Vitorlázó Európa-bajnokság a Balatonon 15 ország 60 résztvevő egységével.
Az Erste Private Banking Dragon EB az idei évad legrangosabb nemzetközi vitorlás versenye a Balatonon.
ERSTE PRIVATE BANKING
DRAGON EURÓPA-BAJNOKSÁG
BALATONKENESE
2010. JÚNIUS 5-12.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ
Budapest, 2010. június 1.
Kállay András, igazgató
Erste Private Banking
Wossala György, elnök
Európai Vitorlás Szövetség
Litkey Farkas, versenyvezető
Kenese Marina-Port VSE
Náray Vilmos, versenyigazgató
Magyar Dragon Szövetség
Detre Szabolcs, versenyző (HUN 53 „Jampec”)
olimpiai bronzérmes vitorlázó
Vobeczky Zoltán
sajtófőnök
Balatonkenese, 2010. június 1. – A világ egyik legnépszerűbb vitorlás hajóosztálya idén a „magyar tengeren” rendezi meg Európa-bajnokságát. Június 5-11. között 15 ország 60 vitorlása vesz részt a dragon hajóosztály kontinensviadalán, amelynek a Marina-Port kikötő ad otthont Balatonkenesén. Az EB magyarországi megrendezése a magyar vitorlás sport komoly sportdiplomáciai sikere, amelyhez névadó szponzorként az Erste Private Banking nyújtott támogatást. A dragon Európa-bajnokság a dinamikusan fejlődő magyar vitorlázás idei évének legrangosabb nemzetközi eseménye a Balatonon – jelentették be az esemény szervezői keddi sajtótájékoztatójukon.
A „nemzetközi dragon hét” már június 1-jén megkezdődik, ekkor zajlik ugyanis a felkészülési versenynek tekinthető magyar bajnokság. Ezen a mintegy húsz magyar résztvevő mellett további 20-25 külföldi is ki akarja próbálni a Balaton hullámait és széljárását. Az Európa-bajnokságon részt vevő hajók számát szigorú kvóták határozzák meg, a legtöbb résztvevő Oroszországból, Németországból és Nagy-Britanniából érkezik.
A Dragon EB megrendezését rendkívül hosszú előkészületi időszak előzte meg. A Magyar Dragon Szövetség (MDSZ) 2007-ben nyújtotta be a rendezésre vonatkozó pályázatát. A Nemzetközi Dragon Szövetség (IDA) évről évre megversenyezteti a különböző országok jelentkezését, s az észtoszági Tallin korábbi – nem túl sikeres – rendezését leszámítva először járult hozzá, hogy egy ilyen színvonalú versenyre Közép-Kelet-Európában kerüljön sor.
Magas elvárások – erős magyar rendezőcsapat és partnerek
„A nemzetközi szervezet komoly elvárásokat támasztott a kontinensviadal rendezésével kapcsolatban, ám a magyar szövetség szívós előkészületi munkájával, a vízi rendező gárda segítségével valamint az Erste Private Banking és néhány további partnerünk támogatásával sikerült megfelelni a feltételeknek” – mondta Náray Vilmos versenyigazgató, aki a szervező bizottság munkáját is irányította. A viadalt a Balaton legmodernebb és legkiválóbb infrastruktúrájával rendelkező kikötőjében, a Kenese Marina-Portban bonyolítják le. A létesítményt éppen ilyen típusú nagy regatták lebonyolítására hozták létre: a hajók elhelyezése mellett a kapcsolódó szállodában a külföldi versenyzők jó részének elhelyezése is megoldható. „Ugyancsak Balatonkenese mellett szólt, hogy a versenyrendezést Litkey Farkas, a Kenese Marina-Port VSE vezetője, az egyik legsikeresebb magyar vitorlázó, egykori olimpikon, kilencszeres Kékszalag-győztes vállalta” – hangsúlyozta Náray Vilmos.
„Versenyrendezési szempontból nagy kihívás ilyen fajsúlyos nemzetközi versenyt irányítani. Az osztály nemzetközi szervezetének részletes elvárásai vannak a rendezés formája, a hajók elhelyezése és a versenypálya vonatkozásában is, ám bízom abban, hogy a rutinos balatoni csapattal, amellyel most is együtt dolgozunk, sikerül ezeknek az elvárásoknak megfelelni” – mondta Litkey Farkas, a verseny felelős magyar rendezője.
Az Európa-bajnokság névadó támogatója az Erste Bank private banking üzletága, amelynek vezetője, Kállay András igazgató aláhúzta: „A dragon osztály egyesíti mindazokat az értékeket, amelyeket mi is magunkénak vallunk – teljesítmény, felelősségvállalás és kihívások. A hajóosztályt 2008 óta támogatjuk, hasznos és eredményes volt a közös munka, így nem lehetett kérdéses, hogy az Európa-bajnokság lebonyolításához is segítő kezet nyújtunk. Bízunk abban, hogy a kontinensviadal szép magyar sikerekkel zárul majd a vízen és a parton egyaránt.”
Esélyek és remények
Esélylatolgatásba kezdeni talán a június 5-én záruló magyar bajnokság után lenne érdemes, hiszen a nemzetközi élmezőny erőfelmérési valamint alkalmazkodási lehetőségnek tartja a magyar bajnokságot. Itt lesz a címvédő német Markus Wieser, aki már kétszer nyert Európa-bajnokságot az osztályban, s jelenleg az ukrán „Transbunker” csapat tagja. Markus többszörös világ- és Európa-bajnok különböző osztályokban, a Match Race világversenyek és az RC44 párharcok egyik sikeres szereplője, s az előző Amerika Kupa német csapatának (United Internet Team Germany) taktikusa volt.
Komoly esélyes a többszörös világ- és Európa-bajnoki érmes német Vincent Hoesch, aki már kétszer is megnyerte a magyar bajnokságot, így kiválóan ismeri a Kenese előtti szélviszonyokat. „Vinci” gyakran legénységként segít másokat a győzelemhez, ám a Balatonon maga ül majd a kormánynál. Egy másik hajóval két hete nyert egy nagy versenyt, így minden bizonnyal igen jó formában várja az Európa-bajnokságot.
Évről évre egyre jobb teljesítményt nyújt az orosz Anatolij Loginov, aki 2009-ben a nemzetközi dragon ranglista éllovasa volt, és a szakemberek véleménye szerint a balatonkenesei EB meglepetésembere lehet. Ám ugyanez állítható a dán Waldemar Bandolowskiról is, aki az 1976-os montreali és az 1980-as moszkvai olimpia aranyérmese volt a Soling hajóosztályban. A dán versenyző dragon osztályban 1987-ben nyert világbajnoki címet, ám azóta is folyamatosan ott van az osztály legjobbjai között. Titkos favoritnak számít az ugyancsak az ukrán „Transbunker” csapat tagjaként érkező dán Lars Hendriksen, aki 2006-ban nyert EB-aranyat, s az elmúlt évben második helyen végzett a Hollandiában rendezett világbajnokságon.
A magyar csapat is felkészülten várja a június 5-12. között megrendezendő Erste Private Banking Dragon Európa-bajnokságot. A mieink mellett szól a hazai pálya, amelynek előnyét kihasználva egy-két magyar hajónak sikerülhet beférkőznie a legjobb húsz egység közé. Az első tízbe kerülés már nagy bravúrnak számítana, erre talán a legkiegyensúlyozottabban szereplő Gömbös Lóránd vezette egységnek van a legnagyobb esélye, akik a tavalyi Európa-bajnokságon a 32. helyen végeztek. Esélyesnek mondható még a Lukáts Ákos kormányzásával rajtoló magyar egység, s meglepetéseket okozhat Kelemen Tamás irányította hajó is.
Detre Szabolcs, olimpiai bronzérmes magyar vitorlázó is indul az Európa-bajnokságon. Az egykori repülő hollandis, aki testvérével, Zsolttal az 1980-as olimpián érte el ezt a sikert, most a Gömbös Lóránt irányította „Jampec” nevű hajón tesz meg mindent az eredményes szereplésért. „Óriási lehetőség számunkra a hazai Európa-bajnokság. Mindezt nem csak azért mondom, mert több egységünk is megmutathatja, hogy mire képes a nagy nemzetközi mezőnyben, hanem azért is, mert egy jól szervezett verseny híre nagyon sok helyre eljut a világban. Elképesztően erősek az ellenfelek, rendkívül tapasztalt és felkészült vitorlázókkal kell majd megküzdenünk, de képesnek tartom arra a magyar egységeket, hogy komoly meglepetést okozzanak. Ehhez „csupán” a hazai víz előnyét kellene kihasználnunk. Büszkék lehetünk arra, hogy ennek a rendkívül magas szintű vitorlázótudást igénylő hajóosztálynak az Európa-bajnokságát Balatonkenesén rendezhetjük meg.” – mondta a magyar csapat egyik esélyese.
A verseny programja
Dragon Országos Bajnokság
június 1., kedd: Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 15.00-21.00
június 2., szerda: Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 09.00-21.00
június 3.,csütörtök: 09.00: ünnepélyes megnyitó és kormányosértekezlet.
Futamok*
június 4., péntek: Versenynap*
június 5., szombat: Utolsó versenynap és díjkiosztó* (Összesen 7 futam)
Dragon Európa-bajnokság
június 6., vasárnap:Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 08.00-12.00
14.00 Próbafutam
18.00 Ünnepélyes megnyitó
június 7-11.: Futamok (Összesen 7 futam, naponta 10.00-18.00 óra között)
június 11., péntek :18.00 óra: Eredményhirdetés
Nézőhajó és megtekintési lehetőség
A média számára Balatonkenesén a Hotel Marina-Portban helyszíni sajtóközpont áll rendelkezésre.
Kérjük, hogy részvételi szándékukat Vobeczky Zoltán sajtófőnöknél jelezni szíveskedjenek.
A futamok megtekintésére jelentkezés után médiahajót biztosítunk.
Külön köszönet szponzoraink támogatásáért!
Névadó támogató: Erste Private Banking
Technikai partner: Kenese Marina-Port
Főtámogatók: Koronás Cukor, MarinePool, MVM, Mavir, Novofer
Támogatók: Bahart, Balatonkenese önkormányzata, Siófoki Fürdőegylet, Árkossy Bútor, Fritz Sails, Jóhajó, Asso, Grand Marine és Prestige Boats
Médiatámogatók: Aqua, Hajó,Telesport, Porthole, sailing.hu, Vitorlázás, Yacht Magazin
HÁTTÉR
A dragon osztályról
Egy norvég tervező, Johan Anker álmodta meg 1929-ben ezt az alacsony palánkmagasságú, kis merülésű, és a balatoni ízlésnek talán kissé alulvitorlázott, cirkálóformájú hajót. Hogy valamit eltalált a viking-utód, azt jól példázza, hogy 2004-ben, az osztály 75. születésnapján a franciaországi St. Tropez városkában 260 (!) dragon állt a rajtvonalhoz, s a számos világ és olimpiai bajnok között az egyik hajó kormányánál ott ült az Amerika Kupák királya, Russel Coutts is.
A dragont eredetileg egy pályázatra tervezték, méghozzá a skandináv fiataloknak. A feltételek szerint biztonságos ugyanakkor fordulékony, jól kormányozható versenyhajót kellett tervezni. Ott fenn északon ugyancsak tud fújni a szél, a keskeny fjordokban és a szigetek között viszont nem nőnek túlzottan magasra a hullámok. Így napi túrázásra kiválóan alkalmas lett a dragon, amely az északi országokban villámgyorsan el is terjedt. 1948-ban a háromszemélyes kieler már az olimpia műsorán is szerepelt, s ott is maradt 1972-ig.
Akinek már volt kezében dragonkormány – s a mai nagyhajósok idősebb generációjának túlnyomó többsége ilyen – az tudja, hogy ez a sárkány nagyon kezes, megbízható, ugyanakkor rendkívül érzékeny jószág. Kis szélben nagy tömege – 26 négyzetméteres vitorlázatára kb. 2 tonna jut – miatt, minden mozdulatot kétszer is meg kell vele fontolni, ezért rendkívül izgalmas vele versenyezni. Nagy szélben rendkívül stabil, ki kell ülni, és szinte jolleszerűen vitorlázható. Mivel a hajó rendkívül finom beállítás-változtatásokra is érzékenyen reagál, s igen sokáig megőrzi versenyképességét, a mezőnyök rendkívül izgalmas taktikai csatákat és szoros versenyeket vívnak.
Nem véletlen tehát, hogy a nemzetközi mezőnyben világversenyeken nagy neveket is találunk. A "sárkány" még idősebb korban is könnyen megzabolázható, így szinte minden korosztály élvezi a versenyzést: ennek megfelelően sűrű is a mezőny a VB-ken, EB-ken vagy a hagyományosan 100 fős mezőnnyel startoló évente megrendezett Gold Cup-on.
Dragonok Magyarországon
Az első: „1” rajtszámú magyar „sárkányhajó” 1955-ben készült el. A „Triton” jónéhány felújításon átesve ma is vitorlázik. A hatvanas években az osztály nagyon népszerű volt a Balatonon, több hajóépítő műhelyben 1971-ig körülbelül harminc fából készült dragon épült. Azután lekerülve az olimpia műsoráról a hajóosztály lassú sorvadásnak indult, ami a kilencvenes évek közepéig tartott. Akkor kaptak kedvet újra a magyar vitorlázók a dragonnal való vitorlázáshoz, s szinte a semmiből kezdték újjáépíteni a flottát.
A Magyar Dragon Szövetség egyesület formában történő megalakulása 2005-ben óriási lendületet adott a flotta fejlődésének. Számos jó minőségű hajó érkezett az országba, s épült magyar műhelyben is korszerűnek számító dragon. Egyre többen kezdtek el versenyezni külföldi versenyeken, s a magyar bajnokságokon is rendszeresen indultak külföldi hajók. Mindez odáig vezetett, hogy 2010-ben már az 56-os sorszámú magyar dragont regisztrálta a szövetség, s ezekből a hajókból mintegy 30 ténylegesen rendszeresen vitorlázik, 20-25 pedig aktívan versenyez.
Nagyon fontos volt, hogy tehetséges, a fiatalabb korosztályt képviselő versenyzők is kedvet kaptak a dragonnal való vitorlázáshoz. Így a küzdelmek egyre élesebbek lettek, s a magyar mezőny kezdett közeledni az európai élvonalhoz. Mindez megalapozta a Magyar Dragon Szövetség vezetőségének szándékát, hogy megpályázza egy Európa-bajnokság megrendezését a Balatonon.
Milyen is egy dragonverseny?
A dragonversenyeket mindenütt a világon bójákkal kitűzött pályákon vívják. A rajtvonalat a szélre merőlegesen tűzik ki, a hajók innen cirkálva (azaz cikkcakkban) közelítik meg a szélfelé kitűzött „cirkáló” bóját, majd hátszélvitorláikat felhúzva érkeznek vissza a rajtvonal közelében elhelyezett „szél alatti” bójához. Egy-egy futam – a pálya típusától függően – két vagy három ilyen körből áll. Egy verseny alatt a hajóknak általában 3-7 futamot kell teljesíteniük. A győztes az lesz, aki a futamok során a legkisebb „helyezési számot” szedi össze. Kisebb versenyeken a futamok egy-másfél, nagyobb versenyeken két-három óráig tartanak.
A jelentős versenyeken mindig azok győznek, akik képesek folyamatosan, különböző szélviszonyok közepette jó helyezéseket elérni, noha nem nyernek egy futamot sem. A nemzetközi dragonmezőny ma már minden évben – a Forma-1-hez hasonlóan – egyik helyről a másikra költözik, és ugyanazok a profi vitorlázók vesznek részt a világ különböző pontjain megrendezett 8-10 versenyen. Ezen fontos versenyek egyike minden évben az Európa-bajnokság illetve a kétévente megrendezett világbajnokság.
Helyszín | Arany | Ezüst | Bronz |
2001 Hornbæk(Dánia) | Germany Malte Philipp Torsten Imbeck Enver Adakan |
Germany Werner Fritz Dieter Schoen Andreas Huber |
Denmark Frank Eriksen |
2003 Hobart (Ausztrália) |
Chrisco (GER) Dieter Schön Vincent Hoesch Andreas Huber |
Australia Nick Rogers Leigh Behrens Peter Lilley |
Kirribilli II (AUS) David Graney Martin Graney Murray Jones |
2005 Neustadt (Németország) |
African Queen (DEN) Jorgen Schönherr Anders Kaempe Axel Waltersdorph |
Occasion (GER) Harm Müller-Spreer Markus Wieser Thomas Auracher |
HLL-Ariston (GER) Vincent Hoesch Harro Kniffka Max Scheibmair |
2007 Dun Laoghaire (Írország) |
Sinewave (GER) Tommy Müller Vincent Hoesch Max Sheibmayr |
Gaudium (SUI) Ulli Libor Stephan Hellriegel Frank Butzmann |
Rumours (GBR) Len Jones Claus Höj-Jensen Jamie Lea |
2009 (Hollandia) |
GBR Poul-Richard Höj-Jensen Theis Palm Lars Jensen |
UKR Lars Hendriksen Michael Hestbek Sergei Pugatchev |
Denmark Jörgen Schönherr Axel Waltersdorph Christian Videbaek |
Az előző évek Európa-bajnokai
2005 La Trinité, Franciaország Claus Höj-Jensen, Dánia
2006 Cowes, Nagy-Britannia Lars Hendriksen, Dánia
2007 Hanko, Finnország Markus Wieser, Németország
2008 Oslo, Norvégia M Logutenko, Oroszország
2009 St.-Tropez, Franciaország Markus Wieser, Ukrajna
2010 edigi versenyeinek legsikeresebbjei
Cascais, március 11-14:
1. Loginov, Kirilynk, Shalagin
2. Müller, Hoesch, Lipp
Palma de Mallorca, márc. 29-ápr. 2.
1. Loginov, Kirilynk, Shalagin
2. Monteiro, Brun, Hoesch,
3. Senatorov, Ivashintsov, Senatorov
Douarnenez, május 4-8.
1. Müller, Hoesch, Lipp,
1. Urvois, Chapalain, Rohart
1. Diederich, Beadsworth, Lea
Náray Vilmos
versenyigazgató