A DN a világon a legnépesebb jégvitorlás osztály. Hivatalos szervezete az IDNIYRA (Internationational DN Ice Yacht Racing Association) 9000 tagot számlál (5000 Észak Amerikában és 4000 Európában) és több mint 20 országban van tag szervezete. A DN elnevezést a Detroit News újság után kapta, amely 1937-ben egy pályázatot írt ki egy könnyen otthon megépíthető, könnyen szállítható és gyorsan összeszerelhető “one-design” jégvitorlás tervezésére.
A DN Jégvitorlásról
Vitorla felület: 60 négyzetláb (5,6 négyzetméter)
Hossz: 12 láb (3,6 méter)
Test szélessége: 21 hüvelyk (0,5 méter)
Árbóc hossza: 16 láb (4,8 méter)
Híd hossza: 8 láb (2,4 méter)
Korcsolák száma: 3 (1 kormány korcsolya, 2 oldal korcsolya)
Test anyaga:fa
Súly: kb 50 kg
Elérhető sebesség: a szélsebesség 3-5-szöröse
Nagyobb nézetért kattints a képre
Az IDNIYRA (Nemzetközi DN Jégvitorlás Versenyszövetség) korai története
A Szövetség gondolata 1953-ban született meg Detroiti Jégvitorlás Klub rendezésében lebonyolított versenyen. 1954-re már készen állt az Alapszabály és az Általános Versenyszabályzat, megválasztották az első tisztségviselőket. Az IDNIYRA hivatalos formában Michigan államban 1962-ben lett bejegyezve Közhasznú társaságként.
Az IDNIYRA alapvető céljaként az alábbiakat jelölte meg:
"To promote, protect and perpetuate DN one design iceboating, to advance the art and skill of the DN ice yacht construction and sailing as well as the future development of the DN class ice yacht and the sport of ice yachting on all the hard waters of the world. "
Az IDNIYRA-nak két szervezete van – az észak amerikai és az európai. Ezen a szervezetek hivatalos honlapjai a www.idniyra.org és a www.icesailing.org
Az Arany Kupa (Gold Cup) / Világbajnokság
Az Arany Kupa DN Világbajnokságot felváltva rendezik az egyik évben, Észak-Amerikában a másik évben Európában. A legnevesebb versenyként tartják számon a jégvitorlás versenyek között. A Világbajnokság szabályait az 1972-es svédországi Európa-bajnokság ideje alatt fektették le, majd az első VB-t 1973-ban rendezték az észak-amerikai Gull tavon. Magyarországon 2004-ben rendezhettünk Világbajnokságot a Balatonon. Keszthely-Gyenesdiás körzetében találtunk megfelelő jeget az esemény lebonyolításához. Mind a VB-k, mind pedig a kontinens bajnokságok jelentős számú jégvitorlázót mozgatnak meg. Az indulók száma 200 körüli. Az indulókat általában 4 flottába osztják (Arany, Ezüst, Bronz és Alumínium) a nemzetközi rangsor szerint. A rangsorolás az elmúlt két év VB-n, vagy kontinensbajnokságon elért legjobb eredmény alapján történik és a legjobb 300 jégvitorlázót tartják számon.
A Magyar nemzeti flottából az alábbi versenyzők értek el nemzetközi besorolást:
Hamrák Péter 9.
Weöres Szabolcs 18.
Hegyi Márton 36.
Stubits Dávid 49.
legifj. Pataki Attila 52:
ifj. Pataki Attila 61.
Jégvitorlázás Magyarországon
A Balatonon már a XIX. században is jégvitorláztak, de sportszerűen csak a múlt század 50-es éveiben terjedtek el a jégvitorlások. Ekkor jelentős versenyeket rendeztek a Monotype 15 típusú két személyes jégvitorlások részére, melyeken közel húsz egység állt rajthoz. A DN típusú jégvitorlások a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején kezdtek elterjedni Magyarországon. Több lelkes jégvitorlázó otthon, saját maga készítette el első DN-jét. 1999-ben megalakítottuk a Magyar DN Jégvitorlás Osztályszövetséget, majd 2001-ben beléptünk az IDNIYRA európai szervezetébe és 2004-ben már VB-t is rendeztünk.
DN Jégvitorlás MB 2011
Sajnos a megváltozott időjárási körülmények miatt nem minden évben sikerül megrendezni a DN Magyar Bajnokságot, de hosszú kihagyás után 2010-ben sikeres bajnokságot rendeztünk a Fertő-tó jegén, majd 2011 január 8-9-re meghirdettük az OB-t. Már a hét közepén megjelentek a jégvitorlázók Balatonfüreden. A bázisunk a BYC-ben volt és jó jégen, jó edzéseket tartottunk szerda és péntek között.
Az OB-ra 23 versenyző nevezett, melyben négy osztrák és két cseh versenyző is volt. Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk. Szombaton teljes szélcsend volt, amikor megmozdult a levegő, akkor sem alakult ki határozott irányú szél. Végül a nap végén sikerült kitűznünk a pályát és gyenge, leálló szélben egy futamot tudtunk teljesíteni.
Másnap szél tekintetében egy kissé jobban el voltunk eresztve, de sűrű köd szállt le a tó fölé. Ugyan nem volt vastag a köd párna, de sehogyan sem akart feloszlani. A látótávolság az 50 m-t sem érte el, így du. 2 órakor kénytelenek voltunk feladni a versenyt. Egy érvényes futamunk van – az érvényes OB-hoz három kell. Reméljük, hogy a szezonban még lehetőségünk nyílik a hiányzó két futam – vagy több – lebonyolítására.
Pataki Attila Tollából