szeretnek sokféle lehetőséget látni (az ételeket és az árakat egyaránt), ezért legyen némi változatosság az étlapon – nem túl nagy mennyiségben, de eléggé ahhoz, hogy sokféle ízlést megszólítson. Adj hozzá néhány szezonális terméket is a választáshoz. Semmi sem keltheti fel jobban az emberek érdeklődését, mint a „csak korlátozott ideig” kötött üzlet!
4. MÁRKAÉPÍTÉS
Néha fontos emlékeztetni az embereket, hogy kivel van dolguk. Tartsd a márkádat elől és középen úgy, hogy logódat vagy nevedet a menü első oldalán helyezed el. Használhatsz más márkaelemeket is, például egyedi betűtípust vagy színsémát, feltéve, hogy ezek mind konzisztensek a menüben. Az ötlet az, hogy egyedi atmoszférát teremts, és ehhez hozzájárulhat az étlapod is, ha hagyod, hogy a márkahangoddal és jellegzetes vonásaiddal megszólaljon.
5. SZERVEZETTSÉG
Rendezd étlapodat szekciók alapján (pl. Előételek, Italok, Ebédek stb.), hogy logikus legyen, és ügyfeleidnek ne okozzon gondot, hogy megtalálják, amit keresnek. Ismétlem, minél kevesebb időt töltenek az étlapon, annál több idejük van enni és élvezni az ételt, és annál jobb benyomást kelt számukra az étterem.