Átalakulóban a világ, az új eszmék pedig előbb-utóbb minden területet utolérnek. Nem kivétel ez alól a vitorlázás sem, amely az inkluzivitás egy új fejezetébe lépett az utóbbi idők során. A jelenségről Bianca Cookot, a Volvo Ocean Race egyetlen Új-Zélandi női hajósát (Turn the Tide on Plastic) kérdezték. Válaszai a következők voltak.
Mennyire volt fontos, hogy az új versenyben minden legénységnek legyenek női tagjai?
Nagyon fontos, nem csak a verseny, hanem a vitorlázó nők szempontjából is. A verseny előtt nem minden kapitány tartotta igazán jó ötletnek. De bebizonyítottuk, hogy éppen olyan erősek is tudunk lenni, mint a srácok és jól jött néhány extra segítő kész a fedélzeten. Ez azt is jelenti, hogy az esemény történetében most először lesz majd nő is a nyertesek között. Még mindig egy férfiak által uralt sportról van szó, de azt hiszem, hogy kezdjük megváltoztatni az emberek véleményét.
Milyen érzés vegyes csapatban élni és dolgozni?
Szerintem a vegyes csapat nagyon is bevált. Minden versenyemen (leszámítva néhány női versenyt) vegyes csapatban voltam. Nem tudom elképzelni, hogy valaha is végigvitorlázzam a világot egy teljesen női csapatban. Sokkal szívesebben dolgozom kevert csapatban – egyszerűbb. Ha úgy érzed, hogy valamit ki kell mondanod, nem értelmezik félre. Mindannyian kivesszük a részünket a munkából nincs alá- és fölérendeltség. Jó lenne, ha később egyáltalán nem is kötnék ezt szabályok, és nem női tengerészeknek, hanem simán csak tengerészeknek tekintenének minket.
Úgy érzi, hogy más fiatal nőket is inspirálhat majd, hogy vegyenek részt a világkörüli versenyben?
Hihetetlen, hogy hány fiatal lány jön oda hozzám a kikötőkben, hogy megkérdezzék, hogyan vághatnának ők is bele. Mindannyian komoly vitorlás háttérrel rendelkezünk – vannak köztünk olimpikonok, America’s Cup és offshore vitorlázók is. A legjobb tippem a fiatal nőknek az, hogy szerezzenek képesítést és töltsenek rengeteg időt a tengeren. Vágjatok bele!
A vitorlázás története messzire nyúlik vissza
Az első dokumentált vitorlásversenyt 1661 szeptemberében rendezték, II. Károly angol király versenyre hívta ki a yorki herceget, a Temzén Greenwich és Gravesend közötti 23 mérföldes versenyt az angol király nyerte. A sportvitorlázás a 19. század végén vált népszerű sporttá. Angliából elterjedt sportvitorlázásnak királyi követője volt I. Péter orosz cár és I. Frigyes porosz király is. Nagy Péter 1718-ban alapította az első orosz vitorlásklubot és 141 jachtot ajándékozott a klub tagjainak. A gőzhajók megjelenésével az addigi árú- és utasszállító nagy vitorlások eltűntek a tengerekről és a kisebb vitorlásokat hobbi és sport célokra kezdték használni a tengerpartokon és a tavakon. Épp ezek a változások adtak újabb lendületet a vitorlások gyors fejlődésének. Az 1900. évi nyári olimpiai játékokon még 20 méteres és 40 tonnás hajók is versenyeztek. Az olimpiák egyik legtöbb változása ép a vitorlázásban történt, a nagy hajókat felváltották a egyre kisebb és gyorsabb járművek.