Ilyet még te sem láttál, videón a világ legfurcsább hajója!

VN, NA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Hajót már biztos mindenki látott, ha mást nem legalább a Titanicot, de ilyet szerintem még nem sokan. Hogy miért éppen a Titaniccal példálóztam, a videó megnézése után biztosan mindenkinek egyértelmű lesz! De segítek egy kicsit, a RP FLIP, azaz a Reserach Platform FLoating Instrument Platform egy nagyon különleges kutatóhajó, ami képes vízszintes helyzetből, 90 fokban függőleges pozícióba fordulni, ami olyan látvány, mintha éppen süllyedne. Ugye te is kíváncsi lettél?

Az RP FLIP, azaz a függőleges kutatóhajó

Bár már több mint egy fél évszázada, 1962. június 22-én bocsájtották vízre az úszó monstrumot, sokan még mindig hitetlenkedve néznek rá, hogy mégis hogyan tudja végrehajtani ezt a bravúrt. A 108 méter hosszú, baseball ütő formájú hajó az amerikai haditengerészet tulajdona, eredetileg nukleáris célú kutatásokra fejlesztetté ki, de a mai napig különböző kutatásoknak megfelelő platformot biztosít. A hajót a The Gunderson Brothers Engineering Company építette, 1995-ben átesett egy kétmillió dolláros felújításon is. Személyzete 5 fő, de az elinduláshoz szükség van még legalább 11 kutatóra is. Kikötés nélkül akár egy egyhónapos küldetést is képes teljesíteni, ami rendkívül sok, és széleskörű kutatás elvégzését teszi lehetővé. A kutatók akár akusztikai méréseket is végezhetnek a hajóval, de tanulmányozhatják a légkört is, de természetesen tengerkutatást is végezhetnek, valmint mérhetik a levegő és az óceán kölcsönhatásait is a speciális kialakításnak köszönhetően.

Hogyan fordul meg a hajó?

De nézzük is azt, ami mindenkit érdekel, hogyan fordul meg mégis egy ekkor hajó függőlegesbe? A monumentális hajó, tényleg mintha éppen süllyedne, a hossztengelye körül fordul el, miközben 700 tonna tengervizet pumpál a nyélszerű végébe. Ugyanis a 108 méter hosszú hajó első 91 métere üreges, melyet vízzel fel lehet tölteni. A tömeg miatt pedig a vízzel teli rész a víz alá bukik, miközben a hajó hátsó része folyamatosan a vízfelszín felett marad, lehetővé téve a kutatók hatékonyabb munkáját. Bennem is felmerült a kérdés, hogy mennyire biztonságos ez, esetleg egy nagyobb hullám nem-e felborítja a hajót. Azonban a több mint 50 éve működő hajó történetében még nem volt erre példa, az alacsonyan lévő súlypont miatt a komolyabb hullámzásoknak is ellen képes állni, de arra is kidolgoztak már egy eljárást, hogy a tengerfenékhez rögzítsék a hajót. A különleges hajóban még a fedélzeten is ügyelni kellett arra, hogy minden 90 fokban forgatható, átalakítható lehessen.

Íme a videó a függőleges hajóról!


 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Hajótest hossza

A hajótest hossza a hajótest legnagyobb hosszúsága, a vízvonallal párhuzamosan mért...

Sajtótájékoztató helyszín

A tökéletes sajtótájékoztató helyszín olyan megfelelő technikai háttérrel rendelkezik,...

Route du Rhum

Route du Rhum vitorlás verseny történet A Route du Rhum egy transzatlanti, egykezes...

Stagreiter

Stagreiter - orrvitorlakapocs (=lovas)

Rolex Middle Sea Race

Rolex Middle Sea Race történet A Rolex Middle Sea Race egy klasszikus, magas presztizsű...