A vitorlázás egy külön világ, amelynek megvannak a saját szakszavai. Amikor két tengerész beszélget, egy kívülállónak úgy tűnhet, mintha egészen más nyelven kommunikálnának egymással. Ha érdekel a hajók világa, vagy csak egy gyors áttekintést szeretnél a legalapvetőbb vitorlás kifejezésekről, akkor az alábbiakban megtalálod őket. A szavak (angol) alakját is feltüntettük, hiszen egyes útmutatókban nem magyarul használják őket.
1. Tat (aft): A tat a hajó hátulsó vége. Ha valami a tatnál helyezkedik el, akkor azt hátul, a hajó faránál kell keresni.
2. Orr (bow): Az orr a hajó elülső vége. Ez határozza meg a hajó irányát, és hogy mit tekintünk a hajó jobb és bal oldalának.
3. Bal oldal (port): A hajó bal oldalát mindig az orr iránya határozza meg. Ha valaki a fedélzeten áll, és a hajó orra felé fordul, akkor a balján lesz a hajó bal oldala.
4. Jobb oldal (starboard): Akárcsak a bal oldalt, a hajó jobb oldalát is az orr iránya határozza meg.
5. Lee oldal (leeward): A hajó szél alatti oldala, vagyis a széliránnyal ellentétes oldal.
6. Luv oldal (windward): A hajó szél feletti oldala, vagyis az az oldal, ahonnan a szél fúj.
7. Bum (boom): Az a vízszintes rúd, amely az árbóc alsó részéhez rögzül, és a vitorla alsó élét tartja.
8. Kormánylapát (rudder): A kormánylapát a hajótest alatt helyezkedik el – egy lapos, fából, fémből vagy üvegszálból készült szerkezet, amely a hajó irányát szabályozza. A nagyobb hajókon egy kormánykerékkel lehet irányítani a kormánylapátot, míg kisebb hajókon egy egyszerűbb kormánymechanizmussal lehet közvetlenül beállítani annak szögét.
9. Fordulás (tacking): Csapásváltás a szél felé. A fordulás célja, hogy a szél a hajó másik oldalát érje.
10. Halzolás (jibing): Csapásváltás a széltől elfelé. Hasonlóképpen a forduláshoz, a halzolás célja szintén az, hogy a szél a hajó másik oldalát érje.