A Balaton, vagy ahogyan mi hívjuk a csodálatos magyar tenger sokunk kedvence. Nyaranta ellátogatunk ide, gyönyörködünk a szépségében, megpihenünk a partján, felfrissülünk hullámaiban, és átadjuk magunkat a csodálatos hangulatának. Azt gondoljuk, úgy ismerjük, mint a tenyerünket, pedig bizony sok olyan dolog van, amit lehet, hogy nem tudunk róla. Íme 5 érdekes dolog a Balatonról, amiről lehet, hogy te sem tudtál eddig.
Háromezer éves műkincsek is lapulhatnak a balatoni iszapban
Kutatók és búvárrégészek szerint értékes régi kincsek találhatók a Balatonban. Ezt a feltételezésüket pedig arra alapozzák, hogy 2005-ben Szántódnál egy feltehetőleg Krisztus előtt második századbéli faragott faoszlopot találtak, azt gondolják ennél sokkal régebbi, akár bronzkori leletek is lapulhatnak a tó fenekén. De akkor miért nem keresik meg? Benned is felmerül ez a kérdés? Sajnos a régészeti feltárás szárazföldön sem egyszerű, nemhogy a vízben. Pénzbeli forrás mellett többféle engedély is szükséges lenne a feltáráshoz, ehhez egyelőre nincsen elég kézzelfogható eredmény, tehát meg kell elégednünk néhány középkori hajómaradvánnyal, és kerámia darabbal.
A Balaton olyan mély, hogy egy felhőkarcolót is ellepne
Neked is megvan a pillanat amikor hatalmas levegővételek kíséretével a lábujjaidat dugdosod bele a Balaton vizébe, majd eldöntöd, hogy na jó belemész, és állsz percekig a bokáig érő vízben, hogy szokd a hőmérsékleted, majd valaki lefröcsköl, és eldöntöd, hogy akkor megmártózol rendesen, és elkezdesz befelé haladni a bizony nem túl gyorsan mélyülő vízben? Na ugyanez a víz néhol olyan mély, hogy egy felhőkarcoló is elférne benne! Igen jogosan döbbensz meg ezen: tényleg, van, ahol ilyen mély lenne a te szeretett Balatonod? A Balaton legmélyebb pontja a Tihanyi kútnál van, az itt lévő 12,5 méteres mélység pedig éppen elnyerné azt a texasi felhőkarcolót, amelyet a J.D. McMahon nevű szélhámos tervezett. A szélhámos ugyanis 480 láb helyett, ami körülbelül 146 méter, 480 hüvelyket írt a tervrajzokra, aminek eredményeképpen elkészült a világ legkisebb felhőkarcolója, természetesen arany áron. Az ügyet a befektetők perre is vitték, de nem tudtak mit tenni, hiszen aláírták a terveket
Három sziget volt a Balatonban
Történészek szerint a Balaton végleges, mai formáját csak a 19. században nyerte el a Sió-zsilip üzembe helyezésével és a mocsaras területek lecsapolásával. Feltehetőleg volt 3 sziget is a tóban, Tihany, Fonyód és Szigliget csúcsaiból is szigeteket alakultak ki. Valószínűleg mesterségesen emelték meg a vízszintet a 13. században IV. Béla javaslatára, hogy hatékonyabban fel tudják venni a harcot a tatárokkal szemben, ez pedig a szigetek kialakulásához vezetett.
A mai napig szolgál hadihajó a Balatonon
Hadihajó a Balatonon, elég furcsán hangzik nem? Pedig még most is szolgál! Elsődlegesen azért, hogy a katonák hajózási képességét javítják erős hullámzás esetében is, ugyanis erre csak a Balatonon van lehetőség hazánkban. De természetesen feladatai között szerepel a Katasztrófavédelemmel és egyéb társszervekkel való együttműködés, életmentés, technikai mentés, valamint egyes vízi rendezvények biztosítása is.
Világháborús hullámsír a Balaton
Gondoltad volna, hogy több világháborús repülőgép is pihent, vagy még jelenleg is pihen a balatoni iszapban? Pedig a második világháborúban közel 60 repülőgép zuhant a Balatonba vezetési hiba, műszaki probléma vagy bombázás miatt. Persze a legtöbb gép már felszínre került az elkövetkezendő években, de olyan is volt, aminek műszaki mentésére 50 évet kellett várni, valamint napjainkban is számtalan kisebb-nagyobb alkatrész és akár teljes géptest is pihenhet az iszapban.